دیدارهای تازه برجامی

۱۳۹۶/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۸۵۶

ایران| ظهر روز گذشته وین شاهد مذاکره‌یی دیگر درباره برجام بود. نشست کمیسیون مشترک برجام با توپ پر ایران و لیستی بلند از عهدشکنی‌های امریکا که طرف غربی باید فکری به حالش کند حداقل تا زمانی که امریکا رسما از برجام خارج نشده است. اما ظاهرا نشست چند جانبه به نتیجه مشخصی ختم نشده بود تا آنکه رسانه‌ها از دیدار دوجانبه عراقچی با طرف امریکایی خبر دهند. این را یکی از اعضای هیات ایرانی زمانی که از هتل کوبورگ خارج می‌شدند به خبرنگاران داده بود. عراقچی هم بی‌آنکه گفت‌وگویی با خبرنگاران داشته باشد، محل نشست را ترک کرده بود تا تاییدی ضمنی باشد بر احتمال دیدار دو جانبه مقامات ارشد ایران و امریکا در حاشیه نشست کمیسیون برجام. پیش از این عراقچی از دیدار با طرف‌های غربی در حاشیه این نشست خبر داده بود هر چند او اشاره‌یی به مذاکره با مقام امریکایی نکرده بود. عراقچی در گفت‌وگویی که یک روز پیش از آغاز نشست در وین داشت، گفته بود: در حاشیه نشست کمیسیون مشترک برجام به طور معمول با برخی از کشورهای مشارکت‌کننده در برجام یا در صورت نیاز با همه آنها دیدارهای دوجانبه برگزار می‌کنیم. این ‌بار هم تا الان با هیات اتحادیه اروپا، روسیه، فرانسه و آلمان دیدار کرده‌ایم و با هیات‌های دیگر نیز متعاقبا دیدارهایی خواهیم داشت. آن طور که عراقچی گفت، تمرکز دیدار‌های دو جانبه با طرف اروپایی پایبندی دولت امریکا به تعهداتش در برجام و مواردی که مورد نقض واقع شده، بوده است. به گفته عراقچی مواضع برخی از کشورها کاملا با مواضع ایران نزدیک است و مواضع برخی دیگر نیز موید نقض برجام توسط امریکاست ولی تا حدی از گفتن آن ابا دارند. حال به نظر می‌رسد با عدم حل این مشکل از طریق مذاکره با واسطه ایران با امریکا، دو طرف به مذاکره مستقیم روی آورده‌اند هر چند می‌توان احتمال دیگری را هم مطرح کرد آنکه اجرای برجام وارد مرحله جدیدی شده است. به خصوص آنکه وزیر امور خارجه عمان شب گذشته به ایران آمد تا با مقامات ایرانی دیدار کند. این سفر یوسف بن‌علوی از آنجا اهمیت می‌یابد که 4روز پیش

«جیمز متیس » وزیر دفاع امریکا در سفری به عمان با پادشاهان این کشور دیدار کرده بود. برخی این احتمال را مطرح کرده‌اند که ممکن است «بن علوی» حامل پیامی برای مقامات ایرانی باشد؛ آنچنان که پیش‌تر در سال 91 چنین نقشی را در آغاز مذاکرات هسته‌یی برعهده داشت.

 مجوزهای بخش هوایی OFAC

در نشست برجام بررسی شد

در همین حال فرزانه شرف‌بافی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) در وین گفت: در نشست کمیسیون مشترک برجام راجع به مجوزهای اداره خزانه داری و دفتر کنترل اموال خارجی امریکا (OFAC) در بخش هوایی مباحثی مطرح و بررسی شد. شرفبافی پس از خروج از نشست کمیسیون مشترک برجام در هتل کوبورگ وین در گفت‌وگو با ایرنا افزود: مشکلات مربوط به لغو تحریم‌ها در بخش هوایی از سوی هیات ایرانی مطرح شد و مذاکرات در کمیسیون مشترک درباره موضوع لغو تحریم‌ها ادامه دارد. شرفبافی مدیرعامل ایران ایر و شیوا راوشی از مقامات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در وین حضور داشتند. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی امریکا (OFAC) یک آژانس اجرایی و اطلاعاتی مالی است که زیر مجموعه وزارت خزانه‌ داری امریکا فعالیت دارد و وظیفه آن برنامه‌ریزی و اجرای تحریم‌های اقتصادی و تجاری در حمایت از اهداف امنیت ملی و سیاست خارجی امریکا است. به گفته بسیاری از کشورها و طرف‌های تجاری و مالی ایران، رویکرد به‌شدت سخت‌گیرانه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی امریکا مانع اجرای مطلوب و کامل برجام در بخش تعهدات مربوط به امریکاست.

پس از دستیابی ایران و شش قدرت جهانی به توافق هسته‌یی در تیرماه 1394 و پس از اجرایی شدن برجام از دی ماه این سال وزارت خزانه‌ داری امریکا و در صدر آن دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) بنا به تعهدات امریکا در برجام برخی تحریم‌های هسته‌یی ایران از جمله تحریم‌های بانکی، نفتی و فروش هواپیما به ایران را لغو کرد.

اما با این حال در برخی موارد «اوفک» پیام‌هایی را به برخی بانک‌های خارجی مخابره می‌کند که از همکاری آنها با ایران به نحوی جلوگیری کرده است. 

 

ارسال نظر