بررسی ۱۵ هزار پرونده محکومان به اعدام

۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۰۷۱
بررسی ۱۵ هزار پرونده محکومان به اعدام

با ابلاغ قانون جدید مبارزه با مواد مخدر از سوی رییس قوه قضاییه و لغو مجازات اعدام از حاملان غیرمسلح مواد مخدر، پرونده 15هزار نفر که در انتظار اجرای حکم اعدام بودند، دوباره بررسی می‌شود و پیش‌بینی‌ می‌شود حکم اغلب آنها با توجه به قانون جدید شکسته شود.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی با اعلام این موضوع گفت که تعیین حکم جدید بعد از توقف حکم اعدام به تشخیص و رای قاضی بستگی دارد. حسن نوروزی درباره متوقف شدن حکم اعدام که چندی پیش در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، گفت: مجازات افرادی که در زندان هستند و قبل از ابلاغ این قانون محکوم به اعدام شده بودند با اجرای این قانون حبس و جریمه است.

او ادامه داد: در حقیقت حکم اعدام این افراد لغو و به مجازات‌ دیگر تخفیف می‌یابد، مگر اینکه این افراد در قالب باند و گروه‌های مسلحانه دستگیر شده‌اند یا سابقه ۱۵ سال محکومیت قطعی داشته‌اند. سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس در پاسخ به این سوال که بعد از توقف حکم اعدام چه مجازاتی برای این افراد در نظر گرفته می‌شود، توضیح داد: تعیین حکم جدید بعد از توقف حکم اعدام به تشخیص و رای قاضی بستگی دارد.

نوروزی با بیان اینکه حکم اعدام نیز همچنان برای برخی مجرمان مواد مخدر اجرا می‌شود به ایلنا گفت: در حال حاضر نیز قانون اعدام برای سرشاخه‌ها و کسانی که گروه و باند تشکیل داده و بیش از سه کیلو مواد مخدر صنعتی و ۵۰ کیلو تریاک از آنها کشف و ضبط شده است یا در حمل و نقل بیش از ۱۰۰کیلو موادمخدر نقش داشته باشند، اجرا می‌شود.

 

 

ارسال نظر