اختلاف‌نظر سهامداران ستاره خلیج‌فارس بر سر تکمیل پروژه

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۰۰:۴۲:۳۷
کد خبر: ۱۱۴۵۶۸
اختلاف‌نظر سهامداران ستاره خلیج‌فارس بر سر تکمیل پروژه

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌‌فارس در گفت‌وگو با «تعادل»: با دریافت وام جدید هر 3 فاز پروژه تا پایان امسال تکمیل می‌شوند

 

گروه انرژی  حمید مظفر

پروژه ملی-فرسایشی ستاره خلیج‌فارس باز هم شاهد تزریق پول جدید از سوی دولت بود. روز گذشته علیرضا صادق‌‌آبادی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در جریان نشست با اعضای کمیسیون انرژی از تایید وام جدیدی به مبلغ 260میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای این پروژه خبر داد. پروژه‌یی که قرار بود با هزینه 3.8میلیارد دلار و طی 5سال ساخته شود اما 11سال از اجرای آن گذشته و هزینه ساخت آن نیز تقریبا به 4.2میلیارد دلار رسیده است.

خبر تصویب وام 260میلیون یورویی در حالی روز گذشته از سوی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش اعلام شد که چند روز قبل از آن، مدیرعامل این شرکت از نیاز 240میلیون یورویی منابع جدید خبر داده بود. روز چهارشنبه هفته گذشته، محمدعلی دادور مدیرعامل جدید این شرکت در نشستی خبری اعلام کرد که تاکنون نزدیک به 3میلیارد و 900میلیون یورو برای ساخت این پالایشگاه میعانات گازی هزینه شده و برای تکمیل آن به 240میلیون یورو دیگر نیاز است. بنابراین با احتساب ‌ 3میلیارد و 900میلیون یورویی که تاکنون برای این پروژه هزینه شده و وام260میلیون یورویی که صندوق توسعه ملی تصویب کرده است، هزینه‌های این پروژه به 4میلیارد و 200میلیون یورو نزدیک می‌شود. این در صورتی است که فرض کنیم پس از این درخواست منابع مالی جدیدی برای این پروژه نشود.

وام 260میلیون یورویی در حالی تصویب شده است که در دولت یازدهم، صندوق توسعه ملی وام دیگری به ارزش 650میلیون یورو به این پروژه اختصاص داده بود. در اردیبهشت‌ماه سال جاری، محمدعلی دادور قائم‌مقام وقت مدیرعامل اعلام کرد که تاکنون کمتر از 40درصد از این وام تامین شده است. اما روز گذشته دادور که اکنون به عنوان مدیرعامل این پالایشگاه مشغول به فعالیت است در گفت‌وگو با «تعادل» اعلام کرد که باقیمانده آن وام 650میلیون یورویی نیز از سوی صندوق توسعه پرداخت شده است و علاوه بر آن 260میلیون یوروی دیگر نیز به این پروژه اختصاص می‌یابد.

دادور وعده داد که با دریافت این وام، هر 3فاز پروژه ستاره خلیج‌فارس تا پایان سال تکمیل خواهد شد و دیگر نیازی به منابع مالی جدید نخواهد بود.

این در حالی است که در مهرماه سال جاری، اسلام خسروی عضو هیات‌مدیره و معاون مالی و تامین منابع هلدینگ تاپیکو در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرده بود: «سرمایه ثبتی این پروژه ۲۵۰۰میلیارد تومان بوده که البته تاکنون 3میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو از طریق صندوق توسعه اخذ و صرف شده است. برای ادامه راه حدود ۷۰۰ تا یک‌میلیارد یورو دیگر لازم است.»

همچنین محمدحسن پیوندی در آبان ماه سال جاری و در زمانی که مدیرعامل هلدینگ تاپیکو بود در گفت‌وگوی اختصاصی با «تعادل» اعلام کرد که بر اساس آخرین ارزیابی که به او ارائه شده است، فازهای 2 و 3 پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تا پیش از سال 98 به بهره‌برداری نخواهد رسید. وی در این رابطه اظهار کرد: «آخرین ارزیابی که به بنده ارائه شد تا پیش از سال 98، فاز 2 و 3 به بهره‌برداری نخواهد رسید که خود من هم تعجب کردم. پیش‌بینی من این بود که تا پایان 97 این پروژه به بهره‌برداری کامل برسد اما آخرین ارزیابی امامی (مدیرعامل سابق پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس) سال 98 بود. شاید اصلا به همین دلیل ایشان عزل شدند چون برنامه ایشان مورد قبول نبوده است.»

مقایسه اظهارات مدیران تاپیکو و مدیرعامل جدید پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که چهره‌یی نزدیک به صادق‌آبادی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش است از اختلاف‌نظر جدی در رابطه با زمان و هزینه پایان پروژه حکایت دارد. در حالی که دادور معتقد است، ستاره خلیج‌فارس با وام 260میلیون یورو جدید و تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد و نیاز به منابع مالی جدید در ادامه راه نخواهد بود اما اظهارات مدیران تاپیکو نشان می‌دهد که علاوه بر وام 260میلیون یورویی صندوق توسعه، شاید ستاره خلیج‌فارس تا 750میلیون یوروی دیگر نیز منابع مالی جدید طلب کند و در بهترین حالت این پروژه تا پایان سال 97 تکمیل خواهد شد. اینکه مدیرعامل جدید پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس زمان و هزینه‌های باقیمانده پروژه را کم برآورد کرده است یا مدیران تاپیکو زمان و هزینه‌ها را زیاد برآورد کرده‌اند، مساله‌یی است که تا پایان سال مشخص خواهد شد.

اگر طبق وعده مدیرعامل پالایشگاه، هر سه فاز تا پایان سال جاری تکمیل شوند، درستی محاسبات شرکت ملی پالایش و پخش و مدیرعامل ستاره خلیج‌فارس اثبات خواهد شد و اگر فازهای بعدی پروژه نهایی نشدند و باز هم صحبت از کمبود منابع مالی و نقدینگی مطرح شد، درستی محاسبات مدیران تاپیکو اثبات خواهد شد.

 تکلیف درخواست تخفیف خوراک چه می‌شود؟

«تعادل» پیش‌تر به بررسی این موضوع پرداخته بود که مدیران هلدینگ تاپیکو با داشتن سهم 49درصدی از ستاره خلیج‌فارس، دریافت تخفیف بیشتر در خوراک را به عنوان راهی برای سر و سامان دادن به وضعیت مالی این پروژه مدنظر خود دارند تا از این طریق بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل فازهای 2 و 3 تامین شود. در واقع مدیران تاپیکو معتقدند اگر تخفیفات مدنظر آنها در خوراک داده شود، سهامداران رغبت بیشتری برای تامین سرمایه باقیمانده پروژه خواهند داشت.

محمدحسن پیوندی در همین گفت‌وگو اظهار داشته بود که تنها راه سرعت بخشیدن به این پروژه ملی ارائه تخفیف است. وی اظهار کرده بود: «چه من باشم یا نباشم یا تاپیکو در این پروژه سهم داشته باشد یا نداشته باشد تنها راه سرعت بخشیدن به این پروژه ملی ارائه تخفیف است. ارائه تخفیف خوراک به نوعی فاینانس داخلی محسوب  و باعث می‌شود، فازهای 2 و 3 پالایشگاه زودتر افتتاح شود.»

پیوندی همچنین بیان کرده بود: «پروژه زمانی حالت اقتصادی پیدا می‌کند که حداکثر بهره‌برداری از ظرفیت صورت بگیرد، اما ستاره خلیج‌فارس در حال حاضر فاز به فاز جلو می‌رود و بخش زیادی از آن معطل است و تولید ندارد. در حالی که پروژه به گفته مدیران بیش از 90 درصد پیشرفت دارد. در واقع ما می‌خواهیم که با دریافت تخفیف در فاز اول کمک شود که فاز 2 و 3 سریع‌تر راه‌اندازی شوند.»

البته هنگامی که «تعادل» این خواسته مدیران تاپیکو را با بیژن زنگنه در میان گذاشت، مخالفت سخت وزیر نفت را در پی داشت و او اعلام کرد که چنین تخفیفی به این پروژه ارائه نخواهد شد و قانون مانع این کار است. پیوندی در واکنش به مخالفت وزیر نفت نیز به «تعادل» گفت: «جناب آقای زنگنه اگر مبنای قانونی هم برای ارائه تخفیف وجود ندارد، درخواست تخفیف خوراک برای ستاره خلیج‌فارس را به دولت و مجلس ببرید و آنجا مصوب کنید تا شأن قانونی پیدا کند.»

در این رابطه محمدعلی دادور روز گذشته در گفت‌وگو با «تعادل» اعلام کرد که مکاتبات و بررسی‌ها در رابطه با دریافت تخفیف خوراک برای این پالایشگاه ادامه دارد، اما دریافت تخفیف ارتباطی با تامین مالی فازهای بعدی نداشته و تنها برای پیشبرد روند اجرایی پالایشگاه است.

 

 

ارسال نظر