درآمد ۱۲ میلیارد دلاری گردشگری سال نو چین
گروه جهان
درآمد گردشگری مربوط به سال نو ۲۰۱۸ در این کشور به ۱۲میلیارد دلار میرسد. سازمان گردشگری چین اعلام کرده این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته نزدیک به ۱۲,۷ درصد رشد نشان میدهد. به نوشته چاینا دیلی، پیشبینی شده در کل نزدیک به ۱۳۵میلیون سفر در این روزها انجام شود که نشان میدهد در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۱۲.۵درصد بیشتر بوده است. بیشتر سفرهای مردم در این ایام در چین به مناطق جنوبی انجام میشود که گرمسیر است و در کنار آن بسیاری نیز از جشنواره برف و یخ شهر هاربین در استان خه لونگ جیانگ در شمال شرق این کشور بازدید خواهند کرد. چین درصدد یک سرمایهگذاری بزرگ در بخش گردشگری است تا این صنعت را به یکی از موتورهای رشد اقتصادی تبدیل کند. چین اعلام کرده از این پس صنعت خدمات و عرضه و تقاضا و تمرکز بر ویژگیهای تولیدی بهجای سرمایهگذاری خارجی مستقیم مسیر رشد اقتصادی را تعیین خواهد کرد. دولت چین در پنج سال گذشته به تدریج تلاش کرده تا صنایع خدمات و گردشگری را به جای صادرات و سرمایهگذاری به موتورهای محرکه رشد تبدیل کند. بر اساس برنامهریزی دولت چین در ۲۰۱۷ افزون بر ۲۱۸میلیارد دلار در صنعت خدمات گردشگری سرمایهگذاری شد. توسعه تجهیزات و مراکز گردشگری، بهبود ساختارهای زیربنایی و همچنین رشد گردشگری در مناطق روستایی از برنامههای چین است. تارنمای چاینا ارگ در گزارشی آورده سرانه رشد تولید ناخالص داخلی کشور از مرز ۸هزار دلار فراتر رفته است و این کمک زیادی میکند تا درآمد خانوارها افزایش یافته و آنها بیشتر برای گردشگری هزینه کنند. در ۲۰۱۶ درآمد گردشگری چین به ۴هزار و ۶۹۰میلیارد یوآن رسید که این رقم ۱۱درصد از کل رشد اقتصادی را به خود اختصاص داده است. در پنج سال گذشته چین ۵۰۰میلیارد دلار برای توسعه صنعت گردشگری کشور هزینه کرده که حالا اعلام شده است برای برنامه سیزدهم پنجساله از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ این رقم سرمایهگذاری یکهزار و ۲۲۰میلیارد دلار خواهد بود که با این حساب بیش از ۱۰درصد از جی دی پی (رشد تولید ناخالص داخلی) چین را صنعت گردشگری به خود اختصاص خواهد داد. انجمن گردشگری تجاری جهانی در گزارش خود آورده چین با پیشی گرفتن از امریکا به بزرگترین بازار گردشگری تجاری تبدیل شده است.
