6 تعاونی متخلف 25 درصد بازار پولی را در اختیار داشتند

۱۳۹۶/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۵۴۳
6 تعاونی متخلف 25 درصد بازار پولی را در اختیار داشتند

ادامه از صفحه 8

دکتر روحانی ادامه داد: نسبت به سال‌های گذشته مستمری این افراد بیش از ۳ برابر شده و این روند را در سال آینده ادامه می‌دهیم؛ باید حداقل زندگی مردم و استاندارد حداقل را تعیین کنیم و این چیزی است که در سال ۹۷ اعلام و در چند استان به صورت پایلوت اجرا خواهیم کرد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه استانداردی را برای حداقل زندگی مردم تعریف و اعلام می‌کنیم، گفت: زندگی هر کس در کشور، پایین‌تر از این استاندارد است می‌تواند برود در یک سازمان حمایتی ثبت‌نام کند و ما نظام تامین اجتماعی را سال آینده به صورت گسترده آغاز خواهیم کرد. می‌خواهیم تمام اقشار ضعیف جامعه از حداقل زندگی استاندارد برخوردار شوند این کار از بودجه ۹۷ آغاز می‌شود. از شما نمایندگان محترم می‌خواهیم که در بحث یارانه، اصلاحات لازم را با کمک و همکاری همدیگر انجام دهیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: در بخش یارانه همه ما معتقدیم آنهایی که نیازمندند باید به یارانه برسند. ما سازمان هدفمندی یارانه را در این بودجه تغییر می‌دهیم. این سازمان به صندوق رفاه اجتماعی امید تبدیل می‌شود و شرایط جدیدی برای یارانه نقدی به وجود می‌آید. نمایندگان محترم مجلس باید در این زمینه همدیگر را یاری کنیم تا بتوانیم در یک چارچوبی نیازهای مردم و خواست مردم را برآورده کنیم. هر آنچه در تبصره ۱۴ به دست بیاوریم یا برای رفع فقر مطلق تلاش و هزینه می‌کنیم یا برای رفع برخی مشکلات در بخش سلامت. این کار دومی است که در بودجه ۹۷ انجام می‌گیرد. اولی اشتغال و دومی رفع فقر بود. تعریف یک استاندارد برای حداقل زندگی. درخواست از آنهایی که نیازمند هستند برای ثبت نام و در نهایت ساماندهی یک سیستم دقیق پایشی در کشور و نظام جدید تامین اجتماعی برای همه مردم کارهایی است که در این راستا انجام می‌شود.

 مصیبت طرح‌های نیمه‌تمام

رییس‌جمهور مشکل عدم رونق اقتصادی را مورد اشاره قرار داد و گفت: امروز مشکل ما این است که طرح‌های فراوانی نیمه‌کاره باقی مانده و رها شده است و این یعنی بخشی از سرمایه کشور قفل شده است. در هر پروژه‌یی که کلنگ زده شد یک تا ده میلیارد خرج کرده و نیمه‌کاره رها شده است. پس یک سرمایه‌یی روی زمین در حال از بین رفتن است.

رییس‌جمهور با اشاره به وجود ۶ هزار طرح نیمه تمام ملی و ۶۵ هزار طرح استانی نیمه‌تمام در کشور گفت: این موضوع را چگونه باید حل کرد همه اینها سرمایه‌های مردم است که روی زمین مانده است اگر هر یک از اینها راه بیفتد اشتغال و رونق و رفاه درست می‌کند و مشکل مردم و آب و فاضلاب و راه و بیمارستان و آموزشگاه حل می‌شود. برای این کار در تبصره ۱۹ بودجه امسال آنچه به عنوان بودجه عمرانی مد نظر داریم که یک حرکت خوبی در بودجه عمرانی امسال خواهیم داشت، بودجه امسال در مجموع ۳۶۸ هزار میلیارد تومان است که در لایحه امروز تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود و ما در زمینه بودجه عمرانی قصد داریم آنچه بودجه عمرانی ماست، تبدیل به اهرم شود، تا بتوانیم در کنار صندوق و در کنار منابع بانک‌ها و همچنین بخش خصوصی یعنی بخش خصوصی، صندوق، بانک و دولت. این ۴ با هم جمع می‌شوند، برای اینکه بتوانیم طرح‌های نیمه تمام را تکمیل و واگذار کنیم و ما بتوانیم شاهد یک حرکت بزرگ در بخش عمرانی کشور در همه استان‌ها باشیم. این کار، کار بزرگ و عظیمی است که در بودجه امسال پیش‌بینی شده و انجام می‌شود.

 12درصد درآمدهای نفتی در صندوق توسعه را به ما بدهید

دکتر روحانی در ادامه تاکید کرد: در سال‌های گذشته یعنی سال ۹۴ و ۹۵، با وجود اینکه درآمد نفتی بسیار کاهش پیدا کرده بود - حالا که این روزها وضع ما نسبتا خوب شده و تا پایان سال، علی‌القاعده درآمد نفتی ما بطور متوسط ۵۰ دلار می‌شود- با وجود اینکه شرایط بسیار سختی را داشتیم، کاری که کردیم اینکه طبق مصوبه شما ۳۰‌درصد درآمد نفت و گاز را به صندوق ریختیم و قاعدتا امسال ۲‌درصد هم می‌خواهید اضافه کنید که ۳۲‌درصد می‌شود. پیش‌بینی ما این است که این ۳۲‌درصد در سال آینده بیش از ۱۵ میلیارد دلار می‌شود. در این بودجه از نمایندگان خواسته شده از ۳۲‌درصد درآمد نفتی که حدود ۱۵ میلیارد دلار خواهد شد ۲۰‌درصد در صندوق بماند برای طرح‌هایی که داریم و۱۲‌درصد در بودجه برای طرح‌های مهم پیش‌بینی شود. لذا بر مبنای آنچه که مجلس شورای اسلامی، مقرر خواهد کرد که ۳۲‌درصد درآمد نفتی به صندوق ریخته شود، خواست ما این است که ۱۲‌درصد این، یعنی آن مقداری که بیش از ۲۰‌درصد است، در طرح‌های مهم، از صندوق استفاده شود و نخستین آن اصلاح امور بانکی است.

 رییس‌جمهور با بیان اینکه اقتصاد ما تا زمانی که امور بانکی ما اصلاح نشود، درست نخواهد شد، اظهار داشت: تاکنون چند اصلاح در امور بانکی انجام دادیم؛ در آخر دولت یازدهم و ابتدای دولت دوازدهم همه تلاش‌مان را به‌کار گرفتیم برای اینکه خسارتی که از طرف چند موسسه و تعاونی اعتباری در کشور به وجود آمده بود و جامعه را بهم ریخته و مردم را مستاصل و زندگی آنها را دچار مشکل کرده بود، جبران کنیم.

 6تعاونی متخلف 25‌درصد بازار پولی را در اختیار داشتند

دکتر روحانی افزود: ۶ تعاونی متخلف که ۲۵‌درصد بازار پولی کشور در اختیارشان بود، نه تنها راجع به سود تسهیلات هر روز اراده می‌کردند و تصمیم می‌گرفتند و بهم می‌ریختند، بلکه هر روز اراده می‌کردند و بازار ارز، سکه و املاک را هم بهم می‌زدند.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: در اواخر دولت یازدهم با مقام معظم رهبری بطور مفصل صحبت کردم که ما دچار چه معضل بزرگی هستیم و ۳، ۴ میلیون نفر دارد تمام زندگی‌شان تلف می‌شود و اینها چه کسانی هستند، این صندوق‌ها چه کسانی هستند و چقدر برخورد کردن با این صندوق‌ها سخت بود. اگر خدا کمک نمی‌کرد اینها رفته بودند همه جا را دیده بودند و همه جا به ما فشار می‌آوردند. از تمام ارگان‌ها به من نامه می‌نوشتند که این آدم به این خوبی این همه خدمت کرده، چه کارش دارید. چرا دارید حساب و موسسه‌اش را می‌بندید؟ آدم‌های عجیب و غریب می‌آمدند سفارش می‌کردند و معلوم بود اینها با چه دغلکاری رفته بودند افکار آدم‌های خوب را هم منحرف کرده بودند.

دکتر روحانی ادامه داد: روسای سه قوه و شورای عالی امنیت ملی با استمداد مقام معظم رهبری وارد عمل شدیم و به بانک مرکزی اختیارات لازم را دادیم و در نتیجه آن کار بسیار عظیم و بزرگی تا به امروز انجام گرفته و ۹۸‌درصد افراد و سپرده‌گذارانی که در این موسسات حساب داشتند، یا پولشان را کامل گرفتند یا تا آخر این ماه خواهند گرفت؛ البته ۲‌درصد باقی مانده که این ۲‌درصد هم بانک مرکزی و نمایندگان روسای سه قوه و هم دادگاه‌ها دارند تلاش می‌کنند، اموال اینها شناسایی شود و بتوانیم مشکل آن دو‌درصد را حل بکنیم. رییس‌جمهور با بیان اینکه حل مشکل ۹۸‌درصد از سپرده‌گذاران به یک معجزه شبیه بود و کار بسیار عظیم و بزرگی انجام شده است، گفت: نباید بگذاریم این حادثه در کشور تکرار شود؛ شورای عالی امنیت ملی هر اختیاری بانک مرکزی می‌خواهد، می‌دهد برای اینکه جلوی این کار گرفته شود. مطمئنم اگر نیازی هم به قانون داشته باشیم، همه نمایندگان مجلس کمک خواهند کرد؛ چراکه اینها اقتصاد کشور و زندگی مردم را نابود کرده بودند. دکتر روحانی با اشاره به اینکه گام دوم کاهش سود تسهیلات، ارتباط بانک‌ها با بانک‌های خارج قدم سوم و بالا بردن سرمایه برخی بانک‌ها گام چهارم بود، تصریح کرد: برای اصلاح امور بانکی که موتور محرک در اقتصاد کشور هستند نیاز به اصلاح امور بانکی داریم؛ ۳ میلیارد دلار از پول صندوق توسعه برای اصلاح امور بانکی و بیش از ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار برای محیط زیست می‌خواهیم.

 برنامه‌های محیط زیست

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه وضع گرد و غبار و ریزگرد، هوای آلوده، خاک آلوده، مشکل آب، وضع تالاب‌ها، وضع دریاچه‌ها، مشکل پسماندها، معضل بزرگی را در کشور به وجود آورده است، اظهار داشت: باید مشکل پسماند و فاضلاب، ریزگرد و هوای آلوده را در استان‌های کشور حل کنیم؛ قدم‌هایی که برداشتیم، قدم‌های خوبی بوده اما تا رسیدن به هدف بسیار کم است. دکتر روحانی افزود: در جنوب شروع به نهال‌کاری و از بین بردن خودروهای فرسوده و تغییر در سوخت دستگاه‌ها از نفت گاز، کردیم؛ قدم‌های خوبی برداشته شده اما هوای ما هنوز آلوده است؛ مردم ما در فشار ریزگرد هستند و خانه‌های مردم مقاومت لازم در برابر زلزله را ندارد.

 رییس‌جمهور تصریح کرد: باید وضع مسکن، بافت‌های فرسوده، محیط زیست و معضل آب را حل کنیم و بهترین‌ راه‌حل معضل آب، بهره‌وری بهینه از منابع آبی است. باید آب کشاورزی شرایط درستی پیدا کند، طرح‌هایی که امروز در سراسر کشور، وجود دارد و اجرا می‌شود، تحول بزرگی است. کشت‌های گلخانه‌ای، آبیاری تحت فشار و سامانه‌های نوین آبیاری یک تحول بزرگ است. برای این امر، ۲میلیارد و ۱۵۰ میلیون اختصاص دادیم. بنابراین، آماده‌ایم تا مجلس شورای اسلامی، بجای ۲۰ درصد، ۳۲‌درصد از منبع نفتی را کسر کند و به صندوق بریزد اما برای طرح‌های مهم کشور و طرح‌های محیط زیستی و اصلاح امور بانکی که دو معضل بزرگ است، در این بودجه پیش‌بینی کردیم و شما باید کمک کنید.

رییس‌جمهور با بیان اینکه صندوق‌های بازنشستگی، وضع درستی ندارند، گفت: تمام مشکلاتی که در کشور داریم از آسمان هفتم و از بیرون مرزها نیامده است، در بسیاری از موارد، تصمیماتی که گرفته شده ناقص بوده و ایراد داشته و باید حل کنیم. در زمینه صندوق‌ها باید قدم‌های بزرگی را‌برداریم. نخستین گام این است که صندوق بازنشستگی و صندوق تامین اجتماعی و بانک‌ها از بنگاه‌داری دست برداشته و تمام بنگاه‌هایشان را عرضه کنند و بفروشند. ممکن است سهام داشته باشند که اشکال ندارد. مدیریت بنگاه را نباید داشته باشند. بیایند بخشی از سهام را بگیرند و پول‌شان را در بانک بگذارند، دست از بنگاه‌داری بردارند. هم بانک‌ها، هم سازمان تامین اجتماعی و هم صندوق بازنشستگی باید این کار را انجام دهند و این نخستین قدم مهمی است که دولت در این زمینه برداشته و شما نمایندگان محترم باید ما را حمایت کنید تا در بودجه ۹۷، شاهد یک تحول بزرگ باشیم.

رییس‌جمهور در بخش پایانی سخنان خود به موضوع قدس شریف اشاره کرد و با بیان اینکه بعد از اینکه توطئه ابرقدرت‌ها در منطقه برای مسلط کردن گروه‌های تروریستی بر مردم مظلوم منطقه، با شکست مواجه شده، امروز امریکایی‌ها توطئه جدیدی را با کمک، صهیونیست‌ها، آغاز کردند و آن تعرض به قدس شریف است، اظهارداشت: به ملت بزرگوار ایران اعلام می‌کنم که ما در برابر توطئه قدرت‌های بزرگ و امریکا و استکبار و توطئه‌های صهیونیسم، نه ساکت بودیم و نه ساکت هستیم و نه خواهیم ماند و هر قدمی که بتوانیم برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین و جایگاه مقدس بیت‌المقدس که این سرزمین مسلمان‌هاست؛ همان مکانی که پیامبر از آنجا به آسمان‌ها عروج کرد، برمی‌داریم.

رییس‌جمهور تصریح کرد: حراست از قدس شریف و از حقوق ملت فلسطین در تمام لحظات‌مان، امروزمان، آینده‌مان به عنوان یک آرمان مقدس مد نظر ما مسلمان‌ها و ایرانی‌ها بود، امریکا و صهیونیسم در این توطئه موفق نخواهند بود و ملت‌های اسلامی به حول و قوه الهی، روزی قدس؛ قبله‌گاه اول مسلمان‌ها را آزاد خواهند کرد.

 

 

ارسال نظر