ضرورت اصلاح نظام بانکی و حذف یارانه‌های نقدی

۱۳۹۶/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۰۹۳
ضرورت اصلاح نظام بانکی و حذف یارانه‌های نقدی

محمود واعظی: بنای دولت در ارتباط با مراجع و علما تشریفاتی نیست

گروه ایران  

محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور، در روزهای پایانی هفته‌یی که گذشت با سفر به قم با برخی مراجع و علما ازجمله حضرات آیات وحید خراسانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی، علوی گرگانی و سبحانی دیدار و گفت‌وگو کرد. دیدارهایی که در جریان آن از یک طرف دغدغه‌های مراجع عظام درباره موضوعات اقتصادی و معیشتی و امور فرهنگی به گوش دولتمردان رسانده شد و از سوی دیگر راهبردهای اجرایی کشور برای حل مشکلات مطرح شد.  بعد از مشکلاتی که در زمان زعامت دولت‌های نهم و دهم بر سر مناسبات ارتباطی دولت وقت با مراجع تقلید و آیات عظام به وجود آمده بود، دولت یازدهم تلاش کرد با ترمیم مناسبات ارتباطی قم-پاستور از رهنمودهای مراجع تقلید و آیات عظام به نفع توسعه پایدار کشور استفاده کند.   بر این اساس حد فاصل سال‌های 92 تا 96 رییس‌جمهوری، وزرا و معاونانش، سخنگو و رییس دفترش به‌طور مرتب به دیدار با مراجع عظام می‌رفتند تا دور تازه‌یی از مراودات نزدیک ساختار اجرایی کشورمان با مراجع عظام شکل بگیرد.

سفر روزهای پایانی هفته محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری به قم برای دیدار با برخی مراجع تقلید و علمای عظام نشان داد که این رویکرد بعد از تشکیل دولت دوازدهم نیز براساس همان سرفصل‌های قبلی ادامه خواهد داشت. اظهارنظرهای واعظی در جریان این سفر نیز نشان داد که دولت دوازدهم به موضوع ارتباط با علما به‌عنوان یک مساله تشریفاتی نگاه نمی‌کند و خود را ملزم به تامین نظر مراجع عظام می‌داند.

رییس دفتر رییس‌جمهور با اشاره به همین رویکرد است که درباره نگاه دولت به توصیه‌های مراجع می‌گوید: «بنای دولت در ارتباط با مراجع عظام تقلید، علما و حوزه علمیه قم، صرفا ملاقات‌های تشریفاتی نیست.»

 ضرورت اصلاح نظام بانکی

موضوعات اقتصادی و معیشتی از جمله محورهایی بود که در جریان دیدار آیت‌الله مکارم شیرازی و واعظی درباره آن صحبت شد. همچنین حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در این باره اظهار کرد: شخصا معتقدم باید از رییس‌جمهور حمایت کنیم، چراکه رییس‌جمهور منتخب مردم بوده و مستحضر به تنفیذ مقام معظم رهبری است.

به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید در دیدار رییس دفتر رییس‌جمهور با تبریک هفته دولت و اعیاد و مناسبت‌های مذهبی ماه ذی‌الحجه با بیان اینکه «همواره از رییس‌جمهور حمایت کرده‌ام»، گفت: عبور از رییس‌جمهور به هیچ‌وجه صحیح نیست. البته نادیده گرفتن کاستی‌ها را نیز حمایت از رییس‌جمهور نمی‌دانم. بنده حمایت از رییس‌جمهور و تذکر نقاط ضعف و کاستی‌ها، هر دو را وظیفه خود می‌دانم. نقد و تذکر البته نباید با زبان گزنده، بلکه باید با زبان و ادبیات دوستانه انجام شود.

وی اصلاح نظام بانکی را از ضرورت‌های پیش روی دولت دوازدهم دانسته و تصریح کرد: کاهش نرخ سود در روزهای اخیر اقدام خوبی بود که باید تداوم یابد. همچنین نظام مالیاتی کشور نباید فارغ از وضعیت تولید‌کنندگان صرفا دنبال اجرای دستورالعمل‌های مالیاتی و اخذ مالیات باشد؛ نظام مدیریت جزیره‌یی پاسخگوی حل مشکلات کشور نخواهد بود.

این مرجع تقلید قاچاق را از دیگر معضلات نظام اقتصادی کشور برشمرد و با تاکید بر «لزوم انجام یک جراحی بزرگ برای حل این مشکل» خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر که قبلا هم بر آن تاکید کرده‌ام، اصلاح نظام پرداخت یارانه است. یارانه افراد غنی باید حذف شده و یارانه افراد ضعیف بیشتر شود. همچنین عمده یارانه باید به بخش تولید اختصاص یابد.  آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار کرد: مسائل اقتصادی بسیار مهم هستند، اما این تلاش برای حل این معضلات نباید باعث غفلت ما از مساله مهم فرهنگ، اخلاق و دین مردم شود. اتفاقا تقویت مبانی دینی در جامعه می‌تواند به عملکرد متعهدانه مردم در عرصه اقتصاد و رونق این عرصه کمک کند.

  نمی‌شود با دنیا درگیر شد

حضرت آیت‌الله العظمی صافی‌گلپایگانی نیز در دیدار رییس‌ دفتر رییس‌جمهور با بیان اینکه «بنده از انبوه مشکلاتی که پیش روی دولت است، مطلع هستم»، تصریح کرد: با وجود این باید با تدبیر با مشکلات مواجه شد. ما می‌خواهیم با دنیا تعامل داشته باشیم، نمی‌شود با دنیا درگیر شد.

این مرجع تقلید در این دیدار با تبریک اعیاد قربان و غدیر به واعظی و دولت، گفت: سامان دادن و رفع مشکلات اقتصادی بسیار مهم است. درگیری‌های جناحی نباید موجب ناراحتی و ناامیدی مردم شود.

وی با تاکید بر اینکه «عمل ما باید موجب آبروی اسلام شود»، اظهار کرد: نباید بگذاریم مردم مأیوس شوند. باید نگاه جهان به ایران نگاهی مثبت باشد و دنیا ببیند که مردم ایران خوشبخت زندگی می‌کنند و به چه پیشرفت‌هایی رسیده‌اند.

 فرصت طلایی خدمت به مردم

یکی دیگر از مراجع تقلید در دیدار رییس دفتر رییس‌جمهور اظهار کرد: فرصت خدمت محدود و موقت است، قدر این فرصت را بدانید. در این فرصت محدود در مسیر خدمت به مردم و گره‌گشایی از مشکلات آنان تلاش و سعی کنید همه کارهای شما در خدمت به دین، مذهب و شعائر و ارزش‌ها باشد.

به گزارش ایسنا، حضرت آیت‌الله العظمی وحید خراسانی در این دیدار که روز پنج‌شنبه در دفتر وی برگزار شد، با آرزوی توفیق برای واعظی در مسوولیت جدیدش و ابلاغ سلام به رییس‌جمهور، گفت: باید همان‌گونه که خداوند به حضرت موسی فرمان داد که با فرعون با زبان نرم سخن بگوید ما نیز با جهان با زبان خوش صحبت کنیم. صحبت کردن با زبان خشن و تند و با روش‌های افراطی با جهان، خدمت کردن به اسراییل است.

 قلبا معتقدم پرداخت یارانه باید برداشته شود

همچنین حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی در دیدار رییس‌ دفتر رییس‌جمهور تصریح کرد: کار دولت یازدهم خوب بوده و در مجموع دولت موفقی بود. دولت آقای روحانی قدم‌های زیادی برای خدمت به مردم برداشته و امیدوارم توفیقات دولت ایشان روز به روز بیشتر شده و وحدت و همدلی و همفکری در کشور نیز روز به روز بیشتر شود.

این مرجع تقلید در این دیدار خطاب به محمود واعظی با تبریک اعیاد قربان و غدیر، از ارتباط مستمر دولتمردان دولت یازدهم با مراجع معظم و حوزه علمیه قم تشکر کرد و گفت: هر قدر ارتباط بین دولت و حوزه علمیه قم بیشتر باشد، برای توفیق و پیشرفت کشور مفیدتر و موثرتر خواهد بود. وی با ابراز خرسندی از انتصاب واعظی به ریاست دفتر روحانی در دولت دوازدهم اظهار کرد: لازم است این دیدارها، به صرف ملاقات و دیدار برگزار نشود و آنچه در این دیدارها مطرح می‌شود، در عمل اجرایی شود. باید دریافت دیرکرد از وام‌های بانکی متوقف شده و یک نظام قیمت‌گذاری متمرکز برای کالاها و خدمات ایجاد شود. وی با تاکید بر لزوم مراقبت بیشتر از بیت‌المال خاطرنشان کرد: قلبا معتقدم پرداخت یارانه به مردم باید برداشته شود. پرداخت پول به مردم صرفا باید در قبال کار باشد والا باعث ایجاد عادت‌های غلط در جامعه می‌شود.

 

 دولت دوم روحانی موفق‌تر عمل خواهد کرد

یکی دیگر از مراجع تقلید در دیدار رییس دفتر رییس‌جمهور تصریح کرد: دولت دوم آقای روحانی قطعا باتوجه به تجربه 4 سال گذشته و استفاده از نظرات کارشناسان حوزه‌های مختلف در رسیدگی به حل و فصل مشکلات بهتر از گذشته عمل خواهد کرد و ما نیز از هیچ کمکی در این مسیر دریغ نخواهیم کرد و حتما برای رییس محترم جمهور و دولت ایشان دعا کرده و توفیقات بیش از پیش آنان را از خداوند خواهانیم.

حضرت آیت‌الله العظمی علوی گرگانی در این دیدار ضمن تشکر از رییس‌جمهور و اعضای دولت برای ارتباط مستمر با مراجع و حوزه‌های علمیه و به‌خصوص شخص واعظی و روحانی، گفت: حتما سلام گرم ما را خدمت آقای روحانی ابلاغ بفرمایید که شما را در روز مبارک عرفه به قم فرستادند.

وی اظهار کرد: همه ما درد مردم و جامعه را داریم و شما به‌خوبی می‌دانید که امروز جامعه از کمبودهایی رنج می‌برد. رفع این کمبودها هیچ راهی جز آن ندارد که همه در سایه ولایت و در مسیر عمل به منویات مقام معظم رهبری که همان تلاش برای حل مشکلات کشور و رسیدگی به وضعیت مردم است، حرکت کنند.

 مشکل سودهای بانکی

همچنین یکی دیگر از مراجع تقلید در دیدار رییس دفتر رییس‌جمهور با بیان اینکه «سوابق درخشان دکتر روحانی را می‌شناسند و تلاش‌های دکتر روحانی و دولتش برای حل مشکلات بر کسی پوشیده نیست»، تصریح کرد که همواره برای توفیق دولت دعا کرده و خواهند کرد.

حضرت آیت‌الله العظمی سبحانی در این دیدار با بیان اینکه «بنده از سوابق درخشان آقای روحانی مطلع هستم و سوابق خدمات ایشان در دولت یازدهم نیز بر همگان مشهود است»، گفت: تلاش‌های دولت برای ارتقای سطح معیشت مردم بر کسی پوشیده نیست، اما راه‌حل اساسی این مشکل فقط این است که اشتغال ایجاد شود و اشتغال وقتی رونق می‌گیرد که جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود.

وی اظهار کرد: مساله دیگر که مانع رونق کسب و کار و تولید در کشور است، وجود سودهای بانکی و دریافت‌های دیرکرد برای این وام‌هاست. باید تلاش کنیم نظام بانکی کشور در راستای کمک بیشتر به تسهیل و رونق کسب و کار اصلاح شود و در این راستا لازم است از نظرات اقتصاددانان و کارشناسان دلسوز بهره گرفته و همه منابع اقتصادی را به خدمت بگیریم.

 

 

ارسال نظر