اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۶۲۹

افزایش ١٥,٧ درصدی متوسط هزینه خانوارهای شهری

مرکز آمار ایران| از هزینه کل سالانه خانوار شهری٧٦، ٧٥٠ هزار ریال با سهم ٢٣,٣ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ٢٥٢، ٧٧٥ هزار ریال با سهم٧٦.٧ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است.

مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود به بررسی هزینه‌های خانوارهای شهری در کشور پرداخت. بر این اساس و در سال 1396 متوسط هزینه کل خالص سالانه یک خانوار شهری ٣٢٩، ٥٢٥ هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ١٥,٧ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه کل سالانه خانوار شهری٧٦، ٧٥٠ هزار ریال با سهم ٢٣,٣ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ٢٥٢، ٧٧٥ هزار ریال با سهم٧٦,٧ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با ٢٢,١ درصد مربوط به هزینه آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده‌های آن و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ٤٣,٠درصد مربوط به مسکن بوده است. متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار شهری ٣٦٦، ٨٤٨ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل، ١٥,٦ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ١٣٩٦ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری برابر با رشد هزینه کل سالانه است. منابع تامین درآمد خانوارهای شهری نشان می‌دهد که ٣٤,٤ درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ١٦,١ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٤٩,٥ درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تأمین شده است. مقایسه درصد خانوارهای شهری استفاده‌کننده از لوازم عمده زندگی در سال ١٣٩٥ نسبت به سال ١٣٩٦ نشان می‌دهد که خانوارهای استفاده‌کننده؛ اتومیبل شخصی از ٤٧,٦ به ٥٠.٦، یخچال فریزر از ٦٠.٥ به ٦٣.٢، جاروبرقی از ٩٠.٣، به ٩١.٠، ماشین لباسشویی از ٨٤.٥ به ٨٦.٣، ماشین ظرفشویی از ٥.٨ به ٧,٣ و ماایکروفر از ١٠,٣ به ١٢.٤ درصد افزایش یافته است. در سال ١٣٩٦، عمده‌ترین نوع سوخت مصرفی ٩٣,٨ درصد از خانوارهای شهری برای گرما، گاز طبیعی (شبکه عمومی) بوده است. متوسط هزینه کل خالص سالانه یک خانوار روستایی١٧٨، ٧٦٠ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل١٣,٩ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه کل سالانه خانوار روستایی٦٦، ٥٠٤ هزار ریال با سهم ٣٧,٢ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ١١٢، ١٦٦ هزار ریال با سهم ٦٢,٨ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با ٢٥,٢ درصد مربوط به هزینه آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهای آن و در بین هزینه‌های غیرخوراکی، بیشترین سهم با ٢٩,١ درصد مربوط به مسکن بوده است. متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار روستایی ٢٠١,٨٤٢ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ١٤,١ درصد افزایش داشته است.

خبر منصوب به خبرگزاری فارس تکذیب شد

اقتصاد خودرو|چند روز پیش خبری در فضای مجازی به نقل از خبرگزاری فارس منتشر شد که از اساس کذب بود و این خبرگزاری هیچگاه چنین خبری را منتشر نکرده است. در این خبر جهت‌دار و تخریبی با اشاره به اظهارات آقای اژه‌ای، سخنگوی محترم قوه قضاییه، در پاسخ به سوال خبرنگار فارس تلاش شده اطلاعات و مطالبی را بطور غیرحرفه‌ای، غیراخلاقی و غیراثبات شده به نقل از این خبرگزاری به بدنه مدیریتی شرکت قطعه‌سازی “ع “ نسبت داده شود. اطلاعاتی که توسط هیچ دستگاهی اعلام و تایید نشده است.

این در حالی است که با مراجعه ساده به سایت خبرگزاری فارس نیز نه تنها اثری از این خبر وجود ندارد بلکه صرفا خبر کوتاهی مشاهده می‌شود که محتوای آن کاملا متفاوت با خبر جعلی منتشر شده است. براین اساس خبرگزاری فارس هیچگاه چنین خبری با محتوای مذکور را منتشر نکرده است. پیگیری‌های صورت گرفته از این خبرگزاری صحه بر این مدعا می‌گذارد. اصل خبر که مورخ 18 آذرماه 1397 در خبرگزاری فارس منتشر شده به این شرح است:   “به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، در ادامه صدو‌سی‌وچهارمین نشست سخنگوی قوه قضاییه خبرنگار فارس عنوان کرد: شنیده شده پرونده (عباس .الف) به اتهام قاچاق قطعات خودرو به میزان 700 میلیون دلار به زودی در قوه قضاییه بررسی می‌شود، وی همچنین متهم است با همکاری برخی از مدیران بانکی بدون ارایه وثیقه معتبر مبلغ 3 هزار میلیارد تومان از بانک‌ها تسهیلات دریافت کرده و به اتهام افساد فی الارض محاکمه می‌شود. اژه‌ای در پاسخ به این موضوع گفت: بله این پرونده کیفرخواست خورده و‌ به دادگاه رفته اما هنوز تعیین وقت نشده است البته من اعداد و رقم‌ها را درست خاطرم نیست. وی افزود: از جمله مواردی که توقیف شده بود همین قطعات خودرویی بود و دولت و خودروسازان درخواست رد توقیف داشتند که خود بنده هم تاکید کردم تا ترتیبی بدهید تا قطعات آزاد‌سازی شود. “  متاسفانه چنین اقدامات تخریبی و غیراخلاقی و غیرقانونی آن در شرایط حساس کنونی که صنعت خودرو و قطعه‌سازی با تحریم مواجه است، جز بازی در زمین دشمن نیست. چرا که در حال حاضر این دو صنعت جز صنایع کلیدی و استراتژیک به حساب می‌آیند. یقینا صنعت خودرو کشور نیازمند آرامش، همدلی در بین تمامی فعالان این صنعت است تا با تکیه بر توان داخلی، مدیریت هوشمندانه و همکاری ملی بتواند از برهه کنونی تحریم‌ها به سلامت عبور کند. همچنین بررسی‌های میدانی از گروه قطعه‌سازی “ع“ نیز نشان می‌دهد که اخبار مربوط به دستگیری و بازداشت برخی از مدیران این گروه صحت ندارد و این مجموعه بزرگ صنعتی با قدرت در حال فعالیت است.

 

ارسال نظر