گواهی سپرده نفت، جایگزینی برای سرمایه‌گذاری در ارز

۱۴۰۱/۱۲/۲۱ - ۰۳:۲۳:۲۸
کد خبر: ۲۰۰۸۹۶

بازار سرمایه| کیارش مهرانی، درباره طرح فروش نفت خام در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی و مزایای آن اظهار داشت: اوراق سپرده کالایی اوراق بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداری است که به‌واسطه انبارهای مورد تایید بورس صادر می‌شود.

وی عنوان کرد: به‌طور حتم با اجرای این طرح شاهد جذابیت‌های بیشتر در بحث مربوط به سرمایه‌گذاری خواهیم بود؛ چراکه با انتشار این اوراق به روش گواهی سپرده کالایی، شرکت‌های حقوقی و افراد حقیقی در خرید و فروش نفت وارد خواهند شد.

مهرانی ادامه داد: سرمایه‌گذاران با پیش‌بینی قیمت نفت و در کنار آن پیش‌بینی قیمت ارز می‌توانند یک سرمایه‌گذاری در حوزه نفت داشته باشند. این مدرس دانشگاه اظهار کرد: با توجه به اینکه تاکنون امکان چنین سرمایه‌گذاری وجود نداشته، اگر اعتماد مردم به این اوراق تامین شود، این اوراق می‌تواند منابع مالی مناسبی را برای دولت فراهم کند تا بتواند بخشی از کسری بودجه خود را جبران کرده و از طرف دیگر با پیش‌بینی قیمت ارز و قیمت نفت، سرمایه‌گذاران می‌توانند این اوراق را در مالکیت خود قرار دهند.

مهرانی با اشاره به اینکه با این طرح می‌توان بسیاری از پروژه‌های نفتی کشور را فعال کرد، گفت: پول این اوراق در پروژه‌های نفتی استفاده می‌شود؛ لذا این پروژه‌ها قطعاً برای صاحبان سرمایه منافع زیادی خواهد داشت. وی تاکید کرد: گواهی سپرده کالایی همانند سایر ابزارهای بازار سرمایه با اهداف خاص و بر اساس کاربردهای مشخصی طراحی و عرضه شده است. علاوه بر اینکه این ابزار موجب سهولت دادوستد کالاها می‌شود، یک نوع ابزار تامین مالی و ابزار تحویل در قراردادهای آتی و اختیار معامله است.

به گفته این کارشناس مالی؛ دارنده این اوراق در واقع مالک آن کالا است و در حوزه‌های کالایی همانند نفت، مس و فولاد دارندگان این کالا که تولیدکنندگان نهایی هستند اگر با مشکل موجودی کالا و عدم فروش مواجه باشند می‌توانند این کالا را در انبارهایی نزد بورس کالا و در محدوده‌ای که تابع مقررات خاصی است، مالکیت آن را به افرادی که آن گواهی سپرده را خریداری می‌کنند، منتقل کنند. مهرانی گفت: مشکلات مالیاتی این گواهی سپرده کالایی در قانون بودجه مرتفع شده است و اوراقی است که می‌تواند منتج به تامین منابع مالی برای دارندگان کالا یا تولیدکننده شود.

 

ارسال نظر