حذف هاب اروپا، راه‌حل اصلاح فرمول خوراک پتروشیمی‌ها

۱۴۰۱/۱۲/۰۶ - ۰۱:۵۵:۳۹
کد خبر: ۱۹۹۵۳۴

بازارسرمایه| فرهنگ حسینی، مدیرعامل گروه صنعتی امیر در رابطه با نحوه نرخ‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها اظهار کرد: در حال حاضر فرمول نرخ خوراک بر اساس ۴ هاب اروپایی و امریکایی و میزان مصرف، صادرات و واردات گاز در کشور تعیین می‌شود. او افزود: از اواخر سال گذشته تا اوایل امسال به سبب تشدید تنش‌ها بین اوکراین و روسیه نرخ گاز روند افزایشی را تجربه کرد اما این بحران ادامه نیافت و از اوایل تابستان امسال به سبب تغییر برخی سیاست‌ها در اروپا نرخ گاز کاهش پیدا کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی امیر تصریح کرد: سال گذشته به منظور کنترل زیان صنایع پتروشیمی نرخ خوراک این صنایع در بوجه سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵ هزار تومان در نظر گرفته شد، اما در شرایط فعلی با توجه به روند نزولی نرخ جهانی گاز، دولت نیز این موضوع را باید در بودجه ۱۴۰۲ مد نظر قرار دهد. حسینی گفت: متانول‌سازان برخلاف صنایع اوره‌ساز به سبب عدم ارتباط و همبستگی قیمت فروش با چهار هاب اروپا و امریکا، مازاد عرضه و قیمت پایین محصول متانول در چین از افزایش نرخ خوراک دچار آسیب اقتصادی شدند.

او بیان کرد: از چهار هابی که در فرمول نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بهره گرفته می‌شود، دو مورد از آن صنعتی و دو مورد دیگر آن تجاری است، هاب‌های اروپا از آنجایی که خود جزو کشورهای واردکننده گاز به حساب می‌آیند و در آخر زنجیره قرار می‌گیرند؛ همچین هزینه قابل توجه‌ای بابت چندین هزار کیلومتر حمل و امنیت در قیمت لحاظ می‌شود، نمی‌تواند مورد مناسبی برای محاسبه در فرمول باشد. مدیرعامل گروه صنعتی امیر تصریح کرد: فرمول نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اساسا مشکلی ندارد و دولت می‌بایست برای اصلاح آن، تنها دو هاب اروپا را به سبب وارداتی بودن گاز از فرمول حذف کند. حسینی در پایان تصریح کرد: با توجه به کاهش شدید قیمت اوره، ثبات نسبی قیمت متانول، کاهش جهانی نرخ گاز و دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، سقف خوراک محصولات پتروشیمی نباید بیش از ۵ هزار تومان تعیین شود زیرا در غیر این صورت صنایع پتروشیمی با زیان مواجه خواهند شد.

 

ارسال نظر