کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۶۱۶

تأکید وزیر برق عراق  بر خرید از ایران

رویترز| وزیر برق عراق با مقاومت در برابر فشار امریکا برای توقف واردات گاز از ایران، اعلام کرد: عراق بدون ادامه واردات گاز از کشور همسایه خود به مدت سه تا چهار سال دیگر، برای تولید برق کافی دچار مشکل خواهد شد.

لوی الخطیب، وزیر برق عراق در حاشیه کنفرانس کنگره جهانی انرژی در ابوظبی گفت: مساله برق به یک مساله سیاسی در عراق تبدیل شده است.

قطع برق در عراق اغلب باعث اعتراض نسبت به مسوولان این کشور می‌شود. ایران گاز کافی برای تولید ۲۵۰۰ مگاوات برق و همچنین ۱۲۰۰ مگاوات برق مستقیم برای عراق فراهم می‌کند.

وزیر برق عراق گفت: عراق اکنون ظرفیت ۱۸۰۰۰ مگاوات نیرو دارد که بیشتر از ۱۲۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ مگاوات در سال گذشته است اما همچنان کمتر از پیک تقاضاست که می‌تواند به حدود ۲۵۰۰۰ مگاوات برسد و هر سال نیز رو به افزایش است.

الخطیب در پاسخ به پرسشی درباره افزایش فشار امریکا درباره واردات گاز از ایران، گفت: ما روابطمان با همه را متوازن کرده‌ایم و دیگران باید به آن احترام بگذارند.

وی گفت: بخش نیرو به منظور ارتقای شبکه که ۵۰ سال قدمت دارد و ۲۵ درصد از ظرفیتش را به دلیل حملات داعش از دست داده است، به سرمایه‌گذاری به ارزش حداقل ۳۰ میلیارد دلار نیاز دارد.

الخطیب گفت: عراق پول گاز ایران را بر مبنای فرمولی که به حدود ۱۱ درصد قیمت نفت برنت می‌رسد یا معادل حدود ۶ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتیش (MBTU) پرداخت می‌کند در حالی که قیمت گاز در امریکا دو تا سه دلار به ازای هر MBTU است.

ابراز نگرانی امریکا از خرید نفتی چین از ایران

ایلنا| یک مقام امریکایی نسبت به خرید نفت ایران توسط چین ابراز نگرانی کرد.

به گزارش هلنیک شیپینگ نیوز، «دن برویلت» معاون وزارت انرژی امریکا در مورد خرید نفت ایران توسط مشتریان چینی ابراز نگرانی کرد.

این مقام امریکایی در ادامه گفت که ما از خریدهایی که افراد چینی و به ویژه دولت چین انجام می‌دهد، به‌شدت نگران هستیم.

وی همچنین افزود: «مقام‌های ایالات متحده این موضوع را با دولت چین مطرح خواهند کرد».

طرح سناریو نفت 25 دلاری در روسیه

ایسنا|بانک مرکزی روسیه در پیش‌بینی جدید خود احتمال کاهش قیمت نفت تا رکورد ۲۵ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۰ را مطرح کرد.

بانک مرکزی روسیه در پیش‌بینی اقتصادکلان خود پیش‌بینی کرده است قیمت نفت به دلیل تقاضای اندک برای نفت و فرآورده‌های نفتی در سطح جهان و همچنین رشد مایوس‌کننده اقتصاد جهانی، ممکن است به رکورد پایینی سقوط کند. این سناریو تنها یک احتمال است که از سوی بانک مرکزی روسیه پیش‌بینی شده است. اگر چنین سناریویی تحقق پیدا کند، نرخ تورم روسیه در سال میلادی آینده ممکن است به هفت یا هشت درصد افزایش پیدا کرده و تولید ناخالص داخلی این کشور به ۱.۵ تا دو درصد کاهش پیدا کند. روسیه بودجه خود را بر مبنای قیمت پایین نفت برنامه‌ریزی کرده با این حال قیمت ۲۵ دلار هر بشکه نفت بسیار پایین است. بر اساس گزارش اویل پرایس، یکی از دلایلی که روسیه در مقایسه با سایر تولیدکنندگان نفت، خود را با قیمت پایین وفق داده، این است که ارز این کشور هنگامی که قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند، ضعیف می‌شود. شرکت‌های نفتی روسیه می‌توانند در زمان ضعیف شدن ارزش روبل از عهده مخارج خود برآیند اما همچنان صادرات نفت‌شان به دلار امریکا انجام می‌گیرد. به علاوه مالیات‌های شرکت‌های نفتی روسیه به شکلی طراحی شده تا در زمان کاهش قیمت نفت، کمتر شود و این عامل به تولیدکنندگان این کشور امکان می‌دهد در برابر قیمت‌های پایین تاب بیاورند.

امتناع CNPC چین از خرید نفت ونزوئلا

ایسنا|شرکت CNPC ماه میلادی گذشته در پی اقدام دولت ترامپ در بلوکه کردن اموال دولت ونزوئلا در امریکا و هشدار مقامات امریکایی به شرکت‌ها درباره معامله با شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا، بطور ناگهانی بارگیری نفت ونزوئلا را متوقف کرد. یک منبع آگاه به رویترز گفت: به شرکت CNPC در سطح گروهی اعلام شده که نفت ونزوئلا را بارگیری نکند و مدت زمان توقف بارگیری مشخص نیست. یک منبع آگاه دیگر ماه گذشته گفته بود این شرکت فرمان دولت ترامپ برای بلوکه کردن اموال دولت ونزوئلا را به عنوان مقدمه‌ای برای تحریم‌های گسترده تعبیر کرده که ممکن است شرکت CNPC را به عنوان یکی از مشتریان نفتی بزرگ کاراکاس هدف بگیرد. به گفته یک منبع آگاه، سایر خریداران چینی نیز در دیدار اخیر میان کمیسیون اصلاحات و توسعه ملی و شش پالایشگاه مستقل درباره خرید نفت ونزوئلا هشدار گرفتند. طبق آمار گمرکی چین، واردات نفت ونزوئلا به چین در ژوییه ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد و به بیش از ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان در حدود پنج سال گذشته بود.

 

 

ارسال نظر