«فرونشست زمین» بحران دو سال آینده پایتخت

۱۴۰۱/۱۰/۰۵ - ۱۰:۰۰:۵۴
کد خبر: ۱۹۵۷۶۳
«فرونشست زمین» بحران دو سال آینده پایتخت

گروه راه و شهرسازی| اگرچه شهر تهران هم اینک با مشکلات و بحران‌های متعددی همچون آلودگی هوا و ترافیک فلج‌کننده دست به گریبان است اما رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر این باور است که بحران یک یا دو سال آینده تهران، فرونشست زمین است.

علی نصیری رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران که دیروز در صحن علنی شورای شهر تهران حضور یافته بود، تاکید کرد: فرونشست‌های زمین به سرعت در حال نزدیک شدن به مرکز تهران است، چراکه آبفا ناچار شده چاه‌های آب را اضافه کند. بحران فرونشست در شیب جنوب غربی و شمال شرقی پیش می‌رود و بحران یک یا دو سال آینده تهران، فرونشست است و در سطح چند هکتار پیش می‌رود و می‌تواند شریان‌های حیاتی را تحت تاثیر قرار دهد و یک مساله جدی است.

وی با بیان اینکه در حوزه بین‌الملل با ژاپن، الجزایر و ترکیه، اقداماتی انجام داده‌ایم، گفت: در خصوص گودهای پرخطر، اقدامات با جدیت دنبال می‌شود.

او همچنین در پاسخ به پرسش‌های اعضای این شورا درباره حضور مدیریت بحران در امداد کوهستان گفت: عمده بار امداد کوهستان بر عهده جمعیت هلال احمر است، بخشی از مسوولیت‌ها نیز بر عهده سازمان آتش نشانی است. ما سوله‌ای را در منطقه دربند در اختیار قرار داده‌ایم و البته باید حمایت بیشتری را در این زمینه داشته باشیم.

وی با اشاره به استان‌های معین تهران ادامه داد: هر نقطه شهر تهران یک معین از استان‌های کشور دارد. تهران پنج پهنه دارد و هر پهنه بر عهده یک استان است. نشست‌های استان‌های معین در حال برگزاری است.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه وجود دستگاه‌های حاکمیتی در زمان بحران بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: حجم کار در سازمان سه برابر شده است اما بضاعتی در سازمان وجود دارد و اگر بودجه و ساختارها تقویت شود اقدامات بیشتری انجام خواهیم داد. هیچ جای دنیا حاکمیت نمی‌تواند مسوولیت کامل را بر عهده بگیرد و باید ظرفیت مردمی را به کار بگیریم و زیرساخت‌های مدیریت بحران جامعه محور را توسعه دهیم. نصیری گفت: در بخش اراضی ذخیره شهر، سیاست‌های شهرداری تهران با سیاست‌های این حوزه مطابقت دارد. ما ابزاری برای نظارت بر کمیسیون ماده پنج هستیم و عضو آن نیز نیستیم. بعضا مجوزی بدون رعایت دستورالعمل‌ها صادر شده و در حال حاضر برای صدور مجوزها فشارهایی وجود دارد. اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بخش هشدار سیل به صددرصد نزدیک شده‌ایم، تصریح کرد: در بخش هشدار آب ۱۵ درصد، گاز ۸۰ درصد و زلزله ۶۵ درصد رشد داشته‌ایم. رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تأکید بر اینکه فروچاله‌ها به دلیل ساخت و سازها ایجاد می‌شود، گفت: جدیدا ردیف ۲۰ میلیارد تومانی از سوی شهردار برای دستگاهی در زمینه فروریزش‌ها اختصاص داده شده است.

 

آمادگی ۲۰ درصدی در برابر زلزله

به گزارش «تعادل»، دیروز در جریان برگزاری یکصد و هفدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران و در جریان ارایه گزارش رییس سازمان بحران شهرداری تهران در صحن شورا مهدی اقراریان عضو شورای شهر تهران در تذکری در واکنش به این گزارش گفت: تجمع یک جمعیت ۹ میلیون نفری در شب در جغرافیایی مانند تهران با چنین زیرساخت‌های حمل و نقل، آب، ترافیک و... خود یک بحرانی جدی است.

او همچنین در واکنش به گزارش تفصیلی ارایه شده رییس سازمان بحران شهرداری در صحن شورا ادامه داد: ما در شهرداری تهران دو مدل برنامه داریم؛ یکی ۴ ساله و یکی سالانه؛ گزارش دهی‌های اینچنینی خوب است اما باید با پیوست برنامه عملیاتی و شاخص محوری همراه باشد و این معطوف به کل گزارش‌های سازمان‌های شهرداری تهران است.

وی ادامه داد: مصوبه ساماندهی و توسعه خدمات امداد و کوهستان که شورای شهر تصویب کرده، کاملا ساکت و تعطیل است. در ادامه مهدی عباسی رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران مدیر جهادی است، اظهار کرد: اگر بحران واقعی در تهران روی دهد و دامن مدیران را بگیرد، چه کسی قرار است بحران را در تهران اداره کند؟ آیا در کشور، استان‌های معین برای بحران‌های محلات آموزش دیده و با تجهیزات آشنا هستند که در زمان بحران خدمت رسانی کنند؟

وی با تأکید بر نظارت بر نگهداری تجهیزات و استانداردهای لازم توسط نیروها، یادآور شد: می‌توان برای ساختمان‌هایی که در شهر ساخته می‌شوند با سیاست‌های تشویقی زمینه را ایجاد کرد که حداقل نیازها و مشکلات اولیه را برای جلوگیری از بحران برطرف کنند و بتوانند نیاز خود را از برق سولار تأمین کنند.

به گفته عباسی، اراضی ذخیره شهری کارکردی برای آیندگان است و باید مراقبت شود؛ چراکه روزی که نیاز به استفاده از آنها باشد روز تلخ و مصیبت باری خواهد بود.

وی همچنین تصریح کرد: پروانه‌ای در شهر تهران صادر و در کمیسیون ماده ۵ در خصوص یکی از ساختمان‌های پر اهمیت که سالن اجتماعات، طبقات بالا، اقامتگاه و رستوران دارد، مطرح شد که روی یکی از گسل‌های خطرناک تهران قرار گرفته و سوال من این است که چه اقدامی از سوی سازمان مدیریت بحران برای پیشگیری از ساخت و ساز یا ایمنی کامل این ساختمان صورت گرفته است؟

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با اشاره به فصل چهارم برنامه پنج ساله سوم توسعه مبنی بر افزایش تاب آوری گفت: نظارت، هماهنگی و پیگیری اجرای ۵ تا ۶ حکم این فصل متوجه سازمان مدیریت بحران شهرداری است. ۱۶ هدف و شاخص راهبردی نیز تعریف شده که حداقل به دو برنامه پنج ساله برای اجرا نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه باید، ظرفیت مکان‌های اسکان موقت به ۳۸ هزار عدد اضافه می‌شد و باید بدانیم که ظرفیت اسکان موقت در تهران به چه میزان است؟

امانی تاکید کرد: انتظار داشتیم که گزارش‌ها بر اساس ۱۶ شاخص راهبردی ارایه می‌شد، ما یقینا توقع نداریم که ایمنی در این برنامه به ۸۰ درصد برسد. باید بر اساس جدول شاخص‌ها گزارش تاب آوری ارایه شود.

مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه این جلسه با اشاره به روند ساخت مخازن آب اضطراری، گفت: این اقدام به خوبی در حال انجام است و تا پایان دوره شورای ششم ۳۷۰ مخزن آب اضطراری در محل‌های مناسب نصب خواهد شد و تا ۷۲ ساعت این امکان را به ما می‌دهد که آب شرب در اختیار مردم قرار دهیم. در صورت تکمیل این طرح، ما یکی از کشورهای پیشرو در آسیا خواهیم بود.

وی ادامه داد: تا پایان امسال هزار و ۲۰۰ شیر هیدرانت در تهران نصب خواهد شد؛ در اماکن پرخطر همچون بازار و جایگاه‌های سوخت باید حداقل یک شیر هیدارنت نصب می‌شد. زمانی که این اقدام به نتیجه برسد، وضعیت ایمنی شهری تهران چند قدم پیش خواهد رفت.

سپس میثم مظفر رییس کمیته بودجه شورا نیز با بیان اینکه مدیریت، پایش و واکنش سریع فرونشست‌ها در پایتخت نیاز به تجهیزات دارد، گفت: این تجهیزات به نظر تنها در اختیار شرکت نفت است و شهرداری این تجهیزات را ندارد. ضرورت دارد که تجهیزات در این حوزه از سوی شهرداری خریداری شود.

سید محمد آقامیری رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران درباره وقوع زلزله در تهران گفت: اگر خوش‌شانس باشیم که کانون زلزله از تهران دورتر باشد، خسارات کمتری خواهیم داشت، آمادگی ۲۰ درصدی برای ایمنی در زلزله ۷ ریشتری یک فاجعه است.

 

ارسال نظر