آپارتمان‌های قدیمی و ارزان در سیبل خریداران

۱۴۰۱/۰۹/۱۵ - ۰۱:۴۱:۲۰
کد خبر: ۱۹۵۰۵۷

میزان معاملات خانه‌های با ۲۰ سال ساخت در شهر تهران طی آبان ماه امسال یک هزار و ۶۵۰ واحد مسکونی گزارش شده است که در مقایسه با سال گذشته ۷۷.۴ درصد رشد داشته است. با توجه به افزایش قیمت مسکن در کلان‌شهر تهران تقاضا برای خرید خانه‌های با عمر بنای بالا رونق یافته است. بررسی آمارها نشان می‌دهد، طی آبان سال جاری 8 هزار و 5 معامله در شهر تهران انجام شده که ۲ هزار و ۲۷۱ مورد مربوط به خانه‌های با 5 سال ساخت و یک هزار و ۴۴۵ مورد مربوط به خانه‌های ۶ ساخت تا ۱۰ سال عمر بنا است که در مقایسه با سال گذشته به ترتیب ۲.۷ درصد و ۱۳.۴ کاهش یافته است. با وجود کاهش تقاضا برای خرید خانه‌های با عمر بنای کم‌تر و قیمت بالا، تقاضا برای واحدهای مسکونی با عمر ۱۱ تا ۱۵ سال و بیش از ۲۰ سال افزایش قابل توجهی داشته است. بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران، یک هزار و ۲۷۷ خانه با عمر ۱۱ تا ۱۵ سال در آبان ماه امسال معامله شدند که در مقایسه با سال گذشته ۲۳.۱ درصد شد داشته است. همچنین معامله خانه‌هایی با ۲۰ سال ساخت در آبان ماه امسال رشد چشمگیری داشته است و از ۹۳۰ عدد معامله به یک هزار و ۶۵۰ مورد رسیده است یعنی ۷۷.۴ درصد رشد که رقم قابل توجهی است. طبق این گزارش، در این بین، کم‌ترین تعداد معامله مسکن به منطقه ۱۹ با ۵۳ معامله و بیشترین تعداد معامله نیز به ترتیب به مناطق ۵، ۱۰، ۲ و ۴ مربوط می‌شود که هر یک به ترتیب ۱۱۳۷، ۷۴۰، ۷۱۸ و ۷۰۳ معامله مسکن داشته‌اند.

    نیمی از معاملات در ۲۷ درصد مناطق

مناطق ۵، ۱۰، ۲، ۴، ۷ و ۸ به ترتیب جایگاه‌های اول تا ششم از نظر تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن شهر تهران را در اختیار دارند که بیش از نیمی از معاملات را در بین مناطق ۲۲ گانه در آبان ۱۴۰۱ به خود اختصاص دادند. منطقه‌ یک نیز جایگاه هشتم را درخصوص سهم از معاملات به دست آورد.

آبان پارسال میانگین قیمت هر متر خانه در منطقه یک ۷۲ میلیون و ۷۴۹ هزار تومان بوده که در حال حاضر به ۹۵ میلیون ۱۱۴ هزار تومان رسیده است. نرخ رشد ماهیانه قیمت در این منطقه ۷.۶ درصد و رشد سالانه آن ۳۰.۷ درصد بوده که کمترین میزان افزایش قیمت را در هشت منطقه پرتقاضای تهران به ثبت رساند.

در منطقه ۲ که جایگاه سوم را از نظر تعداد معاملات دارد متوسط قیمت مسکن از متری ۵۰ میلیون و ۳۸ هزار تومان در آبان سال گذشته به ۶۸ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان در آبان ۱۴۰۱ رسیده است. در این منطقه با رشد ماهیانه ۷.۳ درصد و رشد سالانه ۳۶.۵ درصد قیمت مواجه بوده‌ایم.

در منطقه‌ ۵ به عنوان پرمعامله‌ترین منطقه‌ تهران در حال حاضر قیمت هر متر مسکن به‌طور میانگین ۵۶ میلیون و ۳۲۶ هزار تومان است که افزایش ۲.۶ درصد در مقایسه با ماه گذشته و ۴۷.۵ درصد در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. قیمت مسکن در منطقه ۴ هم از ۳۴ میلیون و ۱۵۴ هزار تومان در آبان سال گذشته به ۵۲ میلیون و ۶۶۴ هزار تومان در آبان سال جاری رسیده که افزایش ۵۴ درصد را به ثبت رساند. طی یک ماه گذشته نیز قیمت مسکن در این منطقه افزایش ۱۳.۶ درصد را نشان داد.

    خانه در هر منطقه تهران چند؟

گزارش بانک مرکزی همچنین حاکی است، بالاترین قیمت هر متر آپارتمان در تهران ۹۵ میلیون و ۱۱۴ هزار تومان و پایین‌ترین قیمت ۲۳ میلیون و ۹۳ هزار تومان در آبان ماه ثبت شده که فاصله ۷۲ میلیون تومانی قیمت در گران‌ترین (منطقه یک) و ارزان‌ترین منطقه (منطقه 18) را نشان می‌دهد. براساس این گزارش، متوسط قیمت هر متر خانه در تهران در آبان ماه سال جاری به ۴۶ میلیون و ۷۰۴ هزار تومان رسیده که بیشترین قیمت هر متر خانه ۹۵ میلیون و ۱۱4 هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با ۲۳ میلیون و ۹۳ هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده است. بنابراین، فاصله قیمت هر متر آپارتمان در گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران حدود ۷۲ میلیون تومان است.

همچنین، مناطق سه و دو بعد از منطقه یک، جزو گران‌‌ترین مناطق تهران گزارش شده ‌اند؛ به‌طوری که متوسط قیمت در منطقه سه، ۸۱ میلیون و ۱۱۹ هزار تومان و در منطقه دو، ۶۸ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان است.

علاوه بر این، مناطق ۱۷ و ۱۵، پس از منطقه ۱۸ ارزان‌ترین منطقه پایتخت گزارش شده‌اند و متوسط قیمت خانه در این مناطق به ترتیب ۲۵ میلیون و ۵۶۷ هزار تومان و ۲۶ میلیون و ۳۱۵ هزار تومان است.

از سوی دیگر، بررسی گزارش بانک مرکزی از نظر تفاوت متوسط قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران در آبان‌ماه نسبت به مهر ماه سال جاری بیانگر این است که ۲۱ منطقه تهران با افزایش قیمت مسکن در ماه موردنظر مواجه شده‌اند و فقط قیمت خانه در منطقه ۱۱ تهران در مقایسه با ماه قبل کاهش یافته است.

    تورم نقطه‌ای مسکن؛ 46 درصد 

به گزارش ایسنا، بررسی وضعیت سالانه بازار مسکن شهر تهران از افزایش ۴۶ درصدی قیمت نسبت به آبان سال گذشته خبر می‌دهد که ۲ درصد پایین‌تر از تورم نقطه به نقطه و ۲ درصد بالاتر از تورم عمومی بود. این اولین‌بار در سال جاری است که قیمت‌ها در بازار مسکن از تورم عمومی فراتر می‌رود. بالا رفتن قیمت مسکن، تبعاتی را به دنبال دارد که خروج بخش قابل توجهی از تقاضای مصرفی و رکود ساخت و ساز از جمله‌ این تبعات است. هم‌اکنون سهم واحدهای با عمر بنای کمتر از ۵ سال از کل معاملات ۲۸.۴ درصد است که کمترین میزان دست کم از هشت سال اخیر تاکنون محسوب می‌شود.

کمبود واحدهای مرغوب متناسب با قدرت خرید متقاضیان در مناطق میانی و جنوبی تهران، افزایش قیمت در این مناطق را در مقایسه با نیمه شمالی تهران تشدید کرده است. آبان امسال بالاترین رشد ماهیانه قیمت در بین مناطق پرمعامله تهران با ۱۳.۶ درصد به منطقه ۴ تعلق داشت و بیشترین افزایش سالانه قیمت نیز با ۶۰ درصد مربوط به منطقه ۱۰ بود. دو منطقه مذکور به ترتیب رتبه‌های چهارم و دوم را در تعداد معاملات شهر تهران دارند.

 

ارسال نظر