نوسازی ۶ هزار پلاک، معطل یک نامه از وزارت راه

۱۴۰۱/۰۹/۱۳ - ۰۰:۲۳:۳۶
کد خبر: ۱۹۴۹۷۹

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که به دلیل یکدست شدن ارکان حاکمیت انتظار می‌رود، مسائل و مشکلات فیمابین نهادها و دستگاه‌ها در حداقل زمان ممکن به سرانجام برسد، رییس سازمان نوسازی شهر تهران پس از گذشت 15 ماه از استقرار دولت سیزدهم و مدیریت شهری جدید اعلام کرد: در مناطق ۱۷ و ۱۸؛ ۶ هزار پلاک وجود دارد که نوسازی آنها مشروط به یک نامه از وزارت راه است. مهدی هدایت در پاسخ به اینکه اصلی‌ترین چالش در حوزه حل مشکل بافت فرسوده چیست، گفت: در شهر تهران و در حوزه بافت فرسوده، بازآفرینی و نوسازی، اصلی‌ترین چالش پول نیست؛ بلکه حل مسائل است که بعضاً با حل حتی یکی از این مسائل، اتفاق بزرگی رخ می‌دهد. رییس سازمان نوسازی شهر تهران در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه در بافت فرسوده، مشکل سند خود به تنهایی یک مساله است، اظهار کرد: اگر مشکل سند یک پلاک حل شود ناخودآگاه شریکی پیدا خواهد شد که با مالک توافق و به‌صورت مشارکتی اقدام به ساخت و ساز کند. وی عنوان کرد: برخی حرائم در شهر تهران وجود دارد که هنوز مشکل مربوط به آنها حل نشده است. به‌طور مثال، در مناطق ۱۷ و ۱۸؛ ۶ هزار پلاک وجود دارد که در حریم خط راه آهن سابق قرار داشته و در حال حاضر خط راه آهن به زیر رفته و باید از این حریم کاسته شود. به‌رغم اینکه دو سال به‌دنبال انجام این موضوع هستیم اما همچنان موفق نبوده‌ایم و اگر وزارت راه یک نامه دهد، نوسازی ۶ هزار پلاک انجام خواهد شد. هدایت بیان کرد: تاکنون چندین بار با دولت در این خصوص مکاتبه شده و اخیراً نیز با امضای شهردار تهران مجدداً مکاتبه صورت گرفت؛ ولی تاکنون به نتیجه نرسیده است؛ لذا حل این مسائل در خصوص بافت فرسوده تهران بسیار موثر است. رییس سازمان نوسازی شهر تهران اذعان کرد: یکی از معضلات موجود در بافت فرسوده این است که سرمایه‌گذار بزرگ مقیاس در بافت فرسوده حاضر به سرمایه‌گذاری نیست و علت این امر آن است که سرمایه‌گذار، زمانی که قصد تجمیع چند پلاک را دارد، شخصی اقدام به تصاحب دو پلاک در میان آن چند پلاک می‌کند و سرمایه‌گذار را با مشکل مواجه می‌کند و بر همین اساس، بخشی از مسائل نیز مربوط به موضوعات حقوقی است.

    بافت فرسوده یک فرصت است

وی با تاکید بر اینکه نگاه دولت به بافت فرسوده باید با دید تبدیل تهدید به فرصت باشد، گفت: همواره به بافت فرسوده به عنوان تهدید نگاه شده؛ در حالی که در واقع امر بافت فرسوده، یک فرصت است؛ چرا که می‌توان با اعمال برخی از سیاست‌های تشویقی که در حال حاضر از سوی شهرداری تهران اعمال شده، اقدامات قابل توجهی را انجام داد. هدایت افزود: اگر دولت در بخش زیرساخت‌ها کمک کند، وام خود را افزایش دهد، کم بهره کند و در عین حال اقساط آن را بلندمدت‌تر کند، در صورت ارایه طرح توجیهی برای بافت فرسوده، مطمئناً سرمایه‌گذاران در بافت فرسوده سرمایه‌گذاری خواهند کرد و ما نیز به عنوان شهرداری در این بخش‌ها خدمات و ارزش افزوده ایجاد خواهیم کرد.

    جمعیت‌های موثر از بافت تاریخی تهران رفته‌اند

رییس سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه در بافت فرسوده همکاری دولت، شهرداری و مجلس می‌تواند جریان نوسازی و تولید مسکن را در کلانشهرها و به‌طور خاص تهران ایجاد کند، اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر و در بافت تاریخی گروه‌ها و جمعیت‌های موثر رفته‌اند و هر روز وضعیت بافت تاریخی نسبت به قبل بدتر می شود؛ بر همین اساس، وزارت میراث فرهنگی می‌تواند کمک کند و با مشخص کردن تک پلاک‌ها، تعامل لازم را در جهت نوسازی داشته باشد.

    تاکنون ۴۳ درصد بافت فرسوده تهران  نوسازی شده است

وی با اشاره به اینکه از کل بافت فرسوده تهران تاکنون ۴۳ درصد آن نوسازی شده است، بیان کرد: بخش مهمی از مانده‌ها در حریم راه آهن و حرائم فشار قوی قرار دارد و بخش مهم دیگری از آن شامل تجاری‌ها است و بخش دیگر نیز شامل بافت تاریخی می‌شود. هدایت ادامه داد: در آن مواردی که امکان مساعدت وجود داشت، اغلب نوسازی صورت گرفته و بخش زیادی نمانده و در حال حاضر به قسمتی از بافت فرسوده رسیده‌ایم که موانعی مانند موارد مذکور بر سر راه آنها قرار دارد. رییس سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه چندین هزار پلاک وجود دارد که سُرخوردگی سندی دارند، گفت: همین عامل سبب بروز مشکل شده و در حال حاضر املاک قولنامه‌ای قابلیت تجمیع ندارند. وی با اشاره به اینکه عدم مساعدت به بهبود بافت فرسوده به بهانه افزایش جمعیت‌پذیری، بافت فرسوده را از بین برده است، اظهار کرد: متأسفانه سخت‌گیری‌های مقطعی سبب شد تا گروه‌های تأثیرگذار از بافت بروند و تنها عاملی که در حال حاضر مشکل بافت فرسوده را برطرف می‌کند، بازگرداندن جمعیت با تأمین خدمات است. هدایت ادامه داد: از سال ۸۵ تا ۹۵ در تهران یک میلیون و ۳۲۵ هزار واحد پروانه صادر شده و طبق آماری که از سازمان آمار اخذ شده جمعیت شهر تهران در این دوره ۸۶۲ هزار نفر اضافه شده است؛ چرا که بیشتر واحدهای تولیدی صرف ازدواج شده است.

    شهر تهران به‌دلیل گرانی در حال پس زدن جمعیت است

رییس سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه جمعیت استان تهران به‌طور قابل توجهی افزایش دارد و گفته می‌شود که هر سال به جمعیت استان تهران ۲۰۰ هزار نفر اضافه می‌شود، گفت: در سال گذشته در مجموع ۴۰ هزار نفر به شهر تهران مهاجرت کردند؛ چرا که تهران به‌دلیل گرانی در حال پس زدن جمعیت خود است. وی تصریح کرد: در حال حاضر با راندگی جمعیت اصیل تهران مواجه هستیم و هر سال اشخاصی که در مناطق یک سکونت دارند به منطقه سه می‌روند و اشخاصی که در منطقه سه سکونت دارند به منطقه ۵ می‌روند؛ لذا اگر خدمات را تأمین کنیم و جمعیت به بافت فرسوده بازگردد، مشکل بافت فرسوده حل خواهد شد. وی در خصوص آخرین وضعیت پروژه نواب و باغ‌آذری اظهار کرد: در حال حاضر پروژه نواب از پیش‌بینی انجام شده نیز پیشرفت بیشتری داشته است و باغ‌آذری نیز طبق برنامه زمان‌بندی شده در حال پیشرفت است.

 

ارسال نظر