رشد ساخت بزرگراه‌ها به 60 درصد رسید

۱۴۰۰/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۴۴۹

روز پنجشنبه به دستور رییس‌جمهور ۳۲۱ کیلومتر مسیر بزرگراهی جدید زیر بار ترافیک رفت که با افتتاح این طرح‌ها علاوه بر رشد ۶۰ درصدی ساخت بزرگراه‌ها در طول ۸ سال، طول شبکه بزرگراهی کشور به ۱۹ هزار و ۸۰۰ کیلومتر افزایش یافت. به گزارش ایرنا، هشتاد و یکمین برنامه افتتاح طرح‌های ملی پنجشنبه‌ها با عنوان «تدبیر و امید برای جهش تولید» به بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و ورزش و جوانان در سراسر کشور با ارزش سرمایه‌گذاری ۲۱ هزار میلیارد تومان اختصاص داشت . حسن روحانی امروز از طریق ویدیو کنفرانس ۳۷ پروژه بزرگراهی، بندری و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سالن‌های چند منظوره ورزشی ۶ هزار نفره در شهرهای ساری و شیراز و ۲۶۲ فضای ورزشی دیگر در سطح کشور را افتتاح کرد.  در ابتدای دولت تدبیر و امید طول شبکه بزرگراهی کشور ۱۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر بود که با همت و تلاش دولتمردان در تاریخ احداث بزرگراه‌های کشور ۶۰ درصد در ساخت رشد داشتیم.   این طرح‌ها که اشتغالزایی هزار و ۴۲۲ نفر را به همراه دارد شامل بهره‌برداری از ۳۲۱ کیلومتر پروژه بزرگراهی و باند دوم راه اصلی در کشور، افتتاح هشت طرح در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور و ۱۶ پروژه بندری است. افتتاح سه پست اسکله نفتی، انواع سامانه‌های اعلام حریق و سامانه مرجع دریایی در استان‌های مازندران و بوشهر از جمله ۱۶ پروژه بندری هستند که امروز با حضور رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

    افتتاح بزرگراه‌ها در ۱۷ استان

با هدف بهبود شبکه حمل و نقل جاده‌ای کشور و توسعه کریدورهای بزرگراهی برای ایجاد ارتباط بین شمال- جنوب و شرق- غرب کشور، ۳۲۱ کیلومتر راه و بزرگراه در استان‌های مختلف کشور با دستور رییس‌جمهور افتتاح شد.

این طرح‌ها شامل ۲۰ کیلومتر بزرگراه در استان آذربایجان غربی، ۲۸ کیلومتر بزرگراه در بوشهر، ۳۵ کیلومتر بزرگراه در چهارمحال و بختیاری، ۲۵ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در استان خراسان جنوبی و ۱۱ کیلومتر راه اصلی در خراسان رضوی است.

همچنین ۱۳ کیلومتر بزرگراه در خراسان شمالی، ۱۴ کیلومتر بزرگراه در خوزستان، ۱۰ کیلومتر راه اصلی در سمنان، ۴۳ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در سیستان و بلوچستان و ۱۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در استان فارس زیر بار ترافیک رفت. در این برنامه ۲۴ کیلومتر راه اصلی در کرمان، ۱۲.۵ کیلومتر بزرگراه در گلستان، ۵ کیلومتر راه اصلی در گیلان، ۲۸.۵ کیلومتر بزرگراه در لرستان، ۲۰ کیلومتر بزرگراه در استان مرکزی، ۱۰ کیلومتر بزرگراه در هرمزگان و ۱۷ کیلومتر بزرگراه در استان یزد افتتاح شد که ارزش روز این طرح‌ها ۳۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

     ریل‌گذاری برای دولت آینده

 رییس‌جمهوری در هشتاد و یکمین پویش «تدبیر و امید برای جهش تولید» گفت: در دولت تدبیر و امید بزرگراه‌های کشور از ۱۲ هزار کیلومتر به ۲۰ هزار کیلومتر افزایش یافت، ۶ هزار کیلومتر بزرگراه نیز در دست اجرا است که با تکمیل آن بزرگراه‌های کشور تقریبا ۲ برابر می‌شود.

روحانی در این آیین افزود: این اقدامات انجام شده در حوزه مهم و زیر ساختی، ریل‌گذاری برای دولت آینده است. 

وی با یادآوری اینکه یکی از افتخارات این دولت از آغاز تقویت حمل و نقل در کشور بوده است؛ تصریح کرد: حمل و نقل یکی از مسائل مهم و اساسی و به عنوان یکی از ارکان پیشرفت کشور و زندگی مردم برای جابه‌جایی مسافر و بار در حوزه داخلی و خارجی بسیار حائز اهمیت است.

رییس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: در زمینه حمل و نقل هم در زمینه جاده‌ای و هم ریلی، هوایی، دریایی و بندری و به ویژه ترانزیت کارهای بسیار عظیم و بزرگی انجام شده است.

وی گفت: افتخار می‌کنیم که در شرایط بسیار سخت تحریم، جنگ اقتصادی و کرونا مسیر جهش و حمایت از تولید و مانع زدایی ادامه یافت.

    افزوده شدن ۶۰ درصد 

به طول بزرگراه‌های کشور

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و ورزش و جوانان در سراسر کشور گفت: در هشت سال گذشته، حدود ۶۰ درصد به طول بزرگراه‌های کشور افزوده شد. اسلامی افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم، حدود ۱۱ هزار کیلومتر آزادراه، بزرگراه و راه اصلی ایجاد شده است که به این واسطه حدود ۶۰ درصد افزایش طول بزرگراه‌ها را شاهد بودیم.  وی با بیان اینکه این یک دستاورد مهم و ماندگار است، تصریح کرد: با افزایش طول جاده‌ها ظرفیت جابه‌جایی‌ها هم افزایش پیدا کرد و که این دستاورد با کاهش زمان سفر و افزایش ایمنی، دستاوردهای کاملا ملموسی برای مردم کشور به ارمغان آورده است.

 

ارسال نظر