حاشیه‌سازی خط 7 مترو در شورای شهر

۱۳۹۶/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۴۳۰
حاشیه‌سازی خط 7 مترو در شورای شهر

گروه راه و شهرسازی | آزاده کاری|

 افتتاح خط 7 مترو که چندی پیش انجام شد، حاشیه‌های بسیاری به همراه داشت تا جایی که جلسه روز گذشته شورا نیز تحت‌تاثیر این موضوع به تنش کشیده شد و درگیری لفظی شدیدی بین رحمت‌الله حافظی و امانی معاون شهردار تهران، هابیل درویشی مدیرعامل مترو و یکی از مشاوران مدیرعامل مترو در گرفت.

به گزارش «تعادل»، مترو خط 7 تهران از همان زمان افتتاح حاشیه‌هایی را به وجود آورد و عده‌یی افتتاح آن را زودهنگام و اقدام نمادین شهرداری تهران دانستند. البته اتفاقاتی که بعد از افتتاح این خط به وجود آمد، از قبیل بسته بودن این خط، نبود هواکش به تعداد کافی، کم بودن تعداد قطارها و به تبع آن زمان طولانی رفت و آمد قطارها بر تصور نمادین بودن بهره‌برداری از این خط دامن زد.

برخی کارشناسان و اعضای کنونی شورا نیز از افتتاح زودهنگام خط 7 انتقاد کردند و معتقد بودند که قالیباف با این کار سعی دارد تا افتخار بهره‌برداری از خطوط مترو را به نام خود بزند. حتی محسن هاشمی از منتخبان شورای پنجم نیز با اشاره به افتتاح زودرس خطوط مترو، این کار را برای امنیت شهروندان خطرناک توصیف کرد و از اعضای کنونی شورای شهر خواست در برابر این افتتاح‌ها سکوت نکنند. به گفته او، هرکس به‌عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شود باید در نخستین روز کاری خود این خطوط را تعطیل کند.

به گزارش «تعادل»، در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران بعد از اینکه مازیار حسینی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران درخصوص وضعیت مترو پایتخت گزارشی ارائه کرد، رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران به انتقاد از خط 7 مترو پرداخت و خطاب به مسوولان مترو اظهار کرد: در اصلاحیه سال گذشته 3 هزار و 500میلیارد تومان برای سیگنالینگ خط یک و دو طلب کردید، اما حالا شاهد حادثه برخورد قطارها در مترو طرشت هستیم و جای سوال است، منابعی را که گرفتید چه کردید؟

حافظی عنوان کرد: گزارشی با عنوان نگاه جامع در خط 7 مترو در تاریخ 21 خرداد سال جاری از سوی معاونت حمل و نقل تهیه و دراختیار عموم گذاشته شده است که من براساس این گزارش توضیحاتی را ارائه می‌کنم. براساس این گزارش، پیشرفت تجهیزات این خط مترو 60‌درصد بوده، اما پیشرفت واقعی تنها 7‌درصد بوده، از منظر مهندسی باید شاهد پیشرفت 73درصدی می‌بودیم اما پیشرفت واقعی تنها 9‌درصد است.

همچنین سیگنالینگ موضوع بسیار مهمی به‌شمار می‌رود، اما براساس این گزارش تنها 55‌درصد پیشرفت داشته و این به معنای عدم توجه به امنیت مسافران است. در حادثه مترو طرشت برخی گفتند که راهبر ATP را قطع کرده اما برخی می‌گویند اصلا ATP وجود نداشت.

وی با بیان اینکه LPS باید 52 پست باشد که

 7 پست فعال دارد، گفت: تجهیزات فاز اول باید پیشرفت 100درصدی می‌داشت که حالا 75‌درصد است و نصب و راه‌اندازی نیز باید به صورت 100درصد انجام می‌شد اما تنها 32‌درصد است.

خط 7 عمیق‌ترین خط مترو تهران است و بر همین اساس باید هواکش‌های فعال آن زیاد باشد، اما این اتفاق نیفتاده است. براساس برنامه باید 87‌درصد هواکش‌ها فعال شود اما تنها 14‌درصد آنها فعال است و من نمی‌گویم این خط خطرناک‌ترین است، اما وقتی پول ندارید افتتاح نکنید و مردم را به تونل نفرستید.

حافظی با بیان اینکه وقتی حادثه‌یی رخ می‌دهد نمی‌گویند که در واگن 3 هزار مسافر بود یا 500مسافر، گفت: با چنین شرایطی این خط بهره‌برداری شده و آقایان باید امنیت خط را تضمین کنند.

پس از اتمام سخنان حافظی، وی هنگام خروج از صحن علنی مورد خطاب برخی مسوولان شهرداری حاضر در این نشست قرار گرفت. به گفته آنها، گزارش قرائت شده از سوی حافظی، متعلق به شهرداری نیست، اما حافظی در پاسخ گفت: من به این‌که گزارش از سوی معاونت ارائه شده اطمینان دارم.

در این بین، هابیل درویشی مدیرعامل مترو نیز با بیان اینکه چرا برای بازدید از خط 7 مترو نیامدید، تصریح کرد: اگر مسلمان هستید برای بازدید می‌آمدید و حرف راست می‌زدید.

امانی معاون برنامه‌ریزی شهرداری نیز خطاب به حافظی با بیان اینکه شما دروغگو هستید، گفت: شما یک شب‌نامه را در مورد مترو خط 7 قرائت کردید. درنهایت با دخالت انتظامات سالن و همچنین برخی اعضای شورا، طرفین بحث به بیرون هدایت شدند.

 ورود ۶۶ واگن جدید به مترو

در جلسه روز گذشته شورای شهر، مازیار حسینی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، درخصوص سرانجام طرح‌های توسعه‌یی مترو و همچنین آخرین وضعیت خطوط در حال ساخت توضیحاتی ارائه کرد.

به گفته حسینی، برای ساخت خط 7 مترو ۲۰هزار میلیارد تومان هزینه شده و ۱۹۰ کیلومتر مترو با ۱۱۵ ایستگاه زیر پای مسافران است. هر روز یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار نفر وارد مترو می‌شوند که با احتساب سفرهایی که انجام می‌شود، می‌توان گفت که 3 میلیون سفر توسط مترو پوشش داده می‌شود.

به گفته وی، خط 7 مترو با ۲۷ کیلومتر، دارای

 ۲۲ ایستگاه است که درصدد هستیم سر فاصله آن را به‌زودی تا ۳۵ دقیقه کاهش دهیم. خط 8 از حرم مطهر امام‌خمینی(ره) تا پرند ادامه دارد که ۳۵کیلومتر آن با 4 ایستگاه تا فرودگاه امام‌خمینی توسط شهرداری تهران ساخته شده است. همچنین توسعه خط 4 از ارم سبز تا جنت‌آباد و توسعه شرقی خط ۲ از فرهنگسرای اشراق تا ترمینال جدید شرق نیز در دستور کار شهرداری قرار دارد.

خط 7 نخستین خطی است که تماما توسط TBM ساخته شده و از زیر تمام خطوط مترو غیر از خط 5 عبور می‌کند، این خط مترو از بخش تحتانی اتوبان امام علی(ع) و از تراز پایین تونل توحید و نصر عبور می‌کند و 2 پست فشار قوی برق دارد و نخستین خط مترویی است که با پست برق خود وارد مدار می‌شود. ۳۵۰ دستگاه پله برقی و ۱۰۰ آسانسور در این خط پیش‌بینی شده و در حال حاضر ۵۴ پله برقی آن نصب شده است. ایستگاه خط 7 دارای معماری شاخص است که قطعا مورد توجه جهانیان قرار خواهد گرفت. سرعت این خط ویژه است به‌گونه‌یی که ۱۲۰ کیلومتر در ساعت می‌تواند حرکت کند و ۳۸ دقیقه‌یی مسیر شاهد تا پرند طی می‌شود.

در خط 6 مترو برای نخستین‌بار از تکنولوژی نصب پابند ونگارد استفاده شد. خط 6 مترو از زیر بیمارستان قلب و بیمارستان شریعتی عبور می‌کند و انتقال ارتعاشات مترو ممکن بود روی دستگاه‌های حساس بیمارستان اثرگذار باشد که بر همین اساس برای نخستین‌بار زیر این دو بیمارستان از تکنولوژی نصب پابند ونگارد استفاده شد که این ارتعاشات را منتقل نکند.

به گفته وی، هزار و 900 میلیارد تومان در حوزه ناوگان مترو سرمایه‌گذاری شده است و در روزهای آتی ۶۶ واگن وارد مدار می‌شود که 3 واگن 2 طبقه و یک لکوموتیو است که برای خط 5 و مابقی در خط 3 و 7 وارد می‌شود، اما اولویت ما کاهش سرفاصله قطار در خط 3 مترو است.

 دلتنگی برای قالیباف

همچنین در این جلسه عباس جدیدی با اشاره به عدم حضور قالیباف در برخی جلسات شورای شهر تهران اظهار کرد: دل‌مان برای وی تنگ شده است، چراکه آقای شهردار قبلا حضور بیشتری را در جلسات شورا حتی در جلسات غیرعلنی داشتند. زمان زیادی از عدم حضور وی در جلسات شورا می‌گذرد که حدود 6 ماه است و در واقع ما یواش یواش چهره ایشان را داریم فراموش می‌کنیم. جدیدی از شهردار تهران خواست با حضور خود در جلسات شورا به حرف و حدیث‌های مطرح شده بین مردم پایان دهد.

عضو شورای شهر تهران همچنین به نامه‌های پی‌درپی خود به اداره املاک اشاره کرد و گفت: باوجود نامه‌های متعدد شهرداری تهران در ارائه مدارک و گزارشات کوتاهی می‌کند و این موضوع برای شهرداری خوب نیست. امیدواریم تغییری در این رویه ایجاد شود.

از نکات جالب توجه جلسه روز گذشته، غیبت تعداد زیادی از اعضای شورا بود، به‌گونه‌یی که تا ساعت

10:10 شورا به حد نصاب نرسید. به نظر می‌رسد اعضای شورای شهر در روزهای پایانی کار خود انگیزه چندانی برای حضور در شورا ندارند. غایبان جلسه حسین رضازاده، احمد مسجدجامعی، الهه راستگو، محمدمهدی تندگویان، پیرهادی، علیرضا دبیر، محمد سالاری و اقبال شاکری و علیرضا صادقی بودند.

 

ارسال نظر