پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آتی

۱۴۰۱/۰۶/۱۲ - ۰۱:۳۵:۵۵
کد خبر: ۱۹۲۲۱۷
پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آتی

تعادل|

آیین‌نامه واردات خودرو پس از ماه‌ها انتظار سرانجام در نخستین روز‌های شهریورماه منتشر شد. این دستورالعمل شامل ۹ بند است که درباره هر یک از آنها بحث‌های کارشناسی خاصی وجود دارد. در این میان الزام عرضه خودرو‌‌های وارداتی در بورس کالا از جمله موارد چشمگیر آیین‌نامه واردات خودروست که تاکنون ابهامات و پرسش‌‌های گوناگونی را به دنبال داشته است. برخی معتقدند عرضه خودرو در بورس باعث شفافیت و رقابتی شدن قیمت‌ها می‌شود، اما برخی هم برخلاف این موضوع، معتقدند عرضه‌کنندگان خودرو در بورس به دنبال منفعت بیشتر هستند و با پاگرفتن این نوع عرضه، قیمت خودرو به مرور افزایش می‌یابد. در این میان برخی از کارشناسان معتقدند که با توجه به زیان 117 هزار میلیارد تومانی ناشی از قیمت‌گذاری دستوری، عرضه خودرو در بورس را می‌توان به عنوان راهکاری برای توقف زیان دهی خودروسازان تلقی کرد. به گفته آنها، خودرو در صورتی‌که در بورس به فروش برسد، قیمتی به مراتب پایین‌تر از قیمت بازار خواهد داشت، سود مازاد نیز در اختیار خودروساز قرار می‌گیرد. از طرفی، واگذاری خودرو به قید قرعه که همراه با رانت است با هیچ منطقی سازگار نیست. با این حال این پرسش قابل طرح است که آیا قیمت خودرو به کدام سمت میل پیدا می‌کند؟ کاهش یا افزایش؟ کارشناسان می‌گویند: به دلیل بلاتکلیفی در مذاکرات وین، بازار در وضعیت انتظاری و رکود قرار دارد و هنگامی که نتیجه نهایی مذاکرات مشخص شود، بازار تغییر وضعیت می‌دهد. برخی هم می‌گویند، بازار خودرو در روزهای آینده نیز به همین روند نوسانی خود ادامه دهد. 

   رصد بازار خودرو پیش‌بینی قیمت در آتی 

قیمت خودرو صفر داخلی روز جمعه ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد. قیمت خودرو صفر داخلی در لحظه نگارش این گزارش در بازار ایران به شرح زیر است: پراید ۱۱۱ با قیمت ۲۰۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. پراید ۱۳۱ نیز با قیمت ۱۷۹ میلیون تومان عرضه می‌شود. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز با قیمت ۴۰۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد. پژو ۲۰۷ اتومات هم با قیمت ۵۹۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. اما از قیمت خودروهای پرطرفدار چه خبر؟ رصد بازار نشان می‌دهد، تیبا هاچ‌بک‌ پلاس هم‌اکنون در محدوده ۲۱۰ میلیون تومان قیمت دارد. پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ در قیمت ۲۹۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد. ۲۰۶ تیپ پنج نیز در بازار کشور تا نرخ ۳۵۵ میلیون تومان پیش رفت. اما بازار خودرو به کدام سو می‌رود؟ فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو به تجارت‌نیوز گفته است: قیمت خودرو در روزهای گذشته در حال نوسان بود و همچنان نیز ثباتی در بازار مشاهده نمی‌شود. قیمت‌ها در این روزها به هر اخباری که منتشر می‌شود، واکنش نشان می‌دهند. به نظر می‌رسد بازار خودرو در روزهای آینده نیز به همین روند نوسانی خود ادامه دهد. چندی پیش نیز، مرتضی شجاعی، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با تاثیر کاهش تولید خودروسازان بر قیمت خودرو در بازار گفته بود: به واسطه شیوه‌های فروشی که وجود دارد، اصلی‌ترین مولفه‌ای که بازار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، نرخ ارز است و سایر عوامل تاثیر کمتری در افزایش یا کاهش قیمت‌ها دارد. او در عین حال افزود: به دلیل بلاتکلیفی در مذاکرات وین، بازار در وضعیت انتظاری و رکود قرار دارد و هنگامی که نتیجه نهایی مذاکرات مشخص شود، بازار تغییر وضعیت می‌دهد.

   عرضه خودرو در بورس قیمت را کاهش می‌دهد؟ 

حال سوالی که این روزها مطرح می‌شود، این است که آیا با عرضه خودرو در بورس خودرو قیمت خودرو در بورس کاهش می‌یابد؟ جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «تسنیم»، با توجه به زیان 117 هزار میلیارد تومانی ناشی از قیمت‌گذاری دستوری در خصوص عرضه خودرو در بورس به عنوان راهکاری برای توقف زیان دهی خودروسازان اظهار داشت: خودرو در صورتی که در بورس به فروش برسد، قیمتی به مراتب پایین‌تر از قیمت بازار خواهد داشت، سود مازاد نیز در اختیار خودروساز قرار می‌گیرد و واگذاری خودرو به قید قرعه که همراه با رانت است با هیچ منطقی سازگار نیست. وی منطقی‌ترین شیوه فروش را عرضه در بورس دانست و افزود: در صورتی که سود مازاد قابل توجهی از عرضه خودرو در بورس حاصل شود، می‌تواند در بخش تحقیق و توسعه و ارتقای دانش فنی و تکنولوژی تمامی خودروسازان مورد استفاده قرار بگیرد تا بدین‌ترتیب بر توان رقابتی آنها افزوده شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس همچنین با توجه به اختلالات فنی سامانه یکپارچه فروش، خطا در اعلام نتایج، تحمیل تعهداتی خارج از برنامه فروش به خودروسازان و بروز تاخیر در روند جذب نقدینگی به دلیل تبدیل فروش هفتگی به فروش ماهانه بر این نکته تاکید کرد که ضمن لزوم ایفای تعهدات قبلی در قبال برندگان قرعه‌کشی می‌بایست عرضه در سامانه یکپارچه متوقف و شیوه عرضه خودرو در بورس جایگزین آن شود و تداوم روشی که موجب ایجاد رانت برای عده‌ای است، به هیچ‌وجه عقلانی نیست.

از سوی دیگر، رضا کاهه، کارشناس بازار سرمایه، نیز درباره مزیت‌های عرضه خودرو‌های خارجی در بورس به اعتمادآنلاین گفته است: بورس کالا بازاری شفاف است و تجربه موفق اخیر عرضه خودرو‌های دیگنیتی و فیدیلیتی در این بازار، منعکس‌کننده این پیام است که عرضه خودرو‌های خارجی در بورس کالا با همان موفقیتی روبرو خواهد شد که در خصوص خودرو‌های مذکور شاهد بودیم. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه همزمان با عرضه خودرو‌های داخلی سود سوداگران قطع شده اظهار کرده: اکنون با در نظر گرفتن وجود چنین مزیتی، می‌توان انتظار داشت که با عرضه خودرو‌های وارداتی در بورس کالا این قبیل اتومبیل‌ها نیز مانند دیگر خودرو‌های عرضه‌شده در این بازار از گزند دلالی سوداگران در امان باشد.

او در ادامه کشف قیمت حقیقی خودرو‍‌های وارداتی را از دیگر مزیت‌های عرضه خودرو در بورس کالا عنوان کرد و گفت: همزمان با خلع ید دلالان بازار خودرو از سیستم توزیع اتومبیل‌های وارداتی، فرایند کشف قیمت این خودرو‌ها روندی معقول و متناسب را طی خواهد کرد. به بیان ساده‌تر، به دلیل عدم دخالت سوداگران در عرضه خودرو‌های خارجی، قیمت‌هایی حقیقی و متناسب با قدرت خرید مصرف‌کنندگان برای این اتومبیل‌ها تعیین خواهد شد. کاهه همچنین ایجاد شفافیت در زنجیره عرضه و تقاضای خودرو‌های وارداتی را از دیگر مزیت‌های عرضه اتومبیل‌های وارداتی در بورس کالا بیان کرده و توضیح داده: همزمان با انتشار خبر آزادسازی واردات خودرو، عده‌ای بر این باور بودند که در فرایند اجرای چنین سیاستی تنها افرادی خاص منتفع خواهند شد و مصرف‌کنندگان اصلی از مزایای واردات خودرو بی‌نصیبب خواهند ماند. این در حالی است که با الزام عرضه خودرو‌های وارداتی در بورس روند معاملات در تمامی مراحل شفاف و واضح خواهد بود.

 

ارسال نظر