مقصر افزایش قیمت خودرو کیست؟

۱۴۰۱/۱۲/۲۸ - ۰۱:۱۲:۰۸
کد خبر: ۲۰۱۵۳۹

قیمت خودرو در سال جاری روند افزایشی را پشت سر گذاشت. این درحالی است که وزارت صمت پیش از این وعده کاهش قیمت‌ها را داده بود و حال ادعا می‌کند که کاری از دستش بر نمی‌آید. تجارت‌نیوز نوشت: «با گران و ارزان شدن دلار قیمت خودرو هم تغییر کرد.

برای کنترل قیمت خودرو کاری به جز عرضه زیاد خودرو از دست ما برنمی‌آید.»؛ این آخرین اعتراف وزارت صمت در رابطه با اجرای وعده کنترل بازار خودرو بود. رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، در دو مرتبه‌ای که سعی داشت از مجلس رای اعتماد بگیرد، وعده کنترل بازار خودرو و حتی کاهش قیمت‌ها را داد. اما با گذشت بیش از ۱.۵ سال از نخستین وعده فاطمی‌امین، مسوولان این وزارتخانه دلار را تنها عاملی می‌دانند که مدیریت بازار را برای آنها غیرممکن می‌سازد. این نخستین‌باری نیست که انگشت اتهام عامل دیگری جز خود وزارت صمت را نشان می‌دهد.

دی‌ماه سال جاری بود که وزیر صمت مردم را عامل گرانی‌ها دانست و گفت: وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند، قیمت خودرو نیز بالا می‌رود؛ اگر دلار پایین بیاید، قیمت خودرو نیز کاهش می‌یابد. به عقیده فاطمی‌امین، افزایش قیمت خودرو تقصیر مردم است و خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و افرادی که می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند به سراغ خرید خودرو می‌روند.حال در این میان این مساله مطرح می‌شود که چرا خودرو تبدیل به کالایی سرمایه‌ای شده است؟عرضه قطره‌چکانی خودرو به بازار، ممنوعیت واردات خودرو به کشور، بالابودن فاصله قیمتی خودروها بین بازار و کارخانه و ایجاد صف‌های طولانی برای شرکت در لاتاری خودروسازان از جمله مواردی هستند که بازار خودرو را تبدیل به بازاری برای سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

در این میان، دلار عاملی است که مردم را برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول خود به بازارهای مختلف، از جمله خودرو روانه می‌کند. کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند با افزایش نرخ دلار، تمایل مردم برای خرید خودرو بیشتر می‌شود تا اینکه دلار روند نزولی در پیش بگیرد. همان‌گونه که مراجعه مردم به سمت بازارهای مالی بالا می‌رود.

 

ارسال نظر