واردات ترکیه از روسیه دو برابر شد!

۱۴۰۱/۱۲/۲۵ - ۰۲:۰۷:۱۰
کد خبر: ۲۰۱۲۵۱

اتاق بازرگانی ایران در جدیدترین گزارش خود به بررسی آخرین تحولات اقتصاد جهانی پرداخته و در میان خبرها، افزایش دو برابری واردات ترکیه از روسیه با وجود تحریم‌ها، بیشترین بازخورد را داشته است.

به گزارش ایسنا، با وجود تحریم‌های غرب علیه روسیه، دولت ترکیه در سال 2022 میزان واردات خود را روسیه به شکلی جدی افزایش داده که احتمالا بخش مهمی از آن به واردات نفت باز می‌گردد.

ترکیه علی‌رغم وجود تحریم‌های متعدد، تجارت خود با روسیه را در سال 2022، به میزان تقریباً دو برابر سال قبل از آن افزایش داده که عمده این افزایش، مربوط به واردات نفت ارزان از روسیه است. همچنین این کشور مذاکرات خود با مکزیک را به منظور پیشبرد توافقنامه تجارت آزاد از سرگرفته تا ادامه‌ای برای توافق سطح بالای صورت گرفته بین دو کشور در سال 2013 و تضمین‌کننده گسترش روابط تجاری دو طرف باشد.

 در تحولات منطقه‌ای، باز هم ترکیه با سفر به کشور رقیب خود امارات متحده عربی و تلاش برای برگرداندن روابط به سطح عادی و ایجاد صلح خبرساز بود. ترکیه علاوه بر این، با لغو تعرفه‌های گمرکی موجود بر روی محصولات کشاورزی ازبکستان، زمینه را برای توسعه همکاری‌های صنعتی با این کشور نیز فراهم ساخت. ازبکستان همچنین از سوی پاکستان دعوت به پیگیری فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه خودرو، فناوری اطلاعات و مواد معدنی طبیعی شد. کاهش شدید و چشمگیر ذخایر ارزی پاکستان موجب شده که این کشور برای عبور از بحران از چین درخواست وام کند.

عربستان نیز در ادامه تحولات توسعه‌ای خود، استراتژی ملی توسعه صنعتی جدیدی را در اکتبر 2022 و با هدف دستیابی به یک اقتصاد صنعتی مطرح کرد و با هدف بهبود شاخص اتصال شبکه ناوبری دریایی با خدمات حمل‌ونقل بین‌المللی و خطوط کشتیرانی، یک سرویس جدید کشتیرانی را راه‌اندازی کرد که بندر ملک عبدالعزیز را به هند و عراق مرتبط کرده و عربستان را در مرکز اتصال سه قاره قرار می‌دهد. علاوه بر این با هدف افزایش بومی‌سازی فناوری برای صنایع پیشرفته، یک کارخانه اسفنج تیتانیوم را در شهر جزان تأسیس کرده است.

از سوی دیگر، طبق گزارش اخیر بانک توسعه اوراسیا، در سال 2022، سرمایه‌گذاری متقابل کشورهای مستقل مشترک‌المنافع با چین، ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال افزایش بوده که حاکی از توسعه روابط سرمایه‌گذاری و همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین آسیای مرکزی، آسیای شرقی و کشورهای حاشیه خلیج فارس است. طبق این گزارش، روسیه همچنان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار اصلی در منطقه بوده و قزاقستان و آذربایجان به ترتیب پس از روسیه قرار دارند. خبر رشد فراتر از انتظار امارات نیز، در شرایطی که پیش‌بینی خوبی در مورد اقتصاد شش کشور شورای همکاری خلیج‌فارس در سال جاری وجود ندارد، از جمله مهم‌ترین داده‌های تازه است.

امریکا نیز در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام داده است. در بخش تحولات جهانی، تصویب 369 میلیارد دلار اعتبار با هدف گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های پاک توسط امریکا تبدیل به دغدغه‌ای برای اروپا و ژاپن در زمینه شکل‌گیری جنگ بر سر یارانه‌ها و ایجاد اختلال در صنایع سایر کشورها شده است. در ادامه انتقادات به عملکرد بایدن، مقامات این کشورها واشنگتن را به تبعیض علیه شرکت‌های اروپایی و ژاپنی و زیر پا گذاشتن قوانین تجارت جهانی تحت نظارت سازمان تجارت جهانی متهم کرده‌اند.

از سوی دیگر به‌ نظر می‌رسد دونالد ترامپ که شانس بالایی برای انتخابات 2024 این کشور داشته باشد، وعده داده در صورت برد، ضمن تغییر رویکرد در سیاست‌های کلان این کشور، دست چین را از بازار امریکا کوتاه کرده و با افزایش تعرفه‌های مربوط به این کشور، بودجه ساخت امریکا را تامین کند.

 

ارسال نظر