بازگشت به روزهای سخت کرونایی یا ‌گذاری ساده؟

۱۴۰۱/۱۰/۲۰ - ۰۸:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۳۸۱
بازگشت به روزهای سخت کرونایی یا ‌گذاری ساده؟

دیگر راه گریزی نیست، واریانت جدید کرونا یک بار دیگر رو به گسترش است و حالا تعداد افراد مبتلا و البته کم شدن روزهای بدون فوتی در کشور ما نیز نشان می‌دهد، موج هشتم در حال شکل‌گیری و بروز است.

به گزارش تعادل، مساله اینجاست که واریانت جدید هنوز به‌طور کامل شناخته شده نیست، آنچه در مورد آن گفته می‌شود، «ایمنی گریزتر با انتشار شدیدتر». این یعنی شما نمی‌توانید به واکسن‌هایی که تزریق کرده‌اید دلخوش باشید و فکر کنید به کرونا مبتلا نمی‌شوید.

از سوی دیگر سرعت انتقال این واریانت حتی از امیکرون هم بالاتر است و هر فرد مبتلا به راحتی می‌تواند در یک روز بیش از 40 نفر را مبتلا کند. به این ترتیب می‌توان گفت که زیر سویه جدید کرونا با کسی شوخی ندارد. از سوی دیگر باید به این مساله توجه کرد که وضعیت دارویی هم در کشور چندان مناسب نیست و به همین دلیل هر گونه بی‌توجهی در مورد ابتلا به کرونا می‌تواند به افزایش آمار فوتی‌های بیماری بینجامد. مساله اینجاست که همین آلودگی هوا که اکثر شهرهای کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند یکی از عوامل مهم پایین آمدن کارایی سیستم ایمنی بدن می‌شود و به این ترتیب خطر ابتلا به کرونا را بیشتر افزایش می‌دهد.

به همین خاطر این مردم هستند که باید بیش از هر زمان دیگری به سلامت خود اهمیت داده هشدارهای ارایه شده از سوی متخصصان را جدی بگیرند و با بی‌توجهی باعث بروز شرایط غیر قابل کنترل در مورد کرونا نشوند. مساله اینجاست که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی همچنان موثرترین راه برای جلوگیری از شدت یافتن موج هشتم کرونا در کشور است. از سوی دیگر کمبود دارو بسیار جدی است و این مساله می‌تواند درمان بیماران را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کند. پس قبل از اینکه بخواهید از خانه خارج شوید به هشدارهای داده شده فکر کنید و برای سلامت خود و عزیزانتان این هشدارها را جدی بگیرید. 

1.5 .XBB تاکنون در کدام مناطق  مشاهده شده است؟

این واریانت جدید از خانواده اومیکرون تاکنون در کشورهایی از جمله بریتانیا و ایالات متحده مشاهده شده است. طبق داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) در شرایط فعلی، زیرسویه1.5 .XBB عامل بیش از 40 درصد موارد ابتلا به کووید در ایالات متحده است و همین مساله، آن را به واریانت غالب در این کشور تبدیل می‌کند.

پس از ایالات متحده، این واریانت در سراسر اروپا، استرالیا و بخش‌هایی از آسیای جنوب شرقی گزارش شده است. در بریتانیا، در حال حاضر تنها حدود 4 درصد موارد ابتلا به کووید، مربوط به این واریانت است؛ اما امکان افزایش آن وجود دارد. همچنین آمارها (تا اواسط دسامبر) حاکی از این است که از هر 25 مورد کووید در بریتانیا یک مورد 1.5 .XBB بوده است. آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا قرار است هفته آینده گزارشی پیرامون شیوع این واریانت در بریتانیا منتشر کند.

نگرانی‌های پزشکی پیرامون شیوع 1.5 .XBB چقدر است؟

گفته می‌شود نگرانی‌ها بیشتر در رابطه با کشورهایی مانند چین است. پروفسور دیوید هیمن، از دانشکده بهداشت لندن، می‌گوید: چین می‌بایست اطلاعات بالینی را در مورد افراد مبتلا، بصورت شفاف به اشتراک بگذارد تا مشخص شود عملکرد ویروس در یک جمعیت غیر ایمن چگونه است.

نشانه‌های موج هشتم قابل رویت است

دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی درباره شروع موج هشتم کرونا در کشور به «تعادل» می‌گوید: همه نشانه‌ها موجود است. در حال حاضر دو زیر سویه امیکرون در حال گسترش است و اکثر کشورهای اروپایی یک بار دیگر با موج بی‌سابقه بیماری مواجه شده‌اند و در چنین شرایطی نشانه‌های موج هشتم کرونا در کشور ما نیز قابل رویت است. به هر حال بر خلاف آن چیزی که اکثر مردم توقع داشتند، کرونا هنوز به پایان نرسیده است. این بیماری همچنان در حال جهش است و هر بار سویه‌های جدیدی از آن در کشورهای مختلف همه گیر می‌شود. 

او می‌افزاید: دو نکته مهم درباره این واریانت جدید وجود دارد. یکی اینکه سرعت انتقال آن حتی از امیکرون هم بالاتر است و نکته بعدی این است که در واقع دو زیر سویه امیکرون با یکدیگر همگرا شده و این واریانت را به وجود آورده‌اند و همین مساله باعث شده تا مساله ایمن‌سازی مردم در برابر آن با چالش مواجه شود. در واقع هنوز به‌طور کامل مشخص نیست که این واریانت تازه چه واکنشی نسبت به واکسن‌های تولید شده در دنیا نشان می‌دهد. پس هر دو این موارد سطح هشدار را بالا می‌برد.

مردانی در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: سازمان جهانی بهداشت (WHO) تأیید کرد که XBB.1.5 نسبت به سایر زیرسویه‌هایی که تاکنون مشاهده شده، در رشد و شیوع پیشگام‌تر است و به نوعی در این خصوص برتری دارد. اما طبق گفته‌های این سازمان، تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر جدی یا خطرناک‌تر بودنِ این واریانت نسبت به انواع قبلی امیکرون وجود ندارد.

سه رقمی شدن مبتلایان به کرونا در کشور

این روزها بار دیگر موارد شناسایی بیماران جدید کرونا در کشور سه رقمی شده است. همین مساله می‌تواند زنگ خطر تازه‌ای را در این باره به صدا در بیاورد.

دکتر پیروز توانا، متخصص بیماری‌های عفونی با بیان مطلب فوق به تعادل می‌گوید: متاسفانه ما بارها و بارها از همین سطحی نگری و ساده انگاری کرونا ضربه خورده‌ایم. در حال حاضر سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور بسیار کاهش پیدا کرده که همین امر باعث شده تا آمار افرادی که دوباره مبتلا می‌شوند به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.

او می‌افزاید: طی ماه‌های گذشته ما روزهای بسیاری را داشتیم که آمار مرگ و میر کرونا به صفر رسید اما همین امر باعث شد تا مردم اطمینان پیدا کنند که دیگر خطر رفع شده، در حالی که واریانت تازه در حال گسترش در کشورهای دیگر بود و بالاخره به ایران هم وارد شد. در شرایط کنونی اگر ما نتوانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی این موج تازه را مدیریت کنیم ممکن است دوباره به همان روزهای سخت گذشته بازگردیم.

توانا در بخش دیگری از سخنانش می‌افزاید: بارها و بارها به افراد گفته شده که زدن واکسن شما را رویین تن نمی‌کند. نباید فکر کنید که با واکسن زدن می‌توانید بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی به راحتی در جامعه رفت و آمد کنید. این واریانت جدید به گونه‌ای است که ممکن است برخی کشورها را مجبور به لاک داون دوباره کند. وقتی قدرت سرایت‌پذیری آن تا به این حد بالاست که یک نفرمی تواند به راحتی نزدیک به 40 نفر را مبتلا کند باید هشدارها را جدی بگیریم.

افزایش شهرهای زرد و نارنجی کرونایی  و به صدا درآمدن زنگ هشدار

این در حالی است که در هفته اخیر طبق آخرین نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور، افزایش شهرهای نارنجی و زرد که به عنوان شهرهای پرخطر و نسبتا پرخطر شناخته می‌شوند، گزارش شده است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر تعداد شهرهای با وضعیت قرمز مانند هفته‌های گذشته صفر بوده و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از چهار به هفت شهر رسیده است. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از 62 به 101 شهر افزایش و در مقابل تعداد شهرهای با وضعیت آبی که شهرهای عادی از نظر کرونا محسوب می‌شوند، از 382 به 340 شهر کاهش یافته است.

بنابراین هرچند که هنوز تعداد شهرهای بسیار پرخطر کرونایی یا همان شهرهای قرمز صفر است، اما افزایش شمار مبتلایان جدید و به تبع آن افزایش شهرهای نارنجی و زرد کرونایی در کشور، زنگ هشدار را برای هوشیارباش در برابر موج هشتم کرونا به صدا درآورده است.

روند افزایشی تا عید نوروز

با شناسایی زیرسویه‌های جدید اُمیکرون در کشورمان، وزارت بهداشتی‌ها اعلام کردند که موج هشتم کرونا در کشور، با سه زیرسویه XBB، BQ۱ و  BA۲.۷۵ که قدرت سرایت‌پذیری بالاتری نسبت به سویه‌های قبلی دارند، پدیدار شده و پیش‌بینی می‌شود که طی چهار تا شش هفته آینده، به اوج خود برسد.

در عین حال بنابر اعلام کارشناسان حوزه سلامت، پیش‌بینی‌ها از «شدت» موج هشتم کرونا نشان می‌دهد که افزایش مبتلایان ناشی از زیرسویه‌های جدید اُمیکرون، منجر به بروز موج جدیدی می‌شود و انتظار می‌رود تا عید نوروز روند افزایشی موج ادامه داشته باشد؛ به‌طوری که موج هشتم کرونا تا عید نوروز روندی افزایشی دارد و ممکن است تا عید نوروز به پیک خود برسد.

بنابراین به گفته کارشناسان حوزه سلامت و مسوولان کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، با توجه به مطالعات اپیدمیولوژیک به نظر می‌رسد این موج از چند هفته آینده شروع به افزایش می‌کند و تا عید نوروز ادامه دارد و پس از آن به تدریج در روند نزولی منحنی قرار می‌گیرد.

بر این اساس باتوجه به پیش‌بینی‌های انجام شده و باتوجه به افزایش موارد ابتلا و افزایش گزارش‌های پراکنده از میزان بستری در بیمارستان‌ها و آی‌سی‌یوها، به نظر می‌رسد که از یکی دو هفته آینده، روندی افزایشی را در تعداد بستری‌ها و متاسفانه مرگ‌ومیر، نسبت به شرایط فعلی داشته باشیم.

گروه‌های واجد شرایط دریافت واکسن کرونا در موج هشتم

بر همین اساس هم کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا در جلسه اخیر خود که درباره وضعیت موج هشتم و زیرسویه‌های جدید کرونا برگزار شد، توصیه کرد که مردم حتما در مجامع شلوغ و مسقف از ماسک استفاده کنند و اقدامات بهداشتی مانند فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، ضدعفونی کردن دست‌ها و... را مانند گذشته انجام دهند.

 

ارسال نظر