بورس کالا؛ فرصت یا مشکل دوباره

۱۴۰۱/۱۰/۱۹ - ۰۶:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۳۲۲
بورس کالا؛ فرصت یا مشکل دوباره

علی فراقی| همانطور که می‌دانیم چندماهی است تب و تاب عرضه خودرو در بورس بالا گرفته و رفته‌رفته تعداد خودروهای در حال عرضه از لحاظ تنوع مدل و تعداد عرضه در حال بالا رفتن است.

در حال حاضر نگرانی که از این موضوع می‌رود مدت‌ها بود که پس از شروع عرضه خودرو به صورت قرعه‌کشی طی چندسال اخیر توسط خودروسازان انجام می‌شد که ایرادات بسیاری به آن وارد بود و خیلی از کارشناسان هم‌نظر براین موضوع بودند که ساز و کار بورس به خوبی می‌تواند با سیستم خود روند بهتری برای خودرو ایجاد کند ولی چند سالی عرضه خودرو توسط بورس فقط در حد نظرات یا تایید و تکذیب‌های متعدد بود.

حال چند ماهی است که به‌ طور ناگهانی این سازوکار به صورت جدی پیگیری و در حال اجرا است. حال نگرانی‌های برخی افراد به دلیل یادآوری تجربیات گذشته در بازار سهام است زیرا پس از چندسال نادیده گرفته شدن این بازار ناگهان نگاه دولت و سیاست‌گذار به خوبی معطوف به این بازار شد که در مراحل اولیه بسیار خوب پیگیری شد ولی در نهایت با نتایج خوبی به دلیل کج‌سلیقگی در ادامه مسیر همراه نبود و خیلی از سرمایه‌گذاران یا فعالین را با شک و تردید نسبت به این بازار همراه ساخته است.

البته باید به این نکته اشاره کرد که بسیاری از افرادی که در آن زمان در بازار سهام حضور داشتند به دلیل تجربه گذشته محتاط‌تر عمل خواهند کرد ولی مورد نگران‌کننده‌تر افرادی هستند که بدون آشنایی و نداشتن تجربه کافی یا حتی در اولین تجربه خود در حال ورود به این حوزه در بورس کالا هستند. هرچند فرآیند فعالیت در بورس کالا خصوصا خودرو با محدودیت‌هایی نسبت به بازار سهام همراه است و دارای سیستم جداگانه‌ای است ولی باید نهایتا جوانب احتیاط در خصوص فعالیت در این بازار را رعایت کرد.

در قسمت آخر هم یکی از صنایعی که پس از مدت‌ها به خوبی امکان منفعت بردن از این سیستم را دارد صنعت خودرو است که در صورت حفظ و مدیریت درست عرضه خودروها به خوبی می‌تواند در آینده قدری از زیان‌های متحمل شده چندسال اخیر را جبران نماید و آن چیزی است که  کم‌کم در صورت‌های مالی این شرکت‌ها قابل لمس خواهد بود که حتی به خوبی در تقاضای خوب ایجاد شده در سهام این شرکت‌ها نمایان است.

در کلام پایانی هم باید این نکته را خاطرنشان کرد که بورس کالا یک سیستم جداگانه با قوانین و فرآیند نظارتی تقریبا جداگانه‌ای از بازار سهام است که لازمه فعالیت در آن آشنایی با آنهاست و بهتراست پیش از شروع به فعالیت در آن به خوبی فراگرفته شود.

 

ارسال نظر