توافق نزدیک است

۱۴۰۰/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۵۷۹
توافق نزدیک است

نماینده روسیه: امیدوارم دور پنجم آخرین دور گفت‌وگوهای برجامی باشد

زهرا سلیمانی| «کاملا اطمینان دارم به توافق می‌رسیم.» این عباراتی است که دبیر سیاسی اتحادیه اروپا بلافاصله پس از پایان دور چهارم مذاکرات در وین با استفاده از آن تلاش می‌کند تصویری از چشم‌انداز احتمالی مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای 1+4، همچنین امریکا ارایه کند. در این میان هرچند خبر انریکه مورا در خصوص توافق احتمالی بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی پیدا می‌کند، اما همچنان یک مجهول بزرگ در بطن مذاکرات باقی مانده که تحلیلگران به دنبال رمزگشایی از آن هستند. در واقع این محتوا که دو طرف چه زمانی قرار است رسما دستیابی به توافق را اعلام کنند؟ اهمیتی به مراتب بیشتر از اصل توافق برای ناظران بیرونی دارد. به نظر می‌رسد برای رمزگشایی از این مجهول باید روی سایر اظهارنظرهای ارایه شده نیز متمرکز کرد. داده‌های اطلاعاتی که توسط نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین ارایه می‌شود، بخشی از این ابهامات را روشن می‌کند. میخاییل اولیانوف با انتشار سلسله توییت‌هایی در خصوص نشست روز چهارشنبه ضمن اینکه اظهار امیدواری می‌کند که « توافق نزدیک است.»اما در ادامه به نکته مهم‌تری اشاره و تاکید می‌کند: «امیدوارم دور پنجم، دور نهایی مذاکرات برای اعلام توافق باشد.» عباراتی که بخشی از ابهامات مهم مذاکرات در خصوص«زمان دستیابی به توافق» را روشن می‌کند. بر این اساس نماینده دایمی روسیه ابراز امیدواری می‌کند که دور پنجم مذاکرات برجامی آخرین دور از این مذاکرات باشد. میخاییل اولیانوف، می‌نویسد: «دور چهارم گفت‌وگوها در وین به پایان رسید. شرکت‌کنندگان برجام در جلسه امروز خود اظهار داشتند که پیشرفت خوب یا قابل توجهی حاصل شده است و توافق میسر است. کمیسیون مشترک اوایل هفته کار خود را از سر خواهد گرفت. امیدوارم که دور پنجم نهایی باشد.» در این میان عراقچی قبل از آغاز نشست روز گذشته از باقی ماندن چند موضوع کلیدی در مذاکرات سخن می‌گوید که دو طرف باید موضع نهایی خود را پیرامون آنها روشن کنند. موضوعاتی که عراقچی معتقد است در صورتی که حل و فصل شوند می‌توان مذاکرات را پایان یافته تلقی کرد و نسبت به اعلام توافق خوشبین بود.

توافق نزدیک است

دور چهارم نشست کمیسیون مشترک برجام که با حضور هیات‌های ایران و 1+4 (آلمان، فرانسه، چین، روسیه و انگلیس)، نماینده اتحادیه اروپا و نمایندگان امریکا در گرند هتل شهر وین برگزار شده بود، بعد از بحث و تبادل نظر حاضران پایان یافت. این دور از گفت‌وگوها دیروز عصر به وقت تهران در شرایطی پایان پیدا کرد که بر اساس اعلام طرف‌های حاضر در نشست بخش قابل توجهی از پیش‌نویش مورد نظر طرف‌های حاضر در نشست پایان یافته و ظرف‌های اثرگذار حاضر در نشست با خوش‌بینی نسبت به وضعیت کلی مذاکرات صحبت و دستیابی به توافق را نزدیک می‌دانند. ضمن اینکه طرف‌های حاضر در مذاکرات توافق کردند بعد از بازگشت به پایتخت‌ها دور پنجم مذاکرات را در هفته آینده از سر بگیرند. در این نشست روسای هیات‌ها مروری بر پیشرفت‌های حاصله در دور چهارم و آخرین وضعیت متن‌ها کرده و به تبادل نظر در خصوص مسیر پیش رو پرداختند. در این میان، انریکه مورا دبیر سیاسی اتحادیه اروپا از رسیدن به توافقی نهایی درخصوص احیای توافق هسته‌ای ابراز اطمینان کرد. معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد در پایان جلسه از پیشرفت خوب مذاکرات خبر داد و اعلام کرد که توافق برای احیای برجام در حال شکل گرفتن است. «انریکه مورا» در توئیتی افزود: اکنون یک درک مشترک درباره ضروریات بازگشت امریکا به برجام، رفع تحریم‌های مرتبط و از سرگیری تعهدات هسته‌ای از سوی ایران حاصل شده است. مورا همچنین در پایان نشست دیروز با خبرنگاران مستقر در وین گفت‌وگو کرد که این مساله به خودی خود نشان‌دهنده پیشرفت ملموس در مذاکرات است. او که پیشتر حاضر به مصاحبه با رسانه‌ها نبود، تصریح کرد: اطمینان دارم که زمان زیادی تا توافق نهایی باقی نمانده است.بلافاصله پس از توییت مورا، صفحه توییتری عرب‌نیوز به نقل از انریکه مورا، در توییت دیگری نوشت که وی «کاملا مطمئن» است که طرف‌های حاضر در وین به توافقی نهایی بر سر احیای برجام خواهند رسید. انریکه مورا در این زمینه گفت: ما در طی ده روز گذشته به پیشرفت قابل توجهی دست یافته‌ایم اما هنوز چیزهایی وجود دارند که باید بر روی آنها کار کنیم و هفته دیگر گردهم خواهیم آمد و به کارمان ادامه خواهیم داد. من کاملا مطمئنم که توافقی نهایی در کار خواهد بود. به نظرم ما در مسیر درست قرار داریم و به توافق خواهیم رسید. مورا در پاسخ به اینکه در دور آتی مذاکرات توافق حاصل خواهد شد؟ گفت: «من نمی‌توانم چنین چیزی را پیش‌بینی کنم. می‌توانم بگویم که (در نهایت) توافقی در کار خواهد بود. وی همچنین اعلام کرد که ایران به مذاکره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تمدید توافق‌شان ادامه می‌دهد.» از سوی دیگر، نماینده دایمی فدراسیون روسیه ابراز امیدواری کرد که دور پنجم مذاکرات برجامی آخرین دور از این مذاکرات باشد. به گزارش اسپوتنیک، میخاییل اولیانوف، نماینده دایمی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در توییتر نوشت: «دور چهارم گفت‌وگوها در وین به پایان رسید. شرکت‌کنندگان برجام در جلسه امروز خود اظهار داشتند که پیشرفت خوب یا قابل توجهی حاصل شده است و توافق میسر است. کمیسیون مشترک اوایل هفته کار خود را از سر خواهد گرفت. امیدوارم که دور پنجم نهایی باشد.»

پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است 

در شرایطی که برخی طرف‌های حاضر در مذاکرات هسته‌ای بعد از پایان نشست اعلام کردند که مذاکرات در مسیر درستی قرار دارد و به زودی دو طرف به توافق نهایی دست پیدا می‌کنند، اما عراقچی قبل از حضور در نشست از برخی گزاره‌های کلیدی سخن می‌گوید که حل و فصل آنها مذاکرات را در وضعیت مطلوبی قرار می‌دهد. عراقچی همچنین می‌گوید که پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات وین حاصل شده و چند موضوع کلیدی مانده که نیاز به بررسی و تصمیم‌گیری در پایتخت‌هاست. رییس هیات ایرانی در مذاکرات جاری در وین دیروز پیش از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگویی عنوان کرد: این نشستی است که در پایان بیش از دو هفته مذاکرات برگزار خواهد شد و یک جمع‌بندی صورت خواهد گرفت و مجددا هیات‌ها برای مشورت به پایتخت‌ها مراجعه می‌کنند. وی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، افزود: در دو هفته گذشته که دور چهارم مذاکرات بود، به نظرم پیشرفت‌های خوبی انجام شده و چند موضوع کلیدی مانده که نیاز به بررسی بیشتر و تصمیم‌گیری در پایتخت‌ها است که امیدواریم در چند روز آینده صورت بگیرد و در دور بعدی که برای مذاکرات خواهیم آمد، بتوانیم درباره آن مسائل ان‌شاءالله به یک جمع‌بندی برسیم. معاون وزیر خارجه درباره دیدارها و نشست‌های کارگروه‌ها در طول دو هفته اخیر نیز خاطرنشان کرد: نشست‌ها فشرده بود و در همه سطوح به صورت دوجانبه و چندجانبه و بین هیات‌های مختلف و در سطوح کارشناسی و در سطح بنده نشست داشتیم و در طول بحث‌ها تلاش کردیم درباره موضوعاتی که مورد اختلاف است به جمع‌بندی برسیم و اختلافات را رفع کرده یا هر چه کمتر کنیم. رییس هیات مذاکره‌کننده ایرانی در وین اظهار داشت: الان در موقعیتی قرار داریم که می‌توانیم جمع‌بندی کلی داشته باشیم. چند موضوع کلیدی هست که باید حل شود. روی بقیه موارد توافق وجود دارد روی متن‌ها نگارش خوبی صورت گرفته است و الان موقعی است که یک رجوع مجدد به پایتخت‌‌ها انجام و مشورت‌های آخر انجام شود و ان‌شاءالله بعد از آن مذاکرات را ادامه می‌دهیم.

 

 

ارسال نظر