آماده باش جهانی

۱۳۹۸/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۶۰۹
آماده باش جهانی

گروه جهان|

 سازمان بهداشت جهانی به‌دلیل شیوع سریع ویروس جدید کرونا از چین وضعیت فوق‌العاده جهانی اعلام کرده و همزمان توصیه کرده که محدودیتی برای تجارت و سفر ایجاد نشود چرا که می‌تواند به فاجعه‌ای اقتصادی منجر شود. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در حال تعطیل کردن فعالیت خود در چین هستند. همچنین بسیاری از کشورها پروازهای خود به چین را متوقف کرده یا کاهش داده‌اند. همزمان با هشدار سازمان بهداشت جهانی بلومبرگ از ضرر ۱.۵تریلیون دلاری کرونا به بازارهای جهان گزارش داده و اشپیگل نیز با مقایسه تبعات شیوع ویروس سارس در 17سال گذشته و ویروس امروزی کرونا نوشته، سرفه مختصر چین برای بیمار کردن اقتصاد کل جهان کفایت می‌کند.  سازمان بهداشت جهانی به‌دلیل شیوع سریع ویروس جدید کرونا از چین وضعیت فوق‌العاده جهانی اعلام کرده است. این به معنای آن است که۱۹۰عضو سازمان بهداشت جهانی به منظور انجام اقدامات پیشنهادی این سازمان برای مواقع بحرانی و برای جلوگیری از شیوع بیماری باید دست به هماهنگی با یکدیگر بزنند. شمار مبتلایان به کرونا تا جمعه 9800 نفر اعلام شده که وضعیت ۱۵۲۷ نفر از آنها وخیم است.

تدروس آدانوم گبریسیوس رییس سازمان بهداشت جهانی، پس از نشستی متشکل از کارشناسان گفته هنوز شمار مبتلایان به این بیماری در خارج از چین کم است اما نمی‌توان دانست این ویروس در کشوری که نظام بهداشتی ضعیفی دارد چه آسیب‌هایی وارد می‌آورد.

آدانوم گفته تمام جهان با مشکلی واحد روبروست که تنها با وحدت و مشارکت می‌تواند بر آن غلبه کند. رییس سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده: «اکنون زمان واقعیت‌هاست و نه ترس.» به‌گفته رییس سازمان بهداشت جهانی، اعلام وضعیت فوق‌العاده جهانی به‌طور رسمی یعنی اعلام «وضعیت اضطراری برای سلامتی در سطح بین‌المللی.»

طبق آخرین آمار، شمار مبتلایان به کرونا در سراسر دنیا به 9800 نفر رسیده است. دو هفته پیش شمار بیماران ۴۰ نفر اعلام شده بود. در خارج از چین در ۲۰ کشور بیش از ۱۰۰نفر مبتلا به ویروس کرونا شمرده شده‌اند، از جمله در آلمان، فرانسه، تایلند، ژاپن، مالزی، امریکا، فنلاند، استرالیا، کره جنوبی‌، هند و فیلیپین. مبتلایان به ویروس در بیشتر موارد مسافرانی هستند که از چین آمده‌اند، اما در خارج از چین به دلیل تماس با بیماران، افراد جدید هم مبتلا شده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده از کشورهایی که دارای نظام بهداشتی ضعیفی هستند حمایت شود. این سازمان همچنین خواستار تسریع تلاش‌ها برای یافتن واکسن و دارو به منظور درمان این بیماری شده است. سازمان بهداشت جهانی همزمان توصیه کرده محدودیتی برای تجارت و سفر ایجاد نشود. بسیاری از کشورها در روزهای اخیر دست به اقداماتی در این زمینه زده‌اند. مایکل رایان هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری سازمان بهداشت جهانی، گفته: «اگر هر کشوری مقررات خودش را وضع کند و دست به اقدام بزند، می‌تواند فاجعه‌ای اقتصادی رخ دهد.» او بااین حال گفته سازمان بهداشت جهانی نمی‌تواند کشوری را مجبور به انجام یا انجام ندادن کاری کند.

هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره تبعات مقررات دست و پا گیر کشورها بر اقتصاد در شرایطی است که بلومبرگ نیز در گزارشی از ضرر 1.5تریلیون دلاری کرونا به اقتصاد جهان نوشته و اعلام کرده که بیشترین آسیب متوجه بازار کالاها بوده است. در این گزارش آمده: با سقوط سهام خزانه‌داری و معالات بورس امریکا، سقوط بورسی در بازار دارایی‌ها اپیدمی شده است. در این میان، بازار مواد خام بیشترین آسیب را دیده است. شاخص کالاهای خام نشان می‌دهد که ارزش آنها ۴.۵درصد کاهش یافته است. در این شرایط، که سرمایه‌گذاران به‌دنبال پناهگاه می‌گردند ارزش‌ بازار دارایی‌های امن بالا رفته است. شاخص اوراق قرضه کل جهان در بلومبرگ نشان از افزایش ۱.۳درصدی ارزش این اوراق دارد و شاخص دلار نیز ۱.۳درصد تقویت شده است. در زمان شیوع سارس بازارهای دارایی۱۰درصد سقوط کردند. حالا نیز روندی مشابه آن مشهود است؛ چرا که تقریبا تمام دارایی‌ها در سطوح قیمتی بسیار گران معامله می‌شوند.

به اعتقاد تحلیلگران در صورت ادامه وضعیت اضطراری ناشی از شیوع ویروس کرونا احتمال کاهش نرخ رشد اقتصادی چین به میزان یک درصد وجود دارد. دشواری‌های اقتصادی چین می‌تواند تاثیری مخرب بر اقتصاد آلمان و دیگر کشورهای جهان داشته باشد. کشورهایی که ساختار اقتصادی‌شان وابسته به صادرات است، در اثر شیوع ویروس کرونا آسیب بیشتری می‌بینند. این امر تنها به اقتصاد چین محدود نمی‌شود. کشورهایی همچون آلمان نیز در اثر کاهش نرخ رشد اقتصادی چین و از نفس افتادن داد و ستد بازرگانی و اقتصادی با آن کشور با مشکلات حاد اقتصادی روبرو خواهند شد. اشپیگل با اشاره به پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا نوشته: پیامدهای اقتصادی تداوم وضعیت اضطراری ناشی از شیوع این بیماری را می‌توان بر اساس تجربه ۱۷سال پیش برآورد کرد. در آن هنگام شیوع بیماری تنفسی سارس اقتصاد چین را به بحران کشاند و بر کل اقتصاد جهان تاثیر نهاد. تجارت کمتر، کاهش شدید شمار مسافران به چین و از چین به دیگر کشورها و کاهش شدید بهای سهام از جمله پیامدهای شیوع ویروس سارس بود. تاثیرات اقتصادی ویروس کرونا می‌تواند به مراتب شدیدتر از آن چیزی باشد که ویروس سارس باعث شده بود. در زمان شیوع ویروس سارس سهم چین در اقتصاد جهان حدود پنج درصد بود. حال آنکه امروز، سهم چین در اقتصاد جهان به بیش از ۱۶درصد رسیده است. از این رو، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که یک سرفه مختصر چین برای بیمار کردن اقتصاد کل جهان کفایت می‌کند.

مرکز اصلی شیوع بیماری کرونا شهر ووهان است. ووهان از منظر نقل و انتقال کالا از اهمیت بسیاری برخوردار است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان و از جمله شرکت‌های آلمانی بوش و وباستو در این شهر شعبه دارند.  در دوره شیوع بیماری سارس، نرخ رشد اقتصادی چین حدود یک درصد کاهش یافت. بر اساس ارزیابی تحلیگران مسائل اقتصادی این‌بار نیز، ویروس کرونا می‌تواند باعث کاهش نرخ رشد اقتصادی چین بین نیم تا یک‌ونیم درصد گردد. مهار سارس در چین هفت ماه طول کشید. اگر کنترل کرونا نیز چنین زمان‌بر باشد می‌شود حدس زد که پیامدهای اقتصادی ناشی از آن گسترده‌تر از بحران سارس گردد.

 

ارسال نظر