اخبار

۱۳۹۸/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۵۱۴

ممنوعیت اجبار دانش‌آموزان برای انتخاب فعالیت نوروزی

نحوه اجرای طرح «عید و داستان» برای دانش‌آموزان ابتدایی در قالب اطلاعیه‌ای مشخص و در آن تاکید شد که دانش‌آموزان می‌توانند به انتخاب خودشان فقط یکی از فعالیت‌های سه گانه داستان خوانی، داستان‌نویسی یا داستان گویی را انجام دهند و آموزگاران باید از اجبار دانش‌آموزان برای انتخاب فعالیت خودداری کنند. برای سومین سال تحصیلی است که آموزش و پرورش تکالیف و پیک‌های نوروزی را در مدارس ابتدایی ممنوع و داستان خوانی، داستان نویسی و داستان گویی را جایگزین آن کرده است. حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز اخیرا اعلام کرد که امسال پیک نوروزی نداریم و اگر هر تکلیفی تحت عنوان عیدانه و غیره چاپ و هزینه از خانواده اخذ شود غیرقانونی است. نوروز ۹۹ نیز طرح داستان و کتابخوانی و... دنبال می‌شود. ممنوعیت ورود کتب کمک درسی نیز همچنان برقرار است. در بخشی از اطلاعیه ابلاغی معاونت آموزش ابتدایی به استان‌ها آمده است که در راستای اجرای برنامه‌های تحولی معاونت آموزش ابتدایی و اهتمام در اجرای فعالیت یادگیری ایام نوروز (عید و داستان) در سال گذشته و ضرورت استمرار آن موارد زیر برای اطلاع و اقدام لازم ارسال می‌شود: «دانش‌آموزان می‌توانند به انتخاب خودشان فقط یکی از فعالیت‌های سه گانه داستان‌خوانی، داستان‌نویسی یا داستان‌گویی را انجام دهند. آموزگاران از اجبار دانش‌آموزان برای انتخاب فعالیت خودداری کنند. آموزگاران براساس چارچوب این فعالیت توضیحات لازم را برای دانش‌آموزان و اولیاء ارایه کرده و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های انجام شده دانش‌آموزان خود را به صورت دستی یا تایپی تکمیل و برابر نمونه برگ‌های ارایه شده تا ۳۰ فروردین۹۹ تحویل مدیر مدرسه کنند تا وی پس از جمع‌بندی و تکمیل آن جهت اقدامات بعدی به مناطق یا نواحی آموزش وپرورش ارسال کند تا امکان جمع‌بندی نهایی آن در ادارات کل استان فراهم شود.  دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها بر اساس چارچوب اعلام شده در انتخاب کتاب مناسب با سن دانش‌آموزان و دارای مجوزهای قانونی آزادی عمل داشته و در صورت انتخاب فعالیت داستان خوانی به هیچ عنوان نباید مجبور به خرید کتاب خاصی شوند. بدیهی است آموزگاران و مدیران می‌توانند در انتخاب کتاب مناسب فقط راهنمایی لازم را داشته باشند.

مدیران مدارس و روسای مناطق می‌توانند از ظرفیت سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها و خصوصا کانون‌های پرورش فکری کودکان ونوجوانان، کتابخانه مساجد، مراکز شهرداری‌ها یا افراد خیر با رعایت کامل قوانین و مقررات مربوطه، برای تامین کتاب‌های مناسب به صورت رایگان برای دانش‌آموزان در مناطق کمتر برخوردار استفاده کنند. همه دانش‌آموزان باید به خاطر اجرای فعالیت‌های عید و داستان مورد توجه قرار گرفته و به فعالیت آنها بازخورد مناسب شامل تشویق برای انجام فعالیت، ارایه نقاط قوت و نقاط قابل بهبود ارایه شود.

بارندگی‌ها جبران کم‌‌آبی را نمی‌کند

در روزهای اخیر بارندگی در کشور فراگیر شده است اما به گفته کارشناسان این وضعیت جوی جبران کم‌آبی را نکرده است. بر اساس آخرین گزارش‌های سازمان هواشناسی از ابتدای سال آبی تاکنون بارش‌ها در کشور حدود ۱۴ درصد نسبت به میانگین بلندمدت افزایش یافته است. بر اساس همین آمار، سال گذشته نیز با افزایش قابل توجه بارش‌ها نسبت به بلندمدت در کشور مواجه بودیم. بارش‌های خوب سال‌های اخیر ممکن است این تصور را ایجاد کند که کشور وارد دوره ترسالی شده و کمبود بارش‌ها جبران شده است. این درحالی است که برخی کارشناسان و مسوولان تاکید کرده‌اند که این‌بارش‌ها نمی‌تواند خشکسالی‌ها را جبران کند. اصغر دانشیان- معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست- پیش از این با اشاره به اینکه موضوع کم‌آبی در کشور موضوع جدی است و نباید فریب بارندگی‌های اخیر را بخوریم، اظهار کرده بود: این موضوع به هیچ‌وجه نشانگر عبور از خشکسالی و ورود به ترسالی نیست. ما امانت‌دار آیندگان هستیم اما بیش از ۱۲۰ درصد از ذخایر آب‌های زیرزمینی را استفاده و به نوعی به نسل‌های آینده خیانت کرده‌ایم. مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در آخرین گزارش‌ خود خبر داده است که ۹۷ درصد مساحت کشور با خشکسالی مواجه است همچنین در مقیاس بلندمدت ۴۷ درصد مساحت کشور دچار خشکسالی شدید و ۱۰ درصد دچار خشکسالی بسیار شدید است. پس از بارندگی‌های فروردین ماه نیز ابوالقاسم حسین‌پور- مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری- گفته بود که عمده آبخوان‌های دشت‌های مهم و اصلی کشور بیلان منفی و تراز آبی بسیار پایینی دارند که به هیچ‌وجه با یک دوره بارش خوب متعادل نمی‌شوند. در حال حاضر بارندگی‌های دو روز اخیر سبب شده است که در استان‌هایی از جمله لرستان، کرمانشاه و تهران بارش‌هایی خوبی داشته باشیم اما کارشناسان همچنان هشدار می‌دهند که کشور با خشکسالی مواجه است. محمدرضا احمد‌نسب- قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران- در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی اظهار کرد: کشور ایران یک درصد از مساحت کل جهان و ۱.۱ درصد جمعیت کره زمین را به خود اختصاص داده است اما این در شرایطی است که فقط ۰.۳۶ درصد مساحت آبی جهان را دارد. به گفته او، طبق آمارهای جهانی اگر میزان شاخص سرانه آب برای هر نفر طی سال در هر کشور بیشتر از ۱۷۰۰ متر مکعب شود آن کشور کمبود آب نخواهد داشت اما اگر سرانه آب طی یک سال برای هر نفر بین ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ مترمکعب باشد آن کشوردچار تنش آبی و کم‌آبی خواهد شد.

 

ارسال نظر