فرش قرمز بورس در آخرین روزهای سال

۱۴۰۱/۱۲/۲۲ - ۰۲:۳۶:۵۹
کد خبر: ۲۰۰۹۹۶
فرش قرمز بورس در آخرین روزهای سال

معاملات بورس دومین روز کاری هفته یکشنبه در حالی رقم خورد که شاخص کل در جهت روز گذشته خود گام برداشت اما با شتاب بیشتری مسیر نزولی را پیمود؛ بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت 33 هزار و 571 واحدی که معادل 1.8 درصد این شاخص است، روبرو شد و در ارتفاع یک میلیون و 783 هزار واحدی به کار خاتمه داد.شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل رفتار کرد و با کاهش 1.8 درصدی به سطح 539 هزار و 647 واحدی رسید.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات دیروز را 12 میلیارد و 470 میلیون و ارزش معاملات را پنج هزار و 984 میلیارد تومان نشان می‌دهد. روز یکشنبه شاخص کل فرابورس هم 365 واحد افت کرد و در سطح 22 هزار و 718 واحد قرار گرفت. در این بازار نمادهای بپاس، زاگرس، شگویا، فغدیر، آریا، ارفع و انتخاب بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

در همین حال، انتخاب، دی، فروژ، کرمان، غویتا، گدنا و فرابورس پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند. فرابورس دومین روز کاری هفته شاهد معاملاتی به ارزش 30 هزار و 308 میلیارد تومان بود که از این میزان تنها مبلغ دو هزار و 980 میلیارد تومان سهم معاملات سهام بوده است. بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد.

شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس، خبر از خروج 846 میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.در جریان معاملات ورز اخیر بازار، سه سهم انرژی3، فولاد و خزامیا بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های شستا، خپارس و دی بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت. وآذر با افزایش 7.34 درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، خزر نیز با افت 24.86 درصدی در جریان بازار روز یکشنبه بدترین عملکرد را ثبت کرد.بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های خپارس، انرژی3 و بورس تعلق گرفت.

همچنین سهم‌های دپارس، تنوین و ثامان نیز در جریان معاملات روز اخیر ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند که نمادهای تاپیکو، ثالوند و حخزر خروج پول هوشمند داشتند.لازم به ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های فسدید، سایرا و ممسنی رقم خورد. همچنین کلوند در جریان معاملات دیروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد فوکا بود.

دلار یا برجام؟

فردای اقتصاد نوشت پس از خبرهای اخیری که در راستای توافقات اتمی بین ایران و آژانس منتشر شد و خوش‌بینی جدیدی که در رابطه با احتمال از سر‌گیری مذاکرات هسته‌ای ایجاد شد، انتظار می‌رفت که نرخ دلار در بازار آزاد مسیری نزولی به خود بگیرد و یک آرامش نسبی در بازار ارز رخ دهد. در شب گذشته و پس از اعلام از سر‌گیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان پس از ۷ سال، این روند نزولی شدت گرفت و نرخ دلار در بازار آزاد بیش از ۲ هزار تومان کاهش یافت.

در بازگشایی بازار ارز، همچنان شاهد روندی کاهشی در نرخ ارز هستیم و اسکناس امریکایی در زمان نگارش این گزارش به نیمه کانال ۴۵ هزار تومان نزدیک شده است که می‌تواند منجر به هیجان فروش بیشتری در این بازار شود. این موضوع در بورس دو روز اخیر دو نگاه مختلف را ایجاد کرد و شاهد دودستگی مشخصی بین معاملات صنایع بودیم. ابتدا از نرخ دلار شروع کنیم.

افزایش نرخ دلار طی ماه‌ها و هفته‌های گذشته و همچنین حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای نرخ نیمای صنایع، موجب شد تا موج جدیدی از تقاضا در بازار سهام شکل بگیرد که این موضوع با افزایش رقابت و نرخ محصولات شرکت‌ها در بورس کالا با شدت بیشتری ادامه یافت و حتی در روز سه‌شنبه شاهد روزی سبز برای بورس با وجود نفوذ دلار به زیر ۵۰ هزار تومان بودیم.

اکنون اما خبرهای توافق ایران و عربستان و همچنین اظهارنظرهای امیدوارکننده رافائل گروسی در رابطه با مبحث هسته‌ای ایران، موجب شده است تا انتظارات برای کاهش بیشتر نرخ دلار در بازار آزاد بیش از پیش افزایش یابد. این موضوع که نرخ دلار حواله مرکز مبادله را نیز اگرچه نه چندان قدرتمند اما نزولی کرده است، این ذهنیت را ایجاد می‌کند که شاید تقاضای قابل توجه هفته‌های گذشته برای محصولات بورس کالا به همان قوت باقی نماند و صرفا شاهد یک روند موقت بوده‌ایم.

این موضوع باعث شد تا گروه‌های دلاری در بازار دو روز اخیر اغلب رنگ سرخ به خود بگیرند و با کاهش قیمت همراه شوند. از سمت دیگر اما توافق ایران با عربستان و صحبت‌های رافائل گروسی این امید را ایجاد کرده است که شاید سیاستگذاران کشور در مسیر مذاکرات نتیجه‌بخشی قرار گرفته‌اند و این موضوع می‌تواند احتمال از سر‌گیری مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام را روز اخیر بسیار افزایش دهد. از همین رو گروه‌های موسوم به برجامی از جمله خودرو و به خصوص بانکی‌ها توانستند روز بهتری را سپری کنند و اکثرا با برتری تقاضا بر عرضه همراه باشند.

 

ارسال نظر