سال پرنوسان بورس‌بازان

۱۴۰۱/۱۲/۲۰ - ۰۲:۰۴:۲۵
کد خبر: ۲۰۰۷۹۱
سال پرنوسان بورس‌بازان

شاخص کل بورس تهران در سومین هفته اسفند ماه روند نوسانی شدیدی را تجربه کرد و با تمامی نوسانات توانست در کانال یک میلیون و 800 هزار واحدی بماند و امید سهامداران نیز به آخرین هفته اسفند ماه است که شاید در این هفته پرتفوی‌شان سبزپوش شود.

تنها شش روز کاری به پایان سال مانده است و شاخص کل بورس از ابتدای سال تا به امروز بازدهی تقریبا 30 درصدی داشته است و در این بین برخی از تک‌ سهم‌ها نیز توانسته‌اند بازدهی بیش از 100 درصدی را کسب کنند؛ البته بیشترین بازدهی مربوط به برخی از عرضه‌های اولیه است که «تعادل» در گزارش‌های پیشین خود بازدهی عرضه اولیه از ابتدای سال تا به امروز را محاسبه کرده بود.

البته سهام خودرویی نیز در این مدت به واسطه عرضه خودرو در بورس کالا و کاهش میانگین زیان شرکت‌ها روند خوبی را تجربه کرده بودند که با لغو عرضه خودرو در بورس نیز بازدهی تا حدودی منفی شد. بر اساس گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عرضه خودرو در بورس از لایحه بودجه سال آتی حذف شد و این یعنی همان فرآیند قدیمی و دلالی در بازار ادامه خواهد داشت. درست است قیمت خودرو در بورس کالا نیز افزایش می‌یابد اما نکته اساسی اینجاست که این افزایش قیمت خودرو طبق درخواست مردم است و از سوی دیگر معاملات شفاف است و مشخص می‌شود پول ناشی از افزایش قیمت در کجا مصرف می‌شود؛ اما روند بازار آزاد بدین شکل نیست وبا افزایش قیمت خودرو سود حاصل به جیب دلالان می‌رود که این موضوع به ضرر مردم و کارخانجات است.

همانطور که گفته شد تنها شش روز کاری تا پایان سال باقی مانده و طبق روال گذشته انتظار می‌رود که بازار سرمایه در این مدت مثبت باشد؛ البته ابتدای ماه‌ بود که کارشناسان در گفت‌وگو با تعادل وضعیت بازار سرمایه را تا پایان پیش‌بینی کردند و این کارشناسان عقیده داشتند که بورس تهران تا پایان در محدوده یک میلیون 800 الی یک میلیون و 900 هزار واحدی باقی خواهد ماند و نمودار معاملات نیز نشان می‌دهد که شاخص بیش از پایین نمی‌رود و احتمالا در این یک هفته باقی مانده شاهد رشد نوسانی اما مطلوب شاخص باشیم. البته تک سهم‌ها نیز رشد قابل قبولی خواهند داشت چرا که زمان فروش حقوقی‌ها به پایان رسیده و در این مدت شاهد افزایش خرید و رشد صف‌های خرید خواهیم بود؛ با تفاسیر تمامی این موضوعات انتظار می‌رود که شاخص سال جدید را نیز با رشد شروع کند.

بورس در سال آینده

حسین عبدی، کارشناس بازار سرمایه به ارزیابی روند معاملات بورس طی چند روز گذشته پرداخت و افزود: ظرف چند روز گذشته شاهد ورود حجم گسترده نقدینگی‌های سرگردان به بازار سرمایه بودیم، علت این امر ناشی از آن بود که بازار سهام به تابعیت از بازارهای موازی رفتار مشابهی را مانند معاملات بازار دلار و طلا در پیش گرفته که البته این روند را در مقایسه با دیگر بازارها با شدت کمتری دنبال کرده است.

وی این امر را ناشی از مشکلاتی دانست که بازار سرمایه در حال دست و پنجه نرم کردن با آن است، گفت: ظرف چند ماه گذشته با مشکلاتی در لایحه بودجه مواجه بودیم که باعث ایجاد نگرانی‌هایی در بازار شد. همچنین برخی از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه با مشکلات شدید نقدینگی، فروش و نیز مساله مربوط به تقسیم سود مواجه بودند که ممکن است به دلیل وجود برخی از سیاست‌ها سود کمتری را در بین سهامداران تقسیم کنند.

این کارشناس بازار سرمایه به وجود مشکلات مربوط در بازار خودرو و نیز تاثیر آن بر روند معاملات بازار سهام اشاره کرد و اظهار داشت: چالش‌های موجود بر سر راه شورای رقابت و شورای عالی بورس برای عرضه خودرو در بورس کالا به نرخی که به نفع مصرف‌کننده و تولیدکننده باشد و باعث افزایش سود خالص شرکت‌ها شود؛ زمینه‌ساز ایجاد چالش در بازار سرمایه و نیز رکود در معاملات بازار سهام شد. با افزایش نرخ دلار آزاد به بیش از ۵۰ هزار تومان روند معاملات بورس تغییر کرد و نقدینگی‌های حاضر در صندوق‌های سرمایه‌گذای و صندوق‌های با درآمد ثابت از طریق ورود به بازار سهام اقدام به خرید سهام شرکت‌های بورسی کردند.

عبدی روند معاملات بورس در روزهای پایانی سال را مورد پیش بینی قرار داد و گفت: به نظر می‌رسد که روند معاملات بورس در روزهای پایانی سال صعودی باشد و شرکت‌های صادر‌کننده که با نرخ دلار آزاد مبادلات را انجام می‌دهند بتوانند سود خوبی را برای سال آینده شناساسایی کنند. طی چند روز گذشته بانک مرکزی مصوبه‌ای را ابلاغ کرد و نشان از آن داشت که شرکت‌های پتروشیمی و فلزی می‌توانند نرخ ارز را تا حدی با نرخ بالاتر در بازار عرضه کنند که اعلام چنین خبری توانست اثر خود را بر معاملات بازار ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه تا پایان سال پیش‌بینی روند صعودی را برای معاملات بازار داریم، اعلام کرد: با توجه به ارزش شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس می‌توان اعلام کرد که بازار سرمایه جذاب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری است. بعد از روند تورمی که در بازارهای موازی ایجاد شده است، شرکت‌های تولیدی می‌توانند به نوعی تحت تاثیر ارزش جایگزینی باعث جذب نقدینگی و کمک به دولت شوند تا نقدینگی‌های سرگردان وارد بازار سهام شوند. همچنین باید منتظر ماند و دید که آیا دولت در حوزه مولدسازی دارایی‌ها از حوزه بازار سرمایه کمک خواهد گرفت یا خیر، زیرا در صورت رخ دادن چنین اتفاقی می‌توان در انتظار بازاری مناسب در سه ماه نخست سال ۱۴۰۲ باشیم.

    بورس در هفته‌ای که گذشت

شاخص کل بورس هفته گذشته روی عدد یک میلیون و 821 هزار واحد به کار خود پایان داده بود؛ این هفته اما شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و 817 هزار واحدی ایستاد و در نهایت افت 0.2 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. در سوی دیگر بازار، شاخص کل هم‌وزن رشد 1.4 درصدی را ثبت کرد و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش 0.17 درصدی در ارتفاع 23 هزار و 46 واحدی ایستاد.

ارزش معاملات بازار سهام نسبت هفته اخیر خود کاهشی بود و بر همین اساس ارزش معاملات روز شنبه برابر با 6 هزار و 637 میلیارد تومان، روز یکشنبه پنج هزار و 817 میلیارد تومان، روز دوشنبه 6 هزار و 590 میلیارد تومان و در آخرین روز کاری هفته یعنی سه‌شنبه هشت هزار و 356 میلیارد تومان بود. در نهایت ارزش معاملات این هفته برابر با 27 هزار و 400 میلیارد تومان بود؛ درحالی که این شاخص بازار در هفته گذشته برابر با 49 هزار و 583 میلیارد تومان بود.

ین هفته تنها چهار روز کاری داشت و در این مدت سه روز خروج نقدینگی حقیقی و یک روز ورود پول ثبت شد. بر همین اساس تنها در روز سه‌شنبه 342 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد و روزهای شنبه 857 میلیارد تومان، روز یکشنبه 133 میلیارد تومان و روز دوشنبه 307 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. از سوی دیگر اما این هفته صندوق‌های درآمد ثابت شرایط بهتری داشتند و روز شنبه 65 میلیارد تومان، روز یکشنبه 288 میلیارد تومان، روز دوشنبه 255 میلیاد تومان و در نهایت روز سه‌شنبه 145 میلیارد تومان ورود پول حقیقی به صندوق‌ها ثبت شد.

 

ارسال نظر