زیرپای بورس خالی می‌شود؟

۱۴۰۱/۱۲/۱۰ - ۰۱:۰۴:۳۲
کد خبر: ۱۹۹۹۳۲
زیرپای بورس  خالی می‌شود؟

رقیه ندایی

شاخص کل بورس تهران این هفته به روی سهامداران خندید و با جهش دو کانالی کام سهامداران را شیرین کرد؛ البته ناگفته نماند که برخی سهامداران ترس این را دارند که داستان ریزش سال ۹۹ دوباره تکرار شود و در مقابل آن نیز برخی هستند که امید دارند بورس با جهشی چند برابری مواجه شود و بیش از گذشته سود کنند؛ به قول گفتنی هرکس یک نیمه را می‌بیند برخی نیمه پرلیوان را و برخی دیگر نیز نیمه خالی را!

البته اغلب نیمه خالی لیوان را می‌بینند چراکه داستان تلخ ۹۹ و نابودی سرمایه‌شان را به یاد دارند. به هرحال سهامداران بورسی اکنون دو‌روی متفاوت دارند و برخی امیدوار و برخی دیگر ناامید هستند؛ البته امیدواری و ناامیدی بورس را در یک لبه تیغ نگاه می‌دارد و هریک به اندازه خود خطرناک هستند. نکته اساسی اینجاست که بورس بازار ریسک‌ها و خطر در آن امری طبیعی است.

به اصل داستان برسیم یعنی رشد شاخص کل بورس تهران که در دو روز ابتدای کاری شاخص توانست به قدری رکوردشکن باشد که محدوده ۱.۶ میلیونی به ۱.۸ میلیون برسد و در دو روز بعدی نیز با چنگ و دندان این محدوده را برای خود حفظ کند. رشد شاخص به اندازه‌ای که خوب است خطرناک نیز هست.بررسی‌ها نشان می‌دهد که با رشد دو کانالی شاخص صنایع و تک سهم‌های بازار نیز رشد کرده‌اند و این رشد برای کلیت بازار و خرید سهامداران مفید است. خوبی شاخص از این منظر است که اعتماد سهامداران نسبت به بازار جلب می‌شود و شاهد رشد بازار خواهیم بود؛ اما بدی بازار این است که ممکن است به واسطه این رشد برخی به صورت شارپی و هیجانی وارد بازار شوند و در نهایت دوباره فاجعه‌ای برای بازار پدید آید.به هرحال احتیاط شرط عقل است و در این شرایط سهامداران باید با دید باز معامله کنند.

در وضعیت رشد شاخص ذکر این نکته نیز ضروری است که قیمت دلار به صورت جامپ بازار را تغییر می‌دهد؛ شاخص کل بورس با دلار رابطه مستقیم و به نوعی همگرایی دارد و با افزایش قیمت دلار شاخص کل نیز رشد می‌کند و یکی از مهم‌ترین علت‌های رشد بازار در چند روز اخیر افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و رسیدن به ۶۰ هزار تومان است. به‌طور کلی این افزایش قیمت دلار در چند روز اخیر باعث شده تمامی بازارها (بورس، طلا، مسکن، خوراک، پوشاک و...) تکان اساسی بخورند و به نحوی رشد کنند.

تنها شرط و نکته اساسی در بورس اکنون دخالت است؛ یعنی در حال حاضر تمامی مولفه‌ها شرایط خوبی دارند و خصوصا بورس در حال جبران زیان‌های گذشته است اما اگر دوباره دولت در بازارهای مالی دخالت کند وضعیتی وخیم‌تر از گذشته خواهیم داشت.

 

ارسال نظر