بازار گاوی شد

۱۴۰۱/۱۲/۰۸ - ۰۲:۲۲:۲۱
کد خبر: ۱۹۹۷۴۰
بازار   گاوی  شد

بالاخره پس از مدت‌ها شاخص عدد یک میلیون و 700 هزار واحدی را به خود دید و سبزپوش شد؛ از ابتدای امسال شاخص عدد 1.7 میلیونی به خود ندیده بود و اکنون بورس روی مدار رشد قرار گرفته است. مساله اصلی اینجاست بالاخره از بیش از دوسال نزولی بوده و اکنون بالاخره نتوانسته تا حدودی مثبت شود و اعتماد سهامداران نسبت به این بازار درحال جلب شدن است.

نکته اساسی اینجاست که اگر دولت در بورس دست نبرد و دخالتی اینجام ندهد شاخص همچنان صعودی باقی می‌ماند اما اگر مسوولان مجدد وارد بورس شوند احتمالا دوباره شاهد شرایط وخیم و سقوط بورس باشیم. اغلب کارشناسان عقیده دارند که شاخص کل برای اولین‌بار پس از سال 99 یک رشد واقعی پرهیجان را تجربه کرده و این رشد سنگین کاملا واقعی بدون دستکاری دولت بوده است؛ اما اگر دولت قصد ورود به بورس را داشته باشد شرایط وخیم خواهد شد.

در دو روز اخیر میانگین 80 درصد بازار سبزپوش بودند و نمادهای سنگین بازار نیز توانستند به رشد شاخص کمک بسزایی کنند. در این دو روز شاهد ورود پول به بازار سرمایه بودیم اما تحلیلگران با سابقه بورسی عقیده دارند که در این شرایط پولی وارد بورس نمی‌شود بلکه پول بین حقوقی‌ها و حقیقی‌ها جابه‌جا می‌شود.  در دومین روز کاری هفته شاخص کل بورس روند صعودی خوبی را تجربه کرد و نتوانست برای دومین بار در یک هفته تغییر کانال دهد. شاخص کل بورس تهران امروز یکشنبه با افزایش بیش از 65 هزار واحدی معادل 3.7 درصدی در محدوده یک میلیون و 804 هزار واحدی قرار گرفت و شاخص هم‌وزن نیز با رشد 10 هزار و 706 واحدی در محدوده 536 هزار واحدی قرار گرفت. در این روز ارزش شاخص 30 شرکت بزرگرشد 4.95 درصدی را ثبت کرد.

همچنین ارزش معاملات بازار سرمایه به 12، 968 میلیارد تومان رسید و شاهد 28.11 میلیاردی حجم معاملات بودیم. ارزش دلاری بازار سرمایه به 284 میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معامله بازار روز یکشنبه به نمادهای شستا، فولاد، شپنا، افران و دارایکم تعلق داشت. همچنین نمادهای شستا، فولاد، شپنا، شتران و خودور نیز بیشترین حجم معامله را تجربه کردند. در دوسال اخیر شاخص کل بورس روند نزولی داشته و اکنون برای اولین‌بار وارد محدوده یک میلیون و 800 هزار واحدی شده که در نوع خود یک رکوردشکنی محسوب می‌شود. نکته مهم اینجاست اکنون بازار گاوی است و در این شرایط ممکن است ورود سرمایه‌های جدید به بازار افزایش یابد که احتمالا این سرمایه‌ها ورودی به بازار نیز تا حدودی سنگین باشد.

بازار گاوی

بازار گاوی به بازاری گفته می‌شود که روند صعودی دارد. دلیل دقیقی برای این نام‌‌گذاری وجود ندارد، اما شاید بتوان گفت چون گاوها در هنگام جنگ شاخ‌های خود را بالا نگه می‌دارند، به بازارهایی با روند صعودی نیز بازار گاوی می‌گویند. همانطور که گفتیم در بازارهای گاوی با نرخ صعودی مواجه هستیم این به آن معنا است که همزمان با زیاد شدن تقاضا قیمت‌‌ها نیز بالا رفته است، اما در این زمان عرضه نیز کم می‌شود، انگار با بالا رفتن قیمت‌ها سرمایه‌گذاران انتظار سود بیشتری دارند و حاضر نیستند سهامی که سودآور است را از دست بدهند. اغلب بازارهای گاوی در شرایط آرامش و در نتیجه اوضاع خوب سیاسی و اقتصادی اتفاق می‌‌افتد.

شرایطی را در نظر بگیرید که چرخ کارخانه‌ها به خوبی می‌چرخد، در نتیجه فعالیت‌های مفید کارخانه‌ها سوددهی سهام‌شان بالا رفته، تقاضا بالا می‌‌رود و با افزایش قیمت هر سهم عرضه نیز کاهش می‌یابد. همانطور که گفته شد کمتر کسی حاضر می‌شود تا سهام ارزشمندی را از دست بدهد. روند صعودی و نزولی در بازار سهام تحت تاثیر میزان عرضه و تقاضا قرار دارد، به نحوی که با بالا رفتن تقاضا و شرایط مناسب اقتصادی به اصطلاح در بازار گاوی تقاضا بالا و عرضه کم است اما در بازار خرسی شرایط کاملا عکس است. تقاضا کم و عرضه زیاد به دنبال آن به دلیل عرضه زیاد ارزش سهام نیز کاهش می‌یابد.

از آن جایی که همه کسب‌کارهایی که در بازار سهام هستند، عضو یک مجموعه اقتصادی بزرگ‌تر هستند، کوچک‌ترین تغییر در فعالیت‌‌های اقتصادی زیرمجموعه‌ها بر مجموعه بزرگ‌تر تاثیر می‌گذارد. در بازار خرسی شرایط اقتصادی به‌شدت ضعیف می‌شود؛ زیرا به دنبال اینکه مصرف‌کنندگان قادر به خرید نیستند و زیاد هزینه نمی‌کنند، بیشتر مشاغل نیز قادر به ثبت سود کلان نخواهند بود. از دیگر پیامدها می‌توان به کاهش مستقیم ارزش سهام بازار اشاره کرد.در بازار گاوی شرایط عکس است مردم علاوه بر تمایل به خرید از قدرت خرید خوبی برخوردارند، در نتیجه اقتصاد قدرت می‌یابد.

علت رشد بورس چیست؟

احمد اشتیاقی نیز به تجارت‌نیوز گفت: « علت رشد شاخص در روزهای اخیر را می‌توان افزایش قیمت دلار آزاد و نحوه مبادله ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌‎ها دانست. طور کلی بورس نسبت به افزایش قیمت دلار بازار آزاد و انتظارات تورمی عکس العمل مثبت نشان می‌دهد. برای نمونه زمانی که دلار از محدود 33 هزارتومان به 42 تومان رسید شاخص در محدوده یک میلیون و 300 هزار واحدی بود و به واسطه این افزایش شاخص تا یک میلیون و 550 هزار واحد رسید.

زمانی که برای دومین بار افزایش قیمت دلار رخ داد و نرخ این ارز از 43 هزارتومان به 50 هزارتومان رسید، بورس نیز نسبت به این موضوع واکنش مثبت نشان داد. البته این افزایش نرخ ارز همراه با تغییر نحوه مبادله ارزهای حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها و شرکت‌های صادرات محور بود.قرار است که ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها و شرکت‌ها دیگر با نرخ 28 هزار و 500 تومان معامله نشود و این ارز در بازار دوم نیما با رقابت معامله می‌شود که با قیمتی حدود 40 هزار تومان است و این افزایش نرخ می‌تواند جهش بزرگی برای صنایع باشد.

از سوی دیگر کالا محصولات بورس کالا نیز با رقمی حدود 40 تا 42 هزارتومان معامله شدند که شرکت‌ها با افزایش خوبی روبرو شدند. بنابراین بازار بنا بر اتفاقات روند صعودی به خود گرفت و شاخص تا یک میلیون و 800 هزار واحد رسید و به نظر می‌رسد که با افزایش سودآوری شرکت‌ها از محل افزایش نرخ دلار و تثبیت شاخص کل مواجه باشیم. بازار سرمایه به صورت بنیادی افزایش پیدا کرده و با توجه به اتفاقات اخیر احتمالا این گام محکم باشد.با توجه به اینکه در انتهای سال قرار داریم و حقوقی‌ها عمدتا فروشنده هستند و از طرفی هم پول جدیدی هم وارد بازار نشده و کماکان پول سهامداران در حال گردش است.

روز گذشته خروج پول سنگینی از صندوق‌های درآمدثابت داشتیم که نشان‌دهنده این است که پول از خود بازار و صندوق‌های درآمد ثابت برای خرید سهام تزریق شد و بنا به این فضایی که داریم برای دو هفته اینده شاخص می‌تواند در محدوده یک میلیون و 800 هزار واحدی و نقاط تعادلی معامله شود. آخرین هفته اسفند ماه وضعیت بورس تغییر خواهد کرد؛ چرا که دیگر حقوقی‌ها فروشنده نیستند و تامین مالی خود را انجام داده‌اند و به همین واسطه بازار سرمایه می‌تواند روند افزایشی به خود بگیرد. از سوی دیگر نرخ ارز در محدوده جدید خود تثبیت خواهد شد و به همین واسطه سودآوری صنایع و شاخص بیش از گذشته می‌شود.» فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه نوشت: « نرخ تورم اگر 50 درصد است، باید بازدهی هرکدام از بازارها کمتر از این درصد نباشد. در غیر این صورت یعنی مشکلی وجود دارد که بورس اینگونه عمل می‌کند.

البته شاخص هم‌وزن در تیرماه سال 1399، 530 واحد بود و روز گذشته این شاخص 522هزار واحد شد و امروز باید این شاخص رکود تاریخی خود را ثبت کندشاخص بورس بنا به دلایلی مدیریت می‌شد، اما در نهایت روز گذشته شاخص از رکود اردیبهشت امسال یعنی 1680 واحد عبور کرد. البته پیش از این در دی‌ماه به این شاخص نزدیک شد اما نتوانست از آن عبور کند. در مجموع شاخص کنونی نشان می‌دهد که بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تنها 25درصد بازدهی داشته است. البته بازدهی شاخص هم وزن 50درصد را ثبت کرده که معقول‌تر است. علت اول افزایش ارزش روز دارایی‌ شرکت‌ها و ارزش جایگزینی شرکت‌ها و علت دوم اثر مثبت بر سود و زیان شرکت‌های ارزی که صادرکنندگان نفت، فرآورده‌های نفتی (پتروشیمی و شیمیایی)، فولاد و سایر محصولات _ علت اصلی رشد شاخص است.

در واقع هم‌اکنون 40 درصد بازار سرمایه شرکت‌های ارزی شامل نفت و فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی، فولادی‌ها و.. است، لذا سود و زیان این شرکت‌ها بر شاخص اثر مثبت و منفی دارد. بنابراین، این دو عامل به دلیل اشباع بودن سایر بازارها موجب خواهد شد تا بازار سرمایه رشد مثبتی داشته باشد.حرکت بورس واقعی است. در سال جاری رکود تاریخی شاخص هم‌وزن شکسته شد و شاخص کل تا انتهای سال قطعا از مرز کنونی به صورت پیوسته عبور خواهد کرد. البته اینگونه نیست که هر روز بازار سرمایه 4.5 تا 5 درصد رشد مثبت داشته باشد. طبیعی است مکانیزم عرضه و تقاضا بخشی از عرضه‌ها در روزهای آتی افزایش می‌یابد. در کل شاخص رشد مثبت خواهد داشت.

 

ارسال نظر