رینگ بوکس بورس و دلار

۱۴۰۱/۱۲/۱۰ - ۰۱:۱۷:۲۲
کد خبر: ۱۹۹۹۳۵
رینگ بوکس بورس و دلار

شاخص بورس تهران دیروز برخلاف روز اخیر روند نسبتا معقولی را طی کرد و در نهایت توانست با رشد 29 هزار واحدی در محدوده یک میلیون و 838 هزار واحدی بایستد. همچنین شاخص هم‌وزن نیز با رشد 0.8 درصدی در محدوده 538 هزار واحدی ایستاد. 

یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و نوسان شاخص کل بورس را می‌توان نرخ دلار بازار آزاد دانست و این روزها قیمت دلار بازار آزاد نوسان زیادی را تجربه می‌کند و حتی در مقطعی شاهد دلار 60 هزارتومانی بودیم با مقاومت روبرو و دلار تا محدوده 57 هزار تومان رسید. از سوی دیگر شاهد فروش ارز در صرافی‌ها هستیم که این موضوع نیز روی معاملات بازار سهام دارد.

چند روز پیش بود که رییس مجلس گفت: «افتخار مجلس این است که یک ماه و نیم قبل، مجلس این شرایط را پیش‌بینی کرده بود و در نشست نظارتی مجلس، بسته پیشنهادی کمیسیون اقتصادی ۴۰ روز قبل به دولت و رییس‌جمهور منتقل شد و ما کارمان را انجام دادیم و الان هم کارمان را انجام خواهیم داد!» یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص قیمت دلار نوشت: «ارزش دلار در هر کشوری بر مبنای قدرت خرید و تورم محاسبه می‌شود و بر اساس تورم سال ۱۴۰۰ تا دی ماه ۱۴۰۱ قیمت واقعی دلار، با خطای ۱۰ درصد باید حدود ۳۵ هزار تومان باشد. این پیش‌بینی بر اساس تورم گذشته‌نگر است و ما باید به تورم گذشته نیز توجه کنیم، بنابراین انتظارات تورمی را نیز باید در نظر گرفت. وضعیت کشور از نقطه نظر تحریم‌ها تفاوت زیادی با یک یا دو سال پیش نکرده است، چه بسا در دوره بایدن تحریم‌ها سبک‌تر هم شده‌اند و میلیاردها دلار منابع بلوکه شده ایران، به آرامی آزاد شده است.»

بی‌توجهی بازار به سیاست‌ها

کامران ندری، اقتصاددان به بازار با تاکید این موضوع که محور اصلی سیگنال تورمی در اقتصاد کشور نرخ ارز شده و تا زمانی که روند صعودی آن ادامه دارد شاخص کل بورس هم رشد می‌کند، گفت: به‌طور قطع به نسبت رشد بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو بورس رشد بسیار کمی داشته، به همین دلیل خودش را به بازارهای دیگر می‌رساند.

کامران ندری با بیان اینکه یکی از دلایلی که باعث می‌شود شاخص کل بورس تا قله قبلی خود رشد کند ادامه رشد دلار است، افزود: هرچند بانک مرکزی از طریق مرکز مبادله ارزی، در نرخ ارز مداخله خواهد کرد، اما اثر آن بر بازار موقتی است و دوباره قیمت ارز بالا می‌رود و این پیش بینی باعث شده رشد شاخص کل بورس قطعی شود، به همین دلیل سیاست‌های دولت در بازار و اقتصاد خنثی است. او با تاکید بر اینکه در ادامه رشد بازار سرمایه تنها صادرکنندگان رشد نمی‌کنند و ریالی هم بازدهی‌های بالایی ثبت خواهند کرد، تصریح کرد: در واقع واکنش دولت در یک سال اخیر به تورم کالاها خنثی بوده، به همین دلیل شرکت‌های ریالی به راحتی می‌توانند مجوز افزایش قیمت بگیرند و بازدهی بالایی را ثبت کنند.

افزایش نوسانات  در مقاومت روانی شاخص هم وزن

در حال حاضر شاخص کل هم وزن در محدوده مقاومت روانی قرار دارد و احتمالا روز دوشنبه هم یک نوسان رو به بالا خواهد داشت. هرچند ممکن است در این روند صعودی برخی روزها بازار سرمایه کاملا منفی باشد، اما در میان مدت و بلندمدت بازار مسیر مثبتی را طی می‌کند و در این حالت نوسان گیرها بیشتر فعال می‌شوند.

شهیر محمدنیا کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در شرایط کنونی بازار در یک روند صعودی قرار گرفته، گفت: هرچند ممکن است در این روند برخی روزها بازار سرمایه کاملا منفی باشد، اما در میان مدت و بلندمدت بازار مسیر مثبتی را طی می‌کند و در این حالت نوسان گیرها بیشتر فعال می‌شوند. او با تاکید بر اینکه نمادهای صادرات محور بیشتر مورد تقاضای بازار قرار دارند، تصریح کرد: در روز یکشنبه بانک مرکزی حدود ۷۰۰ میلیون دلار، ارز به مرکز مبادلات ارزی تزریق کرد و کمی قیمت ارز در بازار آزاد افت داشت، اما از آنجایی که بازارهای صادراتی ایران به دلیل تحریم‌ها محدودتر شده‌اند و از طرف دیگر مبادی ورود دلار از کشورهای همسایه دچار چالش شده، به همین دلیل دست بانک مرکزی برای ادامه سیاست کنونی برای تزریق ارز به مرکز مبادله ارزی بسته است، از این رو نمادهای صادراتی مورد توجه هستند.

با توجه به گارد صعودی مناسب در اندیکاتورهای مهم می‌توان نسبت به شکست این مقاومت امید داشت مخصوصا که اندیکاتور‌ها در شاخص کل سیگنال خرید داده‌اند و با توجه به قدرت بالای خریداران می‌توان نسبت به تداوم موج صعودی حاضر تا حداقل سقف قبلی یعنی شکست دو میلیون و صد هزار واحد انتظار معقولی داشت. دلار نوسان زیادی دارد، در حالی که در میانه‌های روز از ۶۰ هم عبور کرد و در سقف کانال تکنیکی بلندمدت قرار دارد و نوساناتی به‌طور قطع خواهد داشت.

با در نظر گرفتن وضعیت دلار و همچنین اخبار خوبی که برای خودرویی‌ها آمده احتمالا توجه بازار را به سمت این گروه بر می‌گرداند و به تثبیت روند صعودی شاخص کمک خواهد کرد. بر همین مبنا می‌توان ادعا کرد که سیاست‌های دولت در اقتصاد ناکارآمد شده و جریان نقدینگی به هر بازاری وارد شود به اهداف خود دست پیدا می‌کند و در مقطع کنونی عقب ماندگی شاخص کل بورس بهانه‌ای برای ورود نقدینگی شده است و البته این وضعیت به نفع دولت هم خواهد بود، چراکه در آینده نه چندان دور دولت باید مطابق قانون بودجه ۱۴۰۲ سهام برخی شرکت‌های دولتی در بورس را عرضه کند.

پایان بورس دیروز

معاملات بورس روز جاری در حالی رقم خورد که شاخص کل در جهت روز گذشته خود گام برداشت؛ بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افزایش 29 هزار و 49 واحدی که معادل 1.6 درصد این شاخص است روبرو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات روز گذشته در سطح یک میلیون 838 هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل رفتار کرد و با رشد 0.8 درصدی به سطح 538 هزار و 802 واحدی رسید.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز سه‌شنبه را 16 میلیارد و 720 میلیون و ارزش معاملات را هشت هزار و 330 میلیارد تومان نشان می‌دهد. بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز سه‌شنبه، خبر از خروج 150 میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد. بررسی معاملات بازار روزاخیر نشان می‌دهد که سهم‌های زیر حجم مشکوک داشتند و به‌طور متوسط هشت تا 9 برابر میانگین حجم ماه خود حجم خوردند. در جریان معاملات دیروز بازار، سه سهم خزامیا، شپنا و شستا بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های شستا، خزامیا و خودرو بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند.

همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت. صبا با افزایش 23 درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، رنیک نیز با افت 37 درصدی در جریان بازار روز اخیر بدترین عملکرد را ثبت کرد. بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های کگل، حآفرین و فاراک تعلق گرفت. همچنین سهم‌های وسینا، کچاد و سامان نیز در جریان معاملات دیروز ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند که نمادهای کاذر، خزامیا و سیدکو خروج پول هوشمند داشتند.لازم به ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های شکبیر، فلات و شپلی رقم خورد. همچنین فاما در جریان معاملات روز اخیر بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد تایرا بود. شاخص فرابورس نیز روز سه‌شنبه بیش از ۳۲۸ واحد افزایش داشت و به ۲۳ هزار و ۴۳ واحد رسید.

در این بازار بیش از ۶ میلیارد و ۶۴۸ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات دیروز فرابورس بیش از ۳۶۹ هزار و ۷۰۴ نوبت بود. شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین صبا، پتروشیمی زاگرس زاگرس، آهن و فولاد غدیر ایرانیان فغدیر، پلیمر آریا ساسول آریا، گروه انتخاب الکترونیک آرمان آرمان، پتروشیمی تندگویان شگویا و سنگ آهن گهرزمین کگهر تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات وسپهر، شرکت آهن و فولاد ارفع ارفع، بانک دی دی، پخش البرز پخش، زغال سنگ پرورده طبس کزغال و صنایع مادیران مادیرا با تاثیر منفی بر این شاخص همراه بودند.

 

ارسال نظر