بورس همچنان سبز/ بسته جدید بازار سرمایه سودآوری را افزایش می‌دهد؟

۱۴۰۱/۱۲/۰۳ - ۰۷:۱۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۹۲۴۴
بورس همچنان سبز/ بسته جدید بازار سرمایه سودآوری را افزایش می‌دهد؟

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز یعنی سه‌شنبه، دوم اسفندماه با ۶۵ هزار و ۱۵۴ واحد افزایش در ارتفاع یک میلیون و ۶۵۹ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۱۳ هزار و ۹۱۹ واحد افزایش به ۵۰۷ هزار و ۷۴ واحد و شاخص قیمت با هشت هزار و ۲۵۳ واحد رشد به ۳۰۰ هزار و ۶۶۰ واحد رسید.

روز گذشته در معاملات بورس تهران، بیش از ۱۶ میلیارد و ۷۹۵ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۹۸ هزار و ۶۰۲ میلیارد ریال معامله شد.

همچنین فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۶ هزار و ۹۱۸ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۶ هزار و ۳۰۹ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با پنج هزار و ۷۲۴ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۲ هزار و ۲۲۱ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۲ هزار و۱۸۰ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۲ هزار و ۱۲۵ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با ۲ هزار و ۱۱۴ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل، صنایع سیمان دشتستان (سدشت) با ۳۱ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران (وساخت) با ۲۹ واحد، داروسازی اسوه (داسوه) با ۲۶ واحد و گلوکوزان (غگل) با ۲۱ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شد. بر پایه این گزارش، دیروز نماد ایران خودرو (خودرو)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، گروه بهمن (خبهمن)، سایپا (خساپا)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه فلزات اساسی هم در معاملات روز اخیر صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲ میلیارد و ۱۴۹ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۳ هزار و ۹۹۹ میلیارد ریال دادوستد شد. شاخص فرابورس نیز روز سه‌شنبه بیش از ۶۰۴ واحد افزایش داشت و به ۲۱ هزار و ۲۷۹ واحد رسید. در این بازار بیش از ۶ میلیارد و ۵۶۲ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات روز اخیر فرابورس بیش از ۳۷۷ هزار و ۵۶۷ نوبت بود.

پلیمر آریاساسول (آریا)، سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان) و پتروشیمی تندگویان (شگویا) تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین پخش الرز (پخش)، حمل و نقل گهرتزابر سیرجان (حگهر)، پاکدیس (غدیس)، بیمه کوثر (کوثر) و سرمایه‌گذاری مسکن الوند (ثالوند) با تاثیر منفی بر این شاخص همراه بودند.

بورس در روزی که گذشت

 بورس تهران اگرچه طی چند وقت اخیر توجه چندانی به رشد سرسام‌آور دلار در بازار آزاد نداشت و برخی دلیل اصلی آن را ثبات دلار نیما در قیمت ۲۸۵۰۰ تومان می‌دانستند، اما به نظر می‌رسد که اکنون نرخ ۵۰ هزار تومانی حداقل از لحاظ روانی نیز سیگنال قدرتمندی از انتظارات تورمی را به تمامی بازارها از جمله سهام مخابره کرده و موجب افزایش دوباره قیمت‌ها شده است.

از سمتی یکی از مهم‌ترین محرک‌های صعود بورس طی دو روز کاری اسفند ماه، بازگشایی مرکز مبادله ارز و طلا در روز جاری و عقب‌نشینی بانک مرکزی از تحمیل ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به صنایع از جمله پتروشیمی‌ها، فلزی‌ها و معدنی‌ها بود که می‌توان آن را اصلی‌ترین دلیل رشد این روزهای بورس تهران نامید تا یکی از بزرگ‌ترین موانع پیش پای بورس برداشته شود.

بازارهای جهانی نیز روز گذشته توانستند وضعیت خوبی را پشت سر بگذارند که در رنگ سبز بازار دیروز به اندازه خود تاثیرگذار بود. اگرچه همچنان ابهامات در بازارهای جهانی بالاست اما نرخ‌های کنونی می‌تواند به ارزندگی بیشتر نمادهای بورس تهران کمک کند. در زمان نگارش این گزارش، مس بار دیگر خود را به بالای ۹۱۰۰ دلار رسانده، روی به بیش از ۳۱۰۰ دلار صعود کرده و آلومینیوم نیز چسبیده به ۲۵۰۰ دلار بر هر تن نوسان می‌کند.

در این میان احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، نیز در صحبت‌های دیروز خود از تصویب بسته حمایتی از بورس و صنایع بورسی در ستاد هماهنگی دولت خبر داد که طی روزهای آتی اطلاع‌رسانی خواهد شد. این موضوع نیز به هر شکلی که باشد به صورت روانی می‌تواند به تقاضای این روزهای سهام بیانجامد. صعود پرقدرت بورس طی دو روز کاری اسفند ماه، موجب شد تا بخش مهمی از مقاومت‌های موجود بر سر شاخص کل بورس شکسته شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به محدوده ۱.۶ میلیون واحد و همچنین مقاومت داینامیک اشاره کرد که با کندل سبز پشت سر گذاشته شد.

با این حال اما هنوز در محدوده باقی مانده تا مرز ۱.۷ میلیون واحدی، مقاومت‌های مهمی وجود دارد که صعود پایدار بورس در گرو عبور از آنهاست. بنابراین می‌توان اینگونه پیش بینی کرد که با توجه به رخدادهای مثبت، مسیر تکنیکالی پیش رو، اندک عرضه‌هایی که در یک ساعت پایانی معاملات اتفاق افتاد و همچنین افزایش ۸ درصدی نماگر اصلی بازار تنها طی دو روز، روز آینده رشد بازار با آرامش بیشتری همراه باشد و مسیر برخی صنایع از باقی جدا شود. بنابراین انتظار می‌رود که بورس فردا روزی سبز اما متعادل را سپری کند.

بسته جدید برای بازار سرمایه

در حاشیه نشست خبری روز سه‌شنبه وزارت اقتصاد و دارایی کشور، خاندوزی از بسته جدیدی برای حمایت از صنایع بورسی کشور خبر داد. خاندوزی با ابراز امیدواری برای ابلاغ این بسته ظرف چند روز آینده گفت: امیدواریم این بسته گامی در جهت چشم‌انداز افزایش سودآوری صنایع بورسی در سال آتی قرار گیرد. این بسته جدید درحالی است که اغلب بندهای بسته حمایت قبلی اجرایی نشده بود و اکنون وزیر اقتصاد به دنبال یک حمایت نشدن جدید است. 

یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه مشکل بازار سرمایه نبود اعتماد است، اظهار کرد: دولت برای اعتمادسازی می‌تواند اقدامات موثری انجام دهد. یکی ازاین اقدامات، برنامه مشخص پنج ساله و موضوعات مورد مناقشه در بودجه ۱۴۰۲ است. بسته اخیر، بسته قابل تاملی است. اما برخی موارد آن مثل بیمه کردن جسته و گریخته در سال‌های گذشته نیز انجام شده است. بیمه کردن سهام باید بر اساس ظرفیت ناشران و منابعی که دولت اختصاص می‌دهد انجام شود و به این صورت نباشد که فقط گفته و یک سال دیگر محقق شود.

بلکه باید از امروز و به صورت عملی در بازار سرمایه ثابت شود که انجام این کار مقدور است.این تصمیم می‌تواند کارساز باشد. اما برای اطمینان بیشتر، مردم باید بدانند که منابع آن از کجا تامین خواهد شد. به نظر من سایر بندهای این بسته ۱۰‌بندی می‌تواند موثر باشد، به شرطی که بتوان نظارت کافی داشت و بازار سرمایه و سایر ارکان به عنوان یک کلیت واحد، دست به دست هم دهند تا اعتماد به بازار برگردد و اثرات این تصمیمات دیده شود.

 

ارسال نظر