فراز و نشیب بورس در روزهای باقیمانده سال

۱۴۰۱/۱۲/۰۱ - ۰۷:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۹۰۷۴
فراز و نشیب بورس در روزهای باقیمانده سال

شاخص کل بورس تهران در بهمن ماه با بازدهی منفی مواجه بود و اما اکنون انتظار می‌رود که روزهای ابتدایی اسفند ماه با روندی مثبت آغاز شود. البته به‌طور سنتی بازار سرمایه در اسفند ماه روند مثبتی دارد و احتمالا این ماه نیز شاهد گردش نقدینگی در بازار توسط حقیقی‌ها و حقوقی‌ها باشیم.

مساله اینجاست که زمان تسویه اعتباری و استفاده اعتبارات برخی از شرکت‌ها در آخرین ماه سال است و برخی از فعالان بازار سرمایه از این فرصت استفاده می‌کنند تا در آخرین روزهای سال سود بیشتری کسب کنند. از سوی دیگر تمامی بازارهای موازی در حال رکوردشکنی هستند و انتظار می‌رود بورس نیز همانند این بازارها روند خوبی داشته باشد.

قیمت دلار از ابتدای سال تا نیمه دوم سال رشد بیش از 50 درصدی داشته است از سوی دیگر رشد قیمت دلار بازار آزاد قابل محاسبه نیست و امروز شاهد رکوردشکنی قیمت دلار بازار آزاد هستیم و دلار نقدی تا لحظه تنظیم این گزارش به 43 هزار و 330 تومان رسیده و این یعنی شکست روانی قیمت نرخ دلار و آمادگی برای صعود آن.

این افزایش قیمت دلار باعث می‌شود که برخی از سهامداران به صورت هیجانی رفتار کنند و شاهد صعود یا نزول عمیق بازار باشیم. (براساس تجربه افزایش قیمت دلار صعود بورس را هرچند به صورت موقت در پی دارد اما این روزها به واسطه بمباران اخبار منفی بازار سرمایه وزن چندانی به قیمت دلار نمی‌دهد و در برخی از موارد واکنش منفی نباش می‌دهد.

همچنین برخی از کارشناسان عقیده دارند که خلق نقدینگی نیز در این ماه می‌تواند تاثیر منفی روی بازار سرمایه بگذارد. البته بورس تقریبا آخرین بازاری است که خلق نقدینگی را حس می‌کند اما این موضوع نیز روی بازار سرمایه تاثیر دارد.

به جز این موارد برخلاف وعده ایجاد یک میلیون شغل شاهد بیکار شدن بسیاری از مردم به واسطه اینترنت و سایر مشکلات بودیم که این موضوع نیز می‌تواند نقدینگی ورودی به بورس را تا حدودی کاهش دهد. همچنین میزان تورم نیز افزایش یافته و به نوعی در همه افزایش‌ها شاهد رکوردشکنی هستیم.

تورم به اعداد بی‌سابقه‌ای رسیده و در کنار تحریم‌ها و عدم احیای برجام توسط دولت مشکلات اقتصادی کشور را وارد یک مرحله بالا کرده و اکنون همه جوامع درگیر مشکلات اقتصادی هستند. در حال حاضر نرخ تورم به بیش از 46 درصد رسیده است و این افزایش تورم تاثیر منفی روی سرمایه‌های مردم نیز دارد یعنی مردم دیگر نقدینگی خاصی برای سرمایه‌گذاری ندارند و این یعنی نزول دوباره بورس. بنابراین بازار سرمایه احتمالا به واسطه رشد قیمت دلار صعود کند اما همچنان معضلاتی همچون خروج نقدینگی به واسطه نبود اعتماد در بازار سرمایه وجود دارد.

در تمام روزهای بهمن ماه شاهد  بی‌اعتمادی سهامداران بودیم که نتیجه آن خروج نقدینگی و بازدهی منفی شاخص در این ماه بود؛ حال این مولفه برای اسفند ماه نیز ادامه دارد و اگر مولفه‌های موجود در بازار سرمایه مورد بررسی و تحلیل قرار نگیرد و دولت همچنان با تصمیمات خلق الساعه و غیر کارشناسی اعتماد سهامداران را کاهش دهد احتمالا این ماه نیز بازدهی منفی داشته باشیم اما تجربه می‌گوید که شاخص در آخرین ماه سال می‌تواند بازدهی مثبت داشته باشد. در آخرین روز کاری بهمن ماه نیز دیروز شاخص کل بورس تهران هشت هزار و 610 واحد بالا رفت و به ارتفاع یک میلیون و 533 هزار و 406 واحد رسید.

در همین حال شاخص هم‌وزن نیز هزار و 941 واحد بالا رفت و به سطح 476 هزار و 721 واحد رسید.در همین حال شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب 0.65 درصد، 0.66 درصد و 0.45 درصد بالا رفتند. شاخص کل فرابورس هم امروز 129 واحد دیگر در سطح 20 هزار واحدی پیشروی کرد.

 

ارسال نظر