ریسک ادامه‌دار برای بازار سهام

۱۴۰۱/۱۱/۲۶ - ۰۹:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۸۷۲۲
ریسک ادامه‌دار برای بازار سهام

نوید رجایی| شورای پول و اعتبار سود تسهیلات بانکی را افزایش داد که می‌توان این موضوع را از جنبه‌های گوناگونی نگاه کرد. زمانی که حجم پول افزایش پیدا کند و پایه پولی پرقدرت پیش برود وام یک فرصت بسیار خوب به شمار می‌رود چرا که در جامعه‌ای با تورم چهل درصد در سال فرد متقاضی وام را به نرخ سود پایین‌تر دریافت می‌کند و این پول وارد بازارهای مختلف شده و در نتیجه قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. در راستای سیاست‌های انقباضی افزایش نرخ سود سپرده و تسهیلات تا حدودی این هیولای نقدینگی را کنترل می‌کند اما باید توجه داشته باشید این حجم پول به قدری بالاست که افزایش نرخ سود و تسهیلات تنها یک مسکن موقت است.

اگر قصدی برای کنترل تورم وجود دارد باید تحریم‌ها برداشته شده و در نتیجه نقدینگی کنترل شود. از سوی دیگر افزایش سود تسهیلات تاثیر مثبتی بر بانک‌ها و تاثیر منفی بر سایر مشاغل و کارخانه‌ها دارد چرا که با این مصوبه امکان برطرف شدن ناترازی صورت‌های مالی بانکی وجود دارد و در نتیجه تاثیر این اتفاق را در آینده خواهیم دید اما با توجه به اینکه واحد‌های تولیدی از بانک‌ها وام دریافت کنند تاثیر منفی دارد. باید توجه کرد این تاثیر منفی به قدری نیست که بر فعالیت‌ها تاثیرگذار باشد چرا که میزان تورم در سطح بالایی قرار دارد و این تاثیر در سطح خفیفی است.

به‌طور کلی با توجه به رفتار توده‌ای بازار سرمایه با توجه به اینکه گروه بانکی با تقاضا مواجه می‌شود بر سایر گروه‌ها هم تاثیر خواهد گذاشت، اما این تقاضا صرفا کوتاه‌مدت است. درست است که افزایش نرخ بهره تاثیر منفی در بازار دارد اما با توجه به افزایش حجم پایه پولی صرفا یک تنفس کوتاه‌مدت ایجاد می‌کند و تاثیر عمیقی بر بازار نخواهد داشت.

کشور با ریسک‌های سیستماتیکی همچون تحریم‌های احتمالی برای بعضی نهادها و افراد کشور مواجه است و در نتیجه در این حالت بسیاری از معامله‌گران ترجیح می‌دهند نظاره‌گر باشند و این احتمال وجود دارد که در برخی صنایع عرضه بر تقاضا غلبه کند.

اما جدا از این مشکل در هفته‌های گذشته عرضه ارز در  نیما ضعیف بوده و فولادی‌ها طی مکاتباتی که داشتند در تلاش هستند بتوانند ارز حاصله را با قیمت بالاتری به فروش برسانند. همچنین گزارش‌های فصلی شرکت‌ها نیز مطلوب بوده و اگرچه پالایشی‌ها در سود فصلی با کاهش مواجه بودند اما قیمت دلار و نفت جهانی باعث شده چشم‌انداز تکرار سود‌سازی در این صنعت بالا باشد.

 

ارسال نظر