رویداد

۱۴۰۱/۰۹/۱۴ - ۰۱:۳۸:۳۹
کد خبر: ۱۹۵۰۱۷

مطالبات ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار سهامدار با سجام پرداخت شد

شبکه خبر| علی مهدوی پارسا، معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه درباره آخرین وضعیت واریز مطالبات سنواتی سهامداران اظهار داشت: با شروع فرآیند توزیع مطالبات ناشرین بازار سرمایه توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تا امروز ۲۴۰ ناشر، مطالبات ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار سهامدار را که شامل ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان می‌شود را از طریق سامانه جامع اطلاع مشتریان «سجام» پرداخت کرده‌اند. معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درخصوص فرآیند دریافت و پرداخت مطالبات سنواتی گفت: ابتدا مکاتبه‌های لازم با همه ناشرین بازار سرمایه صورت گرفت و در ادامه مطابق با درخواست ناشرین و لیست مطالبات برای توزیع سود سنواتی، بررسی‌های لازم و صحت سنجی‌ها صورت می‌گیرد و در نهایت در عرض ۷ تا ۱۰ روز مطالبات به حساب سهامداران واریز می‌شود. مهدوی پارسا تصریح کرد: حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار به علت اینکه در سامانه سجام ثبت نام نکرده‌اند موفق به دریافت سود سنواتی نشده‌اند و به همین دلیل این دسته از سهامداران می‌بایست در اولین فرصت نسبت به ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت در این سامانه اقدام کنند تا علاوه بر دریافت مطالبات خود از ناشرین، سودهای سالانه را نیز به راحتی دریافت کنند. معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره آمار مطالبات سهامداران از ناشرین اظهار داشت: تا امروز از ۲۴۰ ناشر به میزان ۶ هزار میلیارد تومان سود سنواتی از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه دریافت شده که حدود ۵ هزار میلیارد تومان آن به حساب سهامدارانی که سجامی شده‌اند واریز شده و امیدواریم با ثبت نام سهامداران غیرسجامی در سامانه سجام، مطالبات باقی مانده نیز به حساب این دسته از سهامداران واریز شود.

رونق بورس کالا با عرضه‌های بیشتر

ایرنا| نهم شهریورماه سال ۱۴۰۰ بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای حمایت از تولیدکنندگان و حذف قیمت‌های کاذب بازار، عرضه کل سیمان کشور در بورس کالای ایران را مصوب کرد. این اتفاق کافی بود تا ظرف چند هفته قیمت هر پاکت سیمان که در برخی محافل تا ۱۰۰ هزار تومان نیز اعلام می‌شد به حدود ۳۰ هزار تومان برسد؛ چراکه امکان خرید مستقیم مصرف‌کنندگان در سراسر کشور از کارخانه‌های تولیدی فراهم شد. به این ترتیب با کنار رفتن واسطه‌ها و خرید و فروش مستقیم سیمان در بورس، از همان زمان تاکنون نوسان شدیدی در بازار سیمان رخ نداده و بررسی معاملات یک ماه پیش سیمان در بورس نیز همین روند را تایید می‌کند. یکی از رویدادهای مهم در جهت به آرامش رسیدن بازار، عرضه کل سیمان در بورس کالاست به‌گونه‌ای که هر هفته بالای یک میلیون تن سیمان از سوی کارخانه‌های سیمان در بورس عرضه می‌شود و مصرف‌کنندگان سراسر کشور نیز امکان خرید دارند. شرکت‌های سیمانی از هفته منتهی به ۶ آبان تا هفته قبل (منتهی به ۱۱ آذر) به‌طور میانگین یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن انواع سیمان را در بورس کالا عرضه کرده‌اند که از این میزان معمولاً چیزی حدود ۴۵۰ هزار تن از نوع سیمان تیپ ۲ کیسه‌ای به عنوان محصول پرطرفدار بازار است. همین عرضه‌های مستمر سبب شده قیمت‌ها نوسان خاصی را به ثبت نرسانند و برای مثال قیمت سیمان تیپ ۲ کیسه‌ای (۵۰ کیلویی) در محدوده ۷۰۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم معادل ۳۵ هزار تومان به‌ازای هر کیسه مورد دادوستد قرار گیرد. میانگین قیمت سیمان تیپ ۲ کیسه‌ای هفته قبل ۳۵ هزار تومان بود که با احتساب مالیات بر ارزش افزوده به ۳۸ هزار و ۶۰۲ تومان رسید. این محصول هفته قبل‌تر (منتهی به ۴ آذر) ۳۴ هزار و ۹۰۰ تومان در بازار معامله شده بود که با مالیات بر ارزش افزوده ۳۸ هزار تومان است، البته طبیعتاً به نرخ نهایی فوق، هزینه حمل سیمان از محل کارخانه نیز افزوده می‌شود و به این ترتیب با اعتماد دولت به سازوکار عرضه و تقاضا، دیگر خبری از قیمت‌سازی سیمان که در گذشته از سوی عده‌ای خاص و انگشت شمار رقم می‌خورد، وجود ندارد. شفافیت، رکن اصلی بازار سرمایه است که با ورود هر کالایی به بورس کالا شاهد بهبود عملکردها، تعادل بازارها و حذف واسطه‌ها هستیم.

عرضه محصولات جدید  در بورس کالا

بورس کالا| ‌در جدیدترین نامه مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران آمده است: مهلت ثبت سفارش کامیون کشنده فاو ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۱۳ آذر و میزان پیش پرداخت خرید محصول ۱۰ درصد است. همچنین هر کد ملی (اشخاص حقیقی) صرفا امکان ثبت سفارش یک دستگاه خودرو و هر شناسه ملی (اشخاص حقوقی) امکان ثبت سفارش حداکثر ۵ دستگاه را دارند.

سیبا موتور می‌خواهد ۴۰ دستگاه کامیون کشنده FAW CA۴۱۸۰ را در بورس کالا دوشنبه هفته جاری (۱۴ آذر) عرضه کند. قیمت پایه این محصول؛ ۲ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان، تاریخ تحویل؛ ۱۷ بهمن و درصد پیش پرداخت سفارش خرید؛ ۱۰ درصد تعیین شد. براساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، ۷۲۸ دستگاه کارا تک کابین و دو کابین و کامیون کشنده امپاور در تالار خودرو روز ۲۷ آذر عرضه می‌شود. این عرضه‌ها شامل ۴۹۲ دستگاه کاراتک کابین، ۱۵۰ دستگاه کار دو کابین متعلق به بهمن موتور است. تاریخ تحویل خودرو‌های کارا ۲۶ بهمن و کامیون کشنده امپاور ۳۰ بهمن در نظر گرفته است. قیمت پایه نیز برای کارا تک کابین ۲۹۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، کارا دو کابین ۳۰۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و کامیون کشنده امپاور ۳ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان اعلام شده است. درصد پیش پرداخت سفارش خرید برای تمامی خودرو‌ها ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است.

 

ارسال نظر