ریسک‌پذیری پایین بین سرمایه‌گذاران؛ چالش کنونی بازار سرمایه

۱۴۰۱/۰۷/۲۸ - ۰۲:۰۶:۴۹
کد خبر: ۱۹۳۵۶۰

بخش نشست‌های تخصصی چهاردهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور و نهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی موسوم به کیش اینوکس ۲۰۲۲ آغاز شد.محمدهادی سلیمی زاده، روابط عمومی سازمان بورس در این نشست اعلام کرد: در سال‌های گذشته فعالیت زیادی در شرکت در راستای بهبود وضعیت آموزش در بازار سرمایه انجام شد اما شاهد وقفه‌هایی در اجرای این برنامه‌ها بوده‌ایم.

وی به ماموریت‌های در دستور کار این شرکت اشاره کرد و افزود: در زمینه دوره MBA بازار سرمایه، در حال رفع و رجوع مشکلات هستیم و در تلاشیم که تا ۶ ماه آینده مشکلی باقی نماند و فرآیندها به صورت الکترونیکی انجام شود.

سلیمی‌زاده به مقوله سواد مالی هم پرداخت و تاکید کرد: این مساله از جمله موضوعاتی است که در بورس دارای بیشترین تکرار و کمترین خروجی بوده است و اکنون در حال دست و پنجه نرم کردن با معضلات حاضر بر سر راه این مساله هستیم.

مدیر شرکت اطلاع‌رسانی و آموزش بورس به ناآشنایی مردم نسبت به بورس کالا اشاره کرد و اظهار داشت: مردم برای حاشیه سود ۶۰ میلیونی اقدام به خرید خودرو از طریق سایت شرکت خودروسازی می‌کنند اما برای سود ٢٠٠ میلیونی خودرویی مانند دیگنیتی فقط چند هزار نفر از طریق بورس کالا اقدام به خرید خودرو می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه تمرکز خود را در مدیریت برخی رویدادهای عملی گذاشته‌ایم، ادامه داد: به دنبال آن هستیم که تا ٢ سال آینده به برنامه‌ای موثر با شاخص معین دست پیدا کنیم.

سلیمی‌زاده افزود: بنیه مالی به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود.

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و آموزش بورس به مقوله‌ای مهم به نام مدیریت ریسک اشاره کرد و اظهار داشت: چالش‌های فعلی بازار، ناشی از ریسک‌پذیری پایین بین سرمایه‌گذاران است، بسیاری با اصول اولیه بازار آشنا نبودند و این امر زمینه ساز ضرر و زیان سنگین ٧٠ درصدی اینافراد در بازار شد.

وی با بیان اینکه در تلاشیم در فضای آموزشی این مسائل را رفع کنیم، افزود: امیدواریم در یک سال آینده به چند محصول دست یافته و بازار و شبکه توزیع آن را پیدا کنیم.

    افزایش سهم تامین مالی بخش خصوصی از بورس

رضا عیوض‌لو در نشست نقشه راه تنظیم‌گری بورس‌ها و ناشران‌ اوراق‌ بهادار نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۲۲ اظهار کرد: در سال‌های اخیر سهم تامین مالی از بازار سرمایه افزایش قابل توجهی داشته است و این عدد از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ٩٨ به بالغ بر ٢٥٠ هزار میلیارد تومان در سال ١٤٠٠رسیده که در ۶ماه نخست امسال نیز روند مطلوبی داشته است.

وی به افزایش تامین مالی بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: سرعت روند افزایشی تامین مالی از بازار سرمایه در بخش خصوصی نیز مشاهده می‌شود؛ اما کندتر از سایر بخش‌ها بوده است، به‌طوری که تامین مالی بخش خصوصی از ۱۱ هزار میلیارد تومان در سال ١٤٠٠ به ۱۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده که مربوط به اوراق گام است.

عیوض‌لو خاطرنشان کرد: اگر کل تامین مالی از طریق بازار سرمایه را مورد ارزیابی قرار دهیم از کل اوراق منتشر شده، ۵ درصد مربوط به بخش خصوصی، ٨٠ درصد سهم دولت و ۱۵ درصد سهم غیردولتی بوده است.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس ادامه داد: این آمار نشان‌دهنده روند رو به رشد تامین مالی از بازار سرمایه است اما بخش خصوصی هنوز نتوانسته وزن خوبی را در این حوزه به خود اختصاص دهد.

وی به کمک صندوق‌های سرمایه‌گذاری در تامین مالی اشاره کرد و گفت: این اقدام از ۱۹۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به عدد بالغ بر ۶۴۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسید که این اتفاق توانست پتانسیل خوبی را برای بازار سرمایه ایجاد کند.

عیوض‌لو روند تامین مالی در بازار سرمایه را با بانک‌ها مقایسه و اضافه کرد: تسهیلات اعطایی در بازار سرمایه نسبت به تسهیلات اعطایی بانک‌ها از سه درصد در سال ۹۵ به ۱۲ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است که روند صعودی و پتانسیل بالای بازار سرمایه در تامین مالی را نشان می‌دهد.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد، نقش تسهیلات بانکی در تامین مالی تقاضای کل، کاهش یافته و از ۶۰ درصد به ۴۷ درصد رسیده که این امر گواه تامین مالی معقول از بازار سرمایه است.

وی بیان کرد: در حوزه بازار اولیه سعی خواهیم کرد در افق پنج ساله سهم بخش خصوصی از تامین مالی را به ۱۵ درصد برسانیم و وزن آن را افزایش دهیم.

    سیاست‌های تنظیم‌گری ناشران

عیوض‌لو ادامه داد: اطمینان بخشی ناشران به سرمایه‌گذاران به منظور دستیابی به بازار شفاف و منصفانه تولیدات در راستای تخصیص بهینه منابع، حمایت نظام حکمرانی خوب از حاکمیت قانون و مشارکت بر اجرای موثر آن، حفظ حقوق تمامی سهامداران، افزایش مسوولیت‌پذیری هیات‌مدیره ناشران از جمله سیاست‌گذاری‌های تنظیم‌گری ناشران اوراق بهادار است.

معاون نظارت بر بورس‌های سازمان بورس خاطرنشان کرد: در حوزه بورس‌ها نیز در سیستم‌های معاملاتی با هدف عمق بخشی به معاملات، اصلاح فرآیند بازارگردانی در راستای اثربخشی بیشتر، نظام‌مند کردن معاملات مبتنی بر ماشین (معاملات الگوریتمی) که ابزار خوب و انکار ناپذیری دارد، تمرکز خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: با توسعه سیاست افزایش سرمایه از طریق سلب حق تقدم، این امکان را فراهم خواهیم کرد که شرکت‌ها به قیمت روز از بازار برای توسعه پروژه‌های خود تامین مالی کنند.

 

ارسال نظر