روشنگری

۱۴۰۱/۰۵/۱۱ - ۰۲:۲۵:۱۴
کد خبر: ۱۹۱۳۱۲

جناب آقای حضرتی

مدیر مسوول محترم روزنامه تعادل 

موضوع: روشنگری

با سلام؛ 

احتراما پیرو درج خبری با عنوان «فساد زیر پوست تنظیم بازار» که در روز 4 مرداد 1401 روی خروجی روزنامه تعادل قرار گرفت به استحضار می‌رساند؛ 

-روزنامه مذکور بدون اطلاع کافی از فهرست کالاهای مشمول و ضوابط عرضه آنها در بورس به اشتباه درج نموده که سیمان در دولت دوازدهم مشمول عرضه در بورس گردیده و دولت سیزدهم مدعی ادامه روند عرضه کالاها در بورس بوده است و حالا اینگونه عمل نمی‌نماید. خاطرنشان می‌گردد یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت سیزدهم و وزارت صمت در طی مدت شروع به کار رقابتی نمودن بازارها و حداکثر نمودن تعداد و شرایط عرضه کالاها در بورس بوده است، شاهد این موضوع کالای سیمان است که از سال ۱۴۰۰ مشمول عرضه در بورس گردیده و این در حالی است که در دولت قبل این مهم انجام نگردیده بود.

- در گذشته علی‌رغم اینکه فولاد و مواد پتروشیمی مشمول عرضه در بورس بوده‌اند ولی به دلایل متعدد از جمله تعیین سقف قیمتی

- عدم اشراف دولت قبل بر زنجیره توزیع و مصرف این کالاها بعد از بورس 

- عدم عرضه کل تولید در بورس و ... همواره بازار کالاهای فولادی و پتروشیمی با بازارسازی و نوسانات قیمتی غیرمتعارف روبرو بوده است. این در حالی است که وزارت صمت در دولت سیزدهم با تشکیل کارگروه مدیریت کالاهای پایه (بورسی) و با دعوت از تمام ذینفعان در همکاری نزدیک با بورس توانسته است ضمن مدیریت موثر تنظیم بازار این کالاها و با حداقل مداخله در سازوکارهای بورس و با اجرای نظرات دستگاه‌های نظارتی که همواره بر دو موضوع تاکید داشته‌اند اول الزامات اجرایی مناسب جهت ورود و عرضه کل تولیدات در بورس و دوم رصد زنجیره ارزش کالاها بعد از بورس دستاورد بزرگی در ایجاد شفافیت، حمایت از بازار سهام و سرمایه‌گذاران (رشد سهام شرکت‌های سیمانی در طی 1 سال اخیر شاهد و تاییدکننده این ادعاست) و تعادل عرضه و تقاضا و کنترل نرخ‌ها را داشته است.

- خاطرنشان می‌گردد در حال حاضر با تکمیل زیرساخت‌ها و اطلاعات فعالین اقتصادی در سامانه جامع تجارت تمام کالاهایی که در بورس عرضه و خریداری می‌شوند در زنجیره‌های بعدی در سامانه جامع ثبت و فاکتورها بارگذاری می‌شود که با این مهم از دلالی، واسطه‌گری و اجحاف در حقوق مصرف‌کننده جلوگیری و رانت ناشی از اختلاف نرخ عرضه تولیدکننده و فروش به مصرف‌کننده که قبلاً به جیب دلال و واسطه می‌رفت به حداقل کاهش یافته یا به نفع تولید بازار سهام موجب رونق این بخش گردیده است. لذا ضمن رد کامل موضوع مطروحه از سوی روزنامه مذکور مجددا اعلام می‌گردد علاوه بر سیمان وزارت صمت به دنبال مشمولیت بسیاری از کالاهای دیگر از جمله شیشه،‌ ام‌دی‌اف و... (که دارای شرایط عرضه در بورس را داشته) بوده و این موضوع را دنبال می‌نماید.

 

ارسال نظر