اخبار

۱۴۰۰/۱۰/۳۰ - ۰۱:۱۶:۱۸
کد خبر: ۱۸۶۱۵۵

عرضه کل زنجیره‌ تولید فولاد در بورس کالا

علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره وضعیت بازار فولاد گفت: در زنجیره تولید فولاد، تولیدکنندگان عمده و انبوه کشور مجموعه‌های دولتی و خصولتی هستند و اگر در زنجیره تولید فولاد یکی از حلقه‌های زنجیره در انحصار یک تولیدکننده باشد، این تولیدکننده به راحتی می‌تواند تمام زنجیره را دچار مشکل کند. به‌طور مثال در حال حاضر عرضه آهن اسفنجی کاهش یافته در واقع تولیدکننده انبوه، آهن اسفنجی موردنیاز خود را تامین می‌کند و عرضه‌ای به بازار ندارد در نتیجه کل زنجیره دچار مشکل شد. علی جدی افزود: باید تمامی زنجیره‌های تولید فولاد در بورس عرضه شود تا از ایجاد انحصار جلوگیری شود، با تحقق این مهم تمام حلقه‌های زنجیره در دسترس همگان قرار می‌گیرد؛ زیرا در صورت وجود انحصار در یک حلقه زنجیره تولید فولاد، تولید محصولات مرحله بعدی زنجیره با مشکل روبه رو می‌شود. نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی یازدهم ادامه داد: قیمت شمش فولاد در برخی واحدهای تولیدی که دارای آهن اسفنجی هستند از خود آهن اسفنجی کمتر است با این شرایط تولید شمش فولاد در واحدهایی که آهن اسفنجی ندارند، به صرفه نیست و توجیهی ندارد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در طرح توسعه، تولید و نظارت زنجیره فولاد که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تدوین شده، فولاد باید در بورس عرضه شود با این روش بازار کالاهای پایه‌ای به دقت رصد می‌شود و از رانت برخی تولیدکنندگان عمده که بخش زیادی از آنها دولتی هستند، جلوگیری می‌شود.

بیشترین درآمد شرکت‌های ایرانی از سود سپرده بانکی

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم با بیان اینکه برترین شرکت‌های کشور بخش قابل توجهی از سود سالانه خود را از سپرده‌های بانکی به دست می‌آورند گفت: بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده، ۶۳ شرکت تولید کالا و خدمات که در رتبه‌بندی بهترین شرکت‌های ایران در سال‌های اخیر قرار دارند، چیزی حدود ۹۲ هزار میلیاردتومان سپرده بانکی در قالب سپرده‌گذاری کوتاه و بلندمدت بانکی دارند. این میزان از سپرده بانکی به اندازه مجموع سرمایه بیش از نیمی از شرکت‌های فعال در بازار بورس تهران است.طاهری افزود: رکود و خواب سرمایه در حساب‌های بانکی اگر از سوی اشخاص حقیقی باشد که شروع کسب‌وکار برای آنها مشکل بوده، چندان تعجبی ندارد اما وقتی برترین شرکت‌ها و بنگاه‌های کشور که باید انواع و اقسامی از سرمایه‌گذاری‌های جدید، راه‌اندازی خط تولید و... را در دستورکار خود قرار دهند، 

چشم انتظار سود سپرده‌های بانکی خود نشسته‌اند، باعث شگفتی است!عضو کمیسیون صنایع و معادن اظهار کرد: براساس نرخ میانگین سود سپرده‌ها می‌توان برآورد کرد که شرکت های مورد بررسی در یک سال اخیر بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان سود سپرده از سیستم بانکی دریافت کرده‌اند. ابهام اینجاست که این رقم بالغ بر ۱۵درصد از مجموع سود این شرکت‌ها بوده است. فکرش را کنید که برترین شرکت‌های کشور بخش قابل توجهی از سود سالانه خود را از سود سپرده‌های بانکی به دست می‌آورند.این نماینده مجلس بیان کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای اولین‌بار معافیت مالیاتی شرکت‌های حقوقی از سود سپرده‌های بانکی لغو شده است، که به‌طور قطع تاثیرات گسترده بر ادامه وضع سپرده‌گذاری این شرکت‌ها دارد.به گفته این نماینده مجلس؛ بسیاری بر این باورند که سپرده‌گذاری پول در بانک‌ها درنهایت منجر به پرداخت اعتبارات از سوی بانک‌ها می‌شود و مجددا پول به عرصه تولید و تامین مالی برمی‌گردد، اما این موضوع نه ‌تنها با کارکرد جدید نظام بانکی در خلق پول که مطلقاً بر پایه سپرده‌ها نبوده، در تضاد است بلکه با آمارهای تامین مالی از سوی سیستم بانکی نیز همخوانی ندارد.

انتشار اوراق ارزی داخلی برای نخستین‌بار

سلمان خادم‌المله، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین در حاشیه مجمع عمومی شرکت تامین سرمایه امین اعلام کرد: برای اولین‌بار در کشور اوراق ارزی برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای شرکت‌های  صادرات محور توسط این شرکت تامین سرمایه منتشر می‌شود که نهاد مالی واسط همانند اوراق ریالی وجود دارد و این اوراق برای تامین مالی پروژه‌های توسعه‌ای استفاده می‌شود. وی نرخ بازگشت اوراق ارزی را 8 درصد عنوان کرد و گفت: در مرحله اول این اوراق برای عموم مردم نیست بلکه برای شرکت‌های بزرگ صادرات محور است. مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین در مورد اینکه تامین ارز از طریق صندوق توسعه ملی بهتر است یا از طریق انتشار اوراق ارزی گفت: البته توان صندوق توسعه ملی مقدار مشخصی است، اما اگر هر شرکتی بتواند از طریق صندوق توسعه ملی وام ارزی بگیرد، به صرفه‌تر است و نرخ کم‌تری باید بپردازد اما در عین حال اوراق ارزی که برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌های بزرگ و صادرات محور انجام می‌شود با نرخ 8 درصد خواهد بود. خادم‌المله این را هم گفت: در حال حاضر پروژه‌های بزرگ ارزی که در شرکت‌های بزرگ انجام می‌شود با نرخ بازدهی یا اصطلاح IIR 30 تا 35 درصد است، در برخی شرکت‌ها مانند فناوران و تاپیکو نرخ بازدهی ارزی بالای 25 درصد است، در حالی که اوراق ارزی با نرخ 8 درصد برگشت داده می‌شود و به زودی اوراق ارزی برای اولین‌بار در کشور برای تامین مالی پروژه‌های بزرگ شرکت‌های بزرگ صادرات‌محور منتشر می‌شود.

 

ارسال نظر