فرش قرمز بورس برای سهامداران

۱۴۰۰/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۸۵۱
فرش قرمز بورس برای سهامداران

شاخص کل بازار بورس در دومین روز کاری هفته یعنی یکشنبه، ۱۸ مهرماه با ۱۰ ‌هزار و ۴۲۰ واحد کاهش در جایگاه یک‌میلیون و ۴۵۵ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از چهار میلیارد و ۸۸۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۴ هزار و ۱۸۱ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با پنج ‌هزار و ۸۹۷ واحد کاهش به ۴۱۴ هزار و ۶۸۳ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با سه هزار و ۷۲۰ واحد افت به ۲۶۱ هزار و ۶۱۰ واحد رسید. شاخص بازار اول هشت ‌هزار و ۲۸۳ واحد و شاخص بازار دوم ۱۸ هزار و ۹۶۷ واحد کاهش داشتند.

ارزش کل معاملات خرد چهار هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۳ درصد یعنی هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۰ درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «فرآورده‌های نفتی» و «فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «فسبزوار»، «فملی» و « فولاد» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «شراز»، «شبریز» و «فپنتا» معطوف بود.

علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت نفت و گاز پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با ۲۲۳ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با ۱۹۱ واحد، پالایش نفت تبریز با نماد «شبریز» با ۱۶۹ واحد، مبین انرژی خلیج‌فارس با نماد «مبین» با ۱۳۰ واحد، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۱۰۰ واحد و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با نماد «وامید» با ۷۲ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۸۴۶ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با ۷۲۹ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران با نماد «همراه» با ۴۹۳ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با ۴۹۲ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با ۴۵۹ واحد، گروه مپنا با نماد «رمپنا» با ۴۲۸ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با ۲۷۳ واحد، ایران‌خودرو با نماد «خودرو» با ۲۴۷ واحد و گروه بهمن با نماد «خبهمن» با ۲۳۴ واحد تأثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.

بر پایه این گزارش، در دومین روز کاری هفته شرکت آریان کیمیاتک با نماد «کیمیاتک»، پارس فولاد سبزوار با نماد «فسبزوار»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، معدنی دماوند با نماد «کدما» و شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه فرآورده‌های نفتی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۴۶۸ ‌میلیون و ۷۳۵ هزار برگه سهم به ارزش چهار ‌هزار و ۶۸۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

    روند اصلاحی فرابورس

طی روز یکشنبه شاخص فرابورس بیش از ۱۹۷ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۲۰ هزار و ۷۸۴ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو ‌میلیارد و ۳۶۴ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۰۸ هزار و ۲۸۲ میلیارد ریال دادوستد شد. در این روز شرکت پالایش نفت شیراز با نماد «شراز»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان»، نفت پاسارگاد با نماد «شپاس»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، بیمه دی با نماد «ودی»، توزیع دارو پخش با نماد «دتوزیع»، ریل پرداز نوآفرین با نماد «حآفرین» و کلر پارس با نماد «کلر» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، مجتمع جهان فولاد سیرجان با نماد «فجهان»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات با نماد «وسپهر»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، بیمه تجارت نو با نماد «بنو» و صنعتی مینو با نماد «غصینو» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند. در این روز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۲۴ نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۳۹ نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۱۳۰ میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۵۳۰ میلیارد تومان بود. همچنین آخرین قیمت ۷۷ نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش‌یافته و ۲۳۹ نماد با کاهش بیش از سه‌درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

 

ارسال نظر