روند معکوس روند نقدینگی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری

۱۴۰۰/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۶۰۵
روند معکوس روند نقدینگی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری

ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام تا پایان هفته گذشته منتهی به تیرماه سال جاری شاید نسبت به هفته خود نوید ورود نقدینگی را دریافت کرده بود اما با توجه به اتفاقاتی که بازار سرمایه در هفته گذشته تجربه کرد، این صندوق‌ها مجدد دروازه‌های خروج نقدینگی را بازشده دیدند تا با خروج رقم قابل‌توجه ۲۶۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، ارزش این صندوق‌ها به ۵۲ هزار و ۵۰۶ میلیارد تومان برسد. همچنین صندوق‌های معامله پذیر «سهامی» و «مختلط» در هفته‌ای که گذشت به‌طور متوسط ۰.۳ درصد رشد قیمت را تجربه کردند و خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها ۰.۳ درصد افزایش یافت، این در حالی بود که شاخص کل بورس توانست رشد ۰.۴ درصدی را به ثبت رساند. بیشترین بازدهی هفتگی مربوط به صندوق امین تدبیرگران فردا «الماس» با ثبت ۴.۵ درصد رشد قیمت بود و NAV این صندوق یک درصد افزایش یافت. بهترین عملکرد هفتگی مربوط به صندوق پالایشی یکم «پالایش» بود به‌طوری‌که NAV آن ۱.۱ درصد ارتقا یافت.

بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته به صندوق زرین کوروش اختصاص داشت؛ صندوق «زرین» علی‌رغم رشد ۰.۴ درصدی خالص ارزش روز دارایی‌هایش با افت سه‌درصدی قیمت مواجه شد و به حباب منفی ۴.۹ درصدی رسید. صندوق واسطه‌گری مالی یکم «دارا یکم» را می‌توان یکه‌تاز ارزان‌ترین صندوق در شروع هفته بعد نام برد زیرا قیمت نهایی ۳۴.۷ درصد زیر قیمت تئوریک آن است. صندوق فراز داریک «فراز» نیز به‌عنوان گران‌ترین صندوق با انحراف ۲.۳ درصدی قیمت به استقبال هفته بعد رفت. صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا به‌طور میانگین بدون بازدهی هفته را سپری کردند، به‌موازات آن گواهی سپرده یک‌روزه سکه طلای بانک رفاه ۰.۱ درصد افت قیمت داشت و ۱.۶ درصد پایین‌تر از قیمت سکه بازار آزاد به معاملات این هفته خود پایان داد. صندوق ETF پشتوانه طلای زرافشان «زر» بیشترین بازدهی ۰.۲ درصد گروه صندوق‌های مبتنی بر طلا را به دست آورد، صندوق پشتوانه طلای لوتوس «طلا» نیز که بدون حباب بود به انحراف قیمت منفی ۰.۳ درصدی رضایت داد.

بهترین عملکرد هفتگی را صندوق سرمایه‌گذاری یکم اکسیر فارابی با ۳.۳۸ درصد بازدهی مثبت به خود اختصاص داده پس‌ازآن نیز صندوق مشترک گنجینه ارمغان الماس با ۳.۲۰ درصد بازدهی مثبت، بهترین عملکرد را در هفته قبل داشته است. همچنین، ضعیف‌ترین بازدهی هفتگی را سه صندوق سهام بزرگ کاردان و مشترک بانک اقتصاد نوین و قابل معامله واسطه‌گری مالی یکم به ترتیب با ۱.۳۱ درصد، ۱.۳۱ درصد و ۱.۰۱ درصد بازدهی منفی داشته‌اند. بهترین عملکرد ماهیانه را صندوق سرمایه‌گذاری بازار گردانی مپنا ایرانیان با ۲۸.۴۳ درصد بازدهی مثبت داشته و در انتهای این لیست، نام قابل معامله واسطه‌گری مالی یکم با عملکرد مثبت ۲.۱۷ درصدی مشاهده می‌شود. صندوق ارزش کاوان آینده و مشترک رشد سامان نیز در این بازه زمانی بهترین و ضعیف‌ترین عملکرد را به ترتیب با ۲۰.۷۸ درصد بازدهی مثبت و ۸.۶۳ درصد بازدهی منفی به خود اختصاص داده‌اند. در یک سال منتهی به ۲۲ تیرماه سال جاری بهترین عملکرد سالیانه را دو صندوق مشترک آسمان یکم و مشترک پیشتاز به ترتیب با ۱۰.۲۶ و ۷.۶۷ درصد بازدهی مثبت به خود اختصاص داده‌اند. صندوق‌های مشترک رشد سامان و بانک دی نیز به ترتیب با ۴۴.۷۲ و ۴۳.۰۸ درصد بازدهی منفی، ضعیف‌ترین بازدهی‌های یک‌ساله را داشته‌اند.

 

ارسال نظر