سرمایه‌گذاری جسورانه سنگ بنای توسعه اقتصادی کشورها

۱۳۹۷/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۷۴۵
سرمایه‌گذاری جسورانه سنگ بنای توسعه اقتصادی کشورها

گروه بنگاه ها|

 اولین کنفرانس بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران با حضور فعالان حوزه سرمایه‌گذاری برگزار شد.

به گزارش تعادل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران، اولین کنفرانس بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران در بهمن ماه جاری در محل سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

در این کنفرانس دو روزه دو پنل استارت‌آپ و بلاکچین در روز اول برگزار شد. مباحثی که در این کنفرانس مطرح شد پیرامون استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاری جسورانه بود که سخنرانان مدعو نیز به اشاره به اینکه در تجارت و اقتصاد بین‌الملل در عصر حاضر، سرمایه‌گذاری جسورانه به عنوان سنگ بنای توسعه اقتصادی کشورها مطرح می‌شود، بر اهمیت این موضوع اشاره کردند.

با توجه به اینکه فعالیت بنگاه‌های کوچک و متوسط سهم عمده‌ای از رشد اقتصادی جهان را به خود اختصاص می‌دهد و منابع اصلی تأمین مالی این بنگاه‌ها، از سرمایه‌‌گذاری جسورانه نشأت می‌گیرد، اهمیت پرداختن به این موضوع را بیش از پیش نمایان می‌سازد. همین سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر یا جسورانه نقش مهمی در ایجاد اشتغال نیروهای جوان و متخصص و هدایت سرمایه‌های سرگردان به سوی طرح‌های سودآور ایفا می‌کند.

در حوزه علم و فناوری، دلیری، معاونت توسعه و جذب سرمایه معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری، گفت: با توجه به اینکه ایران از لحاظ علم و فناوری طی 3 سال اخیر از رتبه ۶۵ به رتبه ۱۶ ارتقاء یافته است، توجه به بحث سرمایه‌‌گذاری ریسک‌پذیر در حوزه علم و فناوری ضروری است. دلیری با اشاره به این موضوع که هزینه‌ی زیادی برای شروع فعالیت‌های دانش بنیان نیاز نیست و این فعالیت‌ها حتی در فضای مسکونی و منزل هم می‌تواند انجام شود، با طرح تسهیلاتی همچون معافیت‌های بیمه‌ای، گمرکی و… جهت حمایت خود از توسعه سرمایه‌‌گذاری در حوزه علم وفناوری، اعلام آمادگی کرد.

رهبری (مرکز تجارت الکترونیک) به بحث رتبه بندی‌ها و منظومه سامانه‌‌های تجاری ایران اشاره کرد که شامل سامانه رتبه بندی‌های اعتباری، سامانه جامع مجوزها، سامانه جامع حمل و نقل، سامانه جامع انبارها، سامانه جامع گمرکی، سامانه جامع معاملات و سامانه جامع بیمه است. رهبری عنوان کرد: قرار بر این بود تا این سامانه‌‌ها با یک سامانه یکپارچه‌سازی و نظارت بر تجارت ادغام شوند تا روند تجارت داخلی و خارجی را بهبود بخشد وی همچنین با تأکید بر ارتقای کیفیت تجارت الکترونیک به طرح‌های موفق درون شهری مثل اسنپ، اشاره و بیان کرد: از اینگونه طرح‌ها در زمینه حمل و نقل بین شهری نیز حمایت می‌کنیم.عراقچی مدیرکل امور بین‌الملل ایدرو بیان کرد: زمینه فعالیت ایدرو در رابطه با صنایع حمل و نقل، صنایع نوین، نفت گاز و انرژی و سایر صنایع است. حمل و نقل در

4 زمینه نیرو محرکه، راه آهن، هواپیمایی و ریلی فعال است. عراقچی با اشاره به پیش‌بینی‌‌های صورت گرفته برای سال ۲۰۲۰، جهت حمایت از افراد علاقه‌مند برای فعالیت در حوزه حمل و نقل، فعالیت در زمینه طرح‌های نو در حوزه انرژی (IPMI) همچون توربین‌های آبی و خورشیدی جهت توسعه صنایع مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته، ارئه خدمات در زمینه‌های نوسازی و بازسازی صنایع و مدیریت صنعتی (IMI) برای ظرفیت‌سازی، آموزش و ایجاد قطب‌های علمی و زمینه‌‌های کارآفرینی، اعلام آمادگی کرد.رییس هیات‌مدیره اپراتور شبکه علمی کشور به بحث اقتصاد دیجیتالی و تحول دیجیتالی و اهمیت ارتباط صنعت با علم و همچنین اهمیت تغییرات و شفافیت‌‌های اساسی در حوزه‌ اقتصادی اشاره و عنوان کرد: شبکه علمی کشور باید با ارتباط بین بخش خصوصی و بخش دولتی و با سرمایه‌گذاری صد درصد بخش خصوصی صورت پذیرد و از استارت‌آپ‌ها‌یی که بتوانند در این زمینه فعالیت کنند، حمایت شود. از مزایای حمایت از طرح‌هایی که در شبکه علمی کشور سرمایه‌گذاری شود؛ کاهش چشمگیر سرقت علمی و ارتباط شبکه علمی کشور با تمامی شبکه‌های علمی کشورهای مختلف است.جمالی، مدیرکل دفتر سرمایه‌گذار خارجی نیز در خلال سخنرانی خود بیان کرد: نکته‌ای که حائز اهمیت است، این است که چطور ایده‌های مناسب را برای ارایه به سرمایه‌گذاران به طرح‌های خوب تبدیل کرد. دارایی‌های بخش عمومی (ایده‌ای همچون ایده ژاپن)، دارایی‌های بانک‌ها و دارایی‌های بخش خصوصی بسترهای مناسب جهت سرمایه‌گذاری است. وی ادامه داد: گام اول جذب سرمایه‌گذار وجود اطلاعات مناسب و شفاف برای سرمایه‌گذار خارجی است. برای هر بیزنسی ۲ نوع ریسک وجود دارد: – بیزینس ریسک‌ها که مرتبط با خود کسب و کار هستند و عمدتاً از طریق بیمه تحت پوشش قرار می‌گیرند.- ریسک‌های سیاسی که جهت حمایت از سرمایه‌گذار خارجی این ریسک‌ها تحت پوشش قرار می‌گیرد.

 اتاق تعاون استان کردستان 2 نمایشگاه

برگزار می‌کند

Matt Kupeers مشاور کارآفرینی و توسعه بخش خصوصی با اشاره به طرح Horizo Europ بیان کرد: این طرح که در زمینه نوآوری است قرار است بعد از سال ۲۰۲۰ شروع شود و اروپا را به‌شدت رقابتی کند. وی به اهمیت بحث نوآوری اشاره و عنوان کرد: بیشتر شرکت‌های اروپایی در زمینه نوآوری و توسعه فعالیت می‌کنند و خصوصاً در حیطه تغذیه و آب و هوا و محیط زیست به دنبال یافتن راه‌حل بهتر جهت تولیدات بیشتر هستند. همچنین دلیل موفقیت کشورهای اروپایی را همکاری با کشورهای مختلف با وجود فرهنگ و زبان‌های متفاوت عنوان کرد که باعث افزایش کارایی تولیدات این کشورها شده است. از نظر Mat Kupeers بحث مهم در کارآفرینی این است که با عدم توجه به بحث‌های سیاسی و اختلافات فرهنگی باید در زمینه کارآفرینی تلاش کرد. در زمینه استارت‌آپ‌ها نیز گفت: دولت اروپا به بخش خصوصی و استارت‌آپ‌ها اهمیت ویژه‌ای قائل است و کمک‌های دولتی در کشورهای اروپایی به عنوان ابزاری جهت بهبود و تقویت فعالیت‌های اقتصادی و به دور از اختلافات سیاسی، هزینه می‌شود.

David Whitefoot  شریک خارجی فردا روشن، با انتقاد از استارت‌آپ‌های ایران بیان کرد: بحث سرمایه‌گذاری جسورانه الزاماً نتیجه نهایی نیست، چرا که روند تصمیم‌گیری برای شروع یک طرح در ایران بازه‌ی زمانی

۶ تا ۹ ماهه است که این روند به قدری طولانی است که علاقه به شروع اینگونه طرح‌ها را یا کاهش می‌دهد یا افرادی که قبلاً در این طرح‌ها وارد شده‌اند را از ادامه مسیر منصرف می‌کند. وی اشاره کرد ۳۰ درصد از استارت‌آپ‌های ایران را به دلیل نداشتن خروجی و نتیجه بخش نبودن، نمی‌توان به معنای واقعی استارت‌آپ قلمداد کرد. Whitefoot با اشاره به اینکه مدل سرمایه‌گذاری جسورانه در ایران حالت کارفرمایی دارند، گفت: استارت‌آپ‌های ایرانی ازنظر دولتی از حمایت‌های لازم برخوردار نیستند و شروع این فعالیت‌ها مستلزم طی مراحل بروکراسی و کاغذبازی است. پس لازم است قبل از ورود به این طرح‌ها ضمن بررسی چشم‌اندازهای آینده و ویژگی‌ها و قدرت خرید و درآمد مردم، نوع فعالیت مورد نظر و نحوه تأمین مالی طرح به دقت بررسی شود.

وی با بیان این نکته که ایران فرصت‌های کسب و کار خوبی را دارا است تأکید کرد: باید بازه زمانی ۶ تا ۹ ماهه به‌شدت تقلیل یابد و روند تصمیم‌گیری به سرعت انجام شود، تکنولوژی‌های نوین به کار گرفته شود، به بحث مشتری‌مداری و حمایت از مشتری توجه شود، مانع دخالت بانک‌ها در بحث سرمایه‌گذاری جسورانه شد (چرا که بانک‌ها درک درستی از اینگونه طرح‌ها ندارند) و در نهایت باید به دنبال راهکارهای عملی بود (اکثر همایش‌ها و جلسات ایران صرفاً بحث پذیرایی است نه بحث ارزش‌ها و ارزش‌گذاری در طرح‌های مورد بحث) .

Pierre Gauthier سخنران ارزهای دیجیتالی مدل سرمایه‌گذاری‌های ایران را مدل کپی شده از امریکا و اروپا دانست و عنوان کرد: بحث‌های علمی در ایران نادیده گرفته شده‌اند. ایران قبل از اینکه مدل‌های کشورهای دیگر را به کار ببرد، تکنولوژی‌های خوبی داشت ولی برای حفظ برخی منافع به تکنولوژی‌های خود اجازه شکوفایی نداد. ایران نباید اشتباهات کشورهای خارجی را تکرار کند. وی همچنین در خصوص ارزهای دیجیتالی نیز با تأکید بر بیت کوین مطرح کرد: در اینگونه ارزها به راحتی امکان کلاهبرداری فراهم است و اطمینان از جانب خریدار و فروشنده وجود نداشته و ارزش سرمایه‌گذاری را ندارد.

 

 

ارسال نظر