جزئیات پوشش بیمه‌ای خدمات روان‌درمانی در سال 1402

۱۴۰۱/۱۲/۱۴ - ۱۷:۱۲:۵۷
کد خبر: ۲۰۰۳۵۹
جزئیات پوشش بیمه‌ای خدمات روان‌درمانی در سال 1402

محمدرضاپیرمرادی در خصوص دستورالعمل خرید راهبردی خدمات روان‌درمانی برای روانشناسان بالینی در مراکز دولتی_دانشگاهی، گفت: این دستورالعمل‌‌ها توسط هیئت محترم وزیران در تاریخ ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۰برای وحدت رویه در مراکز ارائه خدمت تهیه، تنظیم و تصویب شد و سپس در تصویب‌‌نامه دیگری در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال جاری هیئت وزیران، سازمان‌های بیمه گر پایه شامل بیمه تامین اجتماعی،‌ بیمه سلامت و بیمه نیروهای مسلح را مکلف کرد تا نسبت به پرداخت ویزیت و خدمات پاراکلینیک مطابق با فرایندهای استاندارد تدوین شده، ارائه خدمت کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، وی افزود: در واقع اول استانداردهای ابلاغی تصویب شد و سپس بر اساس آن بسته خدمتی تعیین و در نهایت این دستورالعمل‌ها در اسفند ماه به تصویب وزیرمحترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که رئیس شورای عالی بیمه سلامت کشور هستند، رسید.

رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار کرد: سازمان‌های بیمه‌گر با پیگیری‌های صورت گرفته توسط دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، کاری که حدود ۱۰ سال بر زمین مانده بود را ظرف ۸ ماه انجام دادند که خوشبختانه به تازگی این دستورالعمل ابلاغ شده است.

او در پاسخ به این سوال که خرید راهبردی خدمات روان‌درمانی شامل چه خدماتی می‌شود؟، توضیح داد: روان‌درمانی فردی، گروه درمانی، خدمات درمانی، زوج درمانی و درمان زناشویی در بیماران سرپایی و بستری جزو این موارد است. خدمات روان‌درمانی در اکثر مشکلات و اختلالات روانی درمان اصلی است و در برخی بیماری‌های روانی مانند سایکوزیا روان‌پریشی درمان کمکی محسوب می‌شود.

وی افزود: افراد با تخصص‌های روانشناس بالینی MD/PhD  - PhD  روانشناس بالینی – PhD روانشناسی سلامت وروانپزشکان  دارای شماره نظام روانشناسی وپروانه اشتغال تخصص می‌توانند نسبت به تجویز خدمات اقدام کنند.

این دکتری تخصصی روانشناسی بالینی، تاکید کرد: دانشجویان  PhD با پایه روانشناسان بالینی از سال اول تحصیل و روانشناسی سلامت بعد ازامتحان جامع با نظارت اعضای هیئت علمی می‌توانند این بسته خدمتی را به بیماران ارائه دهند.

وی افزود: انجام خدمات روان‌درمانی شامل مشکلاتی نظیر اختلالات رشدی _عصبی، ناتوانی‌های ذهنی، تاخیر رشد کلی، اختلالات ارتباطی، طیف اختلال درخود ماندگی، اختلال کم‌توجهی _ بیش‌فعالی، اختلال یادگیری اختصاصی، اختلالات حرکتی، اختلالات تیک، طیف اسکیزوفرنی، اختلالات دو قطبی، اختلالات افسردگی، اختلالات اضطرابی، اختلالات افسردگی، اختلالات دو قطبی، اختلالات وسواسی_ جبری، اختلالات مرتبط با سانحه،‌ اختلالات تجزیه‌ای، اختلال علائم جسمی،‌ اختلالات تغذیه و خوردن، اختلالات دفعی، اختلالات خواب و بیداری، اختلالات کج رفتاری جنسی،‌ نارضایتی جنسی، اختلال کنترل تکانه و رفتارهای ایضایی و سلوک،‌ اختلالات اعتیادی،‌ اختلالات عصب شناسی، اختلالات شخصیت، و اختلال پارافیری است.

پیرمرادی درباره سقف پوشش بیمه برای تعداد جلسات مشاوره و روان‌درمانی، بیان کرد: برای هر جلسه، روان‌درمانی‌های کمتر و بیشتر از ۳۰ دقیقه درنظر گرفته شده است اما، تعداد جلسات لازم برای روان‌درمانی براساس نوع اختلال مشخص شده است. میزان پوشش بیمه این خدمات در بخش سرپایی نیز ۷۰ درصد به عهده سازمان‌های بیمه‌گر و ۳۰ درصد پرداختی خود بیماران است.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، وی درباره زمان اجرای این دستورالعمل در مراکز آموزشی و درمانی،‌ گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ دستورالعمل قابل اجرا است و اجرای این طرح برای مردم درسراسرکشور بسیار مفید خواهد بود چنانکه در اقصی نقاط کشور افراد می‌توانند از تخصص روان‌درمانگران با بیمه پایه و تکمیلی خود استفاده کنند.

رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان، گفت: در جهان درمباحث درمانی یکی از مواردی که همیشه مطرح می‌شود این است که خدمات روانشناختی گران هستند و قشر آسیب‌پذیر نمی‌توانند به سمت آن بروند که همین امر جلوی فرهنگسازی برای دریافت خدمات روانشناختی در جامعه را می‌گیرد به همین دلیل برقراری پوشش‌های بیمه‌ای که ذکرشد، بستر مناسبی است که فرهنگسازی  توجه به سلامت روان را تسریع می‌کند.

ارسال نظر