آژیر خطر در ساختمان جدید پلاسکو

۱۴۰۱/۰۵/۰۶ - ۰۶:۰۳:۳۹
کد خبر: ۱۹۱۱۶۲

مانور اطفای حریق در ساختمان جدید پلاسکو جهت رونمایی از نخستین اپراتور هوشمند سیستم اطفای حریق انجام گرفت.

اولین اپراتور سیستم اطفای حریق در ساختمان پلاسکو با حضور جمعی از اعضای شورای شهر تهران، مدیران سازمان آتش‌نشانی و شرکت مبین‌نت رونمایی شد. برای رونمایی از این اپراتور هوشمند، مانور اطفای حریق پس از دودگرفتگی در ساختمان جدید پلاسکو انجام و آتش نشانان در اسرع وقت به محل شدند. این مانور با همکاری سه جانبه سازمان آتش نشانی تهران، سازمان فاوای شهرداری و شرکت ارتباطات مبین نت انجام گرفت.

به گزارش فارس، در این مراسم، قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه اپراتور هوشمند سیستم اعلام اطفای حریق در پیشگیری از حوادث و کاهش خطرات ناشی از حریق بسیار موثر است گفت: در حال حاضر میانگین زمان رسیدن نیروهای آتش‌نشانی تهران به محل حادثه 4 دقیقه و 13 ثانیه است.

وی با بیان اینکه با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان گام‌های بسیار موثری را در حوزه ارتقای ایمنی شهر و ساختمان‌ها می‌توان برداشت گفت: امیدواریم حوادث در سطح شهر بسیار اندک باشد و اگر هم به وقوع پیوست با رویکردهای هوشمندسازی کمترین خسارات را داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران ادامه داد: رنکینگ شهرهای دنیا را امروزه با پارامترهایی مانند امنیت و ایمنی می‌سنجند و ما برای تحقق شعار واقعی هوشمندسازی شهر گام‌های موثری را برداشته‌ایم.

وی با اشاره به رونمایی از اولین اپراتور هوشمند سیستم اطفای حریق گفت: این سیستم مزایای بسیار زیادی دارد از جمله اینکه اعلام حریق در مدت زمان بسیار کوتاهی پس از وقوع آن به دستگاه‌ها و واحدهای عملیاتی مانند آتش‌نشانی اطلاع داده می‌شود و این قضیه در جهت کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان و نجات جان آنها بسیار حائز اهمیت است. همچنین خسارات کمتری به لحاظ مالی برای افراد در زمان حادثه را شاهد خواهیم بود.محمدی بیان داشت: همچنین بسیاری از افراد مانند بیماران یا سالمندان پس از وقوع حادثه ارتباط با دستگاه‌هایی مانند سازمان آتش‌نشانی برای آنها زمان‌بر است یا مقدور نیست که راه‌اندازی سیستم اطفای حریق هوشمند در این زمینه کمک‌رسان خواهد بود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: همچنین بسیاری از اماکن مانند بازارها، شب‌هنگام تعطیل است و نه تنها کسی ممکن است در بازار نباشد و حریق را اطلاع دهد بلکه ممکن است حریق مدت‌ها طول بکشد و اطلاع‌رسانی جهت امدادرسانی زمان‌بر شود. لذا این اپراتور هوشمند سیستم اطفای حریق بسیار موثر خواهد بود و اعزام سریع به محل حادثه را توسط آتش‌نشانان به همراه دارد.وی گفت: ‌همچنین از طریق این اپراتور هوشمند سیستم اطفای حریق دسترسی آتش‌نشانان به پلن معماری و نقشه محل حادثه نیز امکانپذیر است و نیروهای آتش‌‌نشانی در حین اعزام به مسیر نیز امکان تحلیل خواهند داشت و این مساله راندمان کار را افزایش می‌دهد.

محمدی گفت: ساختمان‌های تهران در حال حاضر به سامانه‌های اطفای حریق در حال اتصال هستند ولی برخی از ساختمان‌ها در تعمیر و نگهداری این سیستم مشکل دارند و باید این قضایا برخط شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه در زمان وقوع حریق اعزام و رسیدن به محل دست ما است ولی کشف حریق و اعلام آن بر عهده ما نیست گفت: بر اساس استاندارد جهانی مدت زمان رسیدن به محل حادثه توسط آتش‌نشانان 4 تا 6 دقیقه است که اکنون نیروهای آتش‌نشانی پس از 4 دقیقه و 13 ثانیه به‌طور میانگین به محل حادثه می‌رسند که به روزرسانی تجهیزات و سیستم‌های هوشمند در کاهش بیشتر این زمان حائز اهمیت است.وی گفت: بایگانی‌های محرمانه، ‌انبارهای پرخطر، ساختمان‌های عمومی و مراکز دولتی از جمله بخش‌هایی هستند که راه‌اندازی اپراتور هوشمند سیستم اطفای حریق برای آنها در کاهش حوادث و خطرات ناشی از آن بسیار حائز اهمیت است.

     ارتقای ایمنی با همکاری بخش خصوصی

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز در مراسم رونمایی از اولین اپراتور هوشمند سیستم اعلام اطفای حریق اظهار داشت: در حوزه امنیت و ایمنی هر چه سرمایه‌گذاری انجام دهیم در جهت حفظ جان و مال مردم خواهد بود و هزینه محسوب نمی‌شود.بنابراین توجه به این حوزه‌ها جهت پیشگیری از خسارات جانی، مالی، اقتصادی، اجتماعی و... اهمیت دارد.

وی به راه‌اندازی ساختمان جدید پلاسکو به همت بنیاد مستضعفان اشاره کرد و گفت: این اقدام با همکاری شهرداری گام بزرگی بود و یاد و خاطره آتش‌نشانان شهید در حادثه پلاسکو را گرامی می‌داریم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به اینکه دسترسی به فناوری‌های جدید و در نظر گرفتن زیرساخت‌های مناسب برای آن بسیار اهمیت دارد گفت: باید تلاش کنیم که از ظرفیت‌های بخش خصوصی در جهت ارتقای ایمنی و هوشمندسازی شهر بهره‌مند شویم.

صارمی گفت: ‌اخیرا گزارشی را در ارتباط با مناسب‌سازی معابر به علیرضا زاکانی شهردار تهران ارایه دادیم که اعلام شد اگر بخواهیم مناسب‌سازی معابر را به 100درصد برسانیم به 20 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که به گفته شهردار راهی برای تأمین این اعتبار به غیر از مشارکت بخش خصوصی و مردم نداریم.وی گفت: شورای شهر می‌تواند ساختمان‌ها را با مصوبه‌ای ملزم به تهیه اپراتور هوشمند سیستم اعلام اطفای حریق کند ولی باید توجه داشت که خدمات باید دائم باشد و دامنه وسیعی را در برگیرد.همچنین نظارت بر پایش هوشمند حریق مدنظر باشد.از طرفی این موضوع باید برای شهروندان مقرون به صرفه و گران نباشد.

     سهم آتش‌نشانی تهران از بودجه شهرداری

مهدی بابایی رییس کمیسیون ایمنی شورای شهر تهران نیز در مراسم رونمایی از اولین اپراتور هوشمند سیستم اطفای حریق اظهار داشت: توسعه شهرنشینی در دنیا روز به روز در حال پیشرفت است ولی پیوست‌های ایمنی همراه با آن به خوبی انجام نگرفته لذا توجه جدی به این قضیه بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه در حوزه آتش‌نشانی پیشگیری باید در اولویت باشد، گفت: 4 درصد بودجه شهرداری اکنون به آتش‌نشانی اختصاص یافته که بخش اعظم آن در حوزه عملیات‌ها مصرف می‌شود.

رییس کمیسیون ایمنی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: انتظار است که رویکرد آتش‌نشانی به سمت اقدامات پیشگیرانه انجام گیرد تا شاهد اقدامات موثرتری در جهت ارتقاء ایمنی ساختمان‌ها و اماکن تهران باشیم.بابایی گفت: ‌90 درصد سرمایه انسانی آتش‌نشانی در حوزه عملیات و حدود 5 تا 10 درصد در حوزه پیشگیری است که به نظر ما باید این میزان تغییر کند.چرا که هر چه در حوزه پیشگیری عمل کنیم سرمایه‌گذاری در حفظ جان و مال مردم انجام داده‌ایم.

این عضو شورای شهر تهران به اصلاح اساسنامه آتش‌نشانی اشاره کرد و گفت: کاهش حوادث با این اصلاح اساسنامه ملزم شده و ان‌شاءالله با اجرای کامل آن نتایج خوبی را شاهد خواهیم بود. وی بر ضرورت اتصال اپراتور هوشمند سیستم اعلام اطفای حریق اشاره کرد و گفت: توسعه هوشمندسازی شهر اهمیت دارد و ساختمان‌ها شهرداری باید در گام نخست مدنظر قرار گیرند همچنین نظارت توسط بازرسان در زمینه پایش ساختمان‌ها با اتصال سیستم جدید هوشمند صورت گیرد.

 

ارسال نظر