اقدامات بانک مرکزی عامل ریزش قیمت ارز

۱۴۰۱/۱۲/۲۷ - ۱۰:۵۸:۱۲
کد خبر: ۲۰۱۴۶۸
اقدامات بانک مرکزی عامل ریزش قیمت ارز

بابک اسماعیلی، کارشناس اقتصادی در رابطه با ریزش قیمت دلار در روزهای اخیر و عوامل موثر در کاهش قیمت دلار بیان کرد: با راه‌اندازی مرکز مبادله ایران و استقلال بانک مرکزی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شاهد روند کاهشی نرخ ارز بوده‌ایم، در این خصوص توجه به تجربه کشور‌هایی همانند روسیه و آرژانتین بسیار حائز اهمیت است که می‌تواند مانند مسکنی عمل کند، اما تا زمانیکه موضوع استقلال بانک مرکزی توسط دولت‌ها به رسمیت شناخته نشود و دولت‌ها به بانک مرکزی همچون قلکی برای جبران بی انضباطی مالی خود نگاه کنند شاهد التهابات این چنینی خواهیم بود.

به گزارش ایبنا، وی ادامه داد: کنترل و کاهش نقدینگی، آرام‌کردن فضای ملتهب سیاسی، افزایش صادرات، ایجاد ارتباط مستمر با کشور‌های جهان و کاهش تقاضا از طریق برقرار کردن فضای آرامش و اعتماد و مبارزه جدی با دلالان و مافیای ارزی بهترین راهکار کنترل نرخ ارز است.

پیش بینی روند کاهشی نرخ ارز 

این کارشناس اقتصادی افزایش اختیارات بانک مرکزی در مهار بازار ارز با تصویب شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و تصمیم بانک مرکزی در خصوص مجاز شدن خرید ارز صادراتی پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها از سوی صرافی‌های غیربانکی را سیاست‌های موفق در مهار نرخ ارز دانست و گفت: این اقدامات بانک مرکزی باعث روند کاهشی نرخ ارز شد و پیش بینی می‌شود طی روز‌های آینده نیز شاهد ادامه دار بودن روند کاهشی نرخ ارز باشیم.

اسماعیلی علت افزایش قیمت دلار را طی سالیان اخیر تصریح کرد: سیاست ارز چند نرخی، یکی از اصلی‌ترین دلایل اتفاقاتی است که طی سالیان اخیر با زمینه‌سازی فعالیت دلالان ارزی، از یک سو باعث رشد انتظاری قیمت ارز در سطح جامعه شده و شرایطی را به وجود آورده که به یکباره شاهد افزایش چشمگیر قیمت ارز باشیم. موضوعی که تقریبا در دوسال پایانی تمام دولت‌ها اتفاق افتاده است. 

دست‌های پشت پرده عامل افزایش قیمت ارز 

وی ادامه داد: چندنرخی شدن بازار ارز، یک تصمیم غیرعلمی و سلیقه‌ای است که با ایجاد خلا مدیریتی در بازار و ایجاد جذابیت فعالیت خرید و فروش برای دلالان و حتی عامه مردم باعث التهاب بازار خصوصا در هنگام افزایش نرخ ارز می‌شود. در حالیکه راهکار اصلی دولت‌ها برای برون رفت از بحران‌هایی از این دست تلاش بخش تولید بویژه صادرات برای اشباع نیاز به ارز در کشور است، نه اینکه مشوق‌هایی برای واردات در نظر بگیریم و یا با ارزپاشی زمینه گسترده‌تر شدن دامنه سفته بازی در بازار را به وجود آوریم. 

این کارشناس اقتصادی علت افزایش قیمت ارز در چند مدت قبل را دست‌های پشت پرده، عوامل بیرونی و دنباله‌های داخلی دانست و گفت: این افراد می‌کوشند با ایجادفضای ناامن و القای احساسات کاذب و ایجاد بار روانی بر التهابات بازار بیفزایند که این عامل در کنار عواملی که مورد اشاره قرار گرفت، باعث افزایش تقاضا و تبدیل شدن ارز در اذهان جامعه به عنوان یک کالای سرمایه‌ای می‌شود.

 

ارسال نظر