اخبار آی‌تی

۱۴۰۱/۱۰/۱۰ - ۰۸:۵۰:۱۶
کد خبر: ۱۹۵۹۴۳

اینترنت طبقاتی برنامه‌نویسان

«امیر محمدزاده لاجوردی»، رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت در گفت‌وگو با مهر، درباره شکایات کاربران در خصوص کاهش سرعت اینترنت گفت: «اغلب شکایاتی که در حوزه کندی اینترنت مطرح می‌شود مربوط به فیلترشکن‌هاست. اتصال به اینترنت از طریق فیلترشکن غیر از آسیب‌های امنیتی که به دستگاه کاربر می‌زند، باعث کند شدن سرعت اینترنت هم می‌شود.»

به گفته وی مشکل دیگری که برخی از کاربران مخصوصاً برنامه‌نویسان و کاربران حرفه‌ای با آن روبه روهستند دسترسی به سایت‌ها و خدماتی است که ایرانی‌ها را تحریم کرده‌اند و تا پیش از این اینگونه کاربران از طریق فیلترشکن به آنها دسترسی داشتند: برای حل مشکل این دسته از کاربران در وزارت ارتباطات و نیز توسط بخش خصوصی، سرویس‌هایی برای حل این مشکلات ارایه شده است و هم‌اکنون دسترسی به بسیاری از سایت‌های تحریمی بدون نیاز به فیلترشکن امکان‌پذیر است. با این وجود در همین ماه سرویسی با کیفیت مناسب‌تر برای این دسته کاربران معرفی خواهد شد.

این سخنان بار دیگر نشان می‌دهد ارایه اینترنت با سطح دسترسی متفاوت برای اقشار مختلف جامعه در دستور کار دولت قرار دارد. در همین راستا نیز اتحادیه فناوران رایانه تهران اطلاعیه‌ای منتشر کرد که اعضای این اتحادیه می‌توانند از اینترنت بدون فیلتر بهره‌مند شوند؛ موضوعی که با مخالفت بسیاری از کارشناسان از جمله ریاست نصر تهران مواجه شده است.

لاجوردی همچنین در سخنان خود کاهش پهنای باند بین‌الملل را رد کرده و گفت: هم‌اکنون بیش از سه برابر نیاز مردم ظرفیت برای اینترنت بین‌الملل وجود دارد. بنابراین موضوع کاهش پهنای باند درست نیست. در شبکه داخل نیز وضعیت مناسب است و کمبود ظرفیت در شرایط فعلی وجود ندارد. اختلال اشاره شده توسط وزیر ارتباطات نیز ناشی از مشکل یکی از اپراتورها بود که با کمک وزارت ارتباطات رفع شد.

او اعلام کرد به دلیل وجود ظرفیت کافی، آنلاین‌شدن مدارس و دانشگاه‌ها تأثیری در ایجاد اشباع در شبکه نداشته و سرویس‌های داخلی بدون هیچ مشکلی فعالیت می‌کنند.

ماسک: همه شبکه‌های اجتماعی سانسورچی امریکا هستند

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت توییتر می‌گوید که تمام پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی با دولت امریکا همکاری می‌کنند تا محتویات را سانسور کنند.

به گزارش مهر به نقل از راشاتودی، ماسک پس از خریداری توییتر، اسنادی را منتشر کرده بود که نشان می‌داد، این پلتفرم، با اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی)، سازمان اطلاعات مرکزی (سی‌آی‌ای)، پنتاگون و سایر سازمان‌های دولتی امریکا برای سانسور اطلاعات مرتبط با انتخابات، اوکراین و کووید-۱۹ همدست بوده است.

ماسک در توییتر نوشت: «همه» شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی در سانسور گسترده و سنگین دخیل هستند و این مداخله در مواقعی به دستور مستقیم و آشکار دولت، بسیار چشمگیر است. برای مثال، گوگل به‌طور مکرر لینک‌ها را ناپدید می‌کند.

 

ارسال نظر