دنیای فناوری

۱۴۰۱/۰۶/۱۳ - ۰۱:۴۶:۴۳
کد خبر: ۱۹۲۲۶۰

هکرها اطلاعات یک شرکت انرژی ایتالیایی را دزدیدند

گروه هکری «گربه سیاه» مسوول حملات اخیر به شرکت دولتیGSE در ایتالیا است. این گروه انبوهی از اطلاعات را سرقت و تهدید کرده درصورت عملی نشدن خواسته هایش، آنها را منتشر می‌کند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، گروه هکری مذکور که به نام ALPHV نیز شناخته شده، در نیمه نوامبر سال گذشته میلادی ظهور کرد و حملات سایبری پیچیده‌ای در تعدادی شرکت‌ها در امریکا و اروپا انجام داده است. گروه مذکور ادعا کرد ۷۰۰ گیگابایت داده از شرکت انرژی GSE دانلود کرده که شامل اطلاعات پروژه‌ها، قراردادها و حسابداری است . همچنین این گروه تصاویری از اسناد هک شده را آپلود کرد. رایان اولسون  نایب رییس بخش تهدیدهای اطلاعاتی در یک شرکت امنیت سایبری می‌گوید: گروه «گربه سیاه» به‌طور معمول سازمان‌هایی در صنعت انرژی را هدف می‌گیرد و بسیار فعال است. شرکت ایتالیایی مذکور از اظهارنظر در این باره خودداری و قبلاً اعلام کرده بود حمله سایبری بین روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته قبل اتفاق افتاده است. ماه قبلاً نیز شبه رایانه شرکت نفتی ایتالیایی «انی» هک شد وشرکت اعلام کرد عواقب آن ناچیز بوده است. این درحالی است که طبق تخمین‌ها، متوسط هزینه احیای سیستم‌ها و تجهیزات از یک حمله سایبری ۱.۸۵ میلیون دلار است.

ارزش سهام شرکت‌های تراشه‌ساز امریکایی سقوط کرد

پس از اینکه ان ویدیا و ای‌ام دی فاش کردند مقامات امریکایی به آنها دستور داده‌اند صادرات پردازنده‌های پیشرفته هوش مصنوعی به چین را متوقف کنند، ارزش سهام آنها سقوط کرد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، ارزش سهام شرکت‌های سازنده تراشه در ایالات متحده روز پنجشنبه سقوط کرد و شاخص اصلی مربوط به شرکت‌های سازنده نیمه هادی‌ها بیش از ۳ درصد کاهش یافت. ارزش سهام ان ویدیا ۱۱ درصد سقوط کرد که بزرگ‌ترین افت درصد یک روزه آن از سال ۲۰۲۰ به این سو بوده است. ارزش سهام شرکت رقیب کوچک‌تر ای‌ام دی نیز تقریباً ۶ درصد سقوط کرد. تا اواسط روز پنجشنبه، حدود ۴۰ میلیارد دلار از ارزش سهام ان ویدیا در بازار بورس از بین رفت. ۳۰ شرکتی که شاخص نیمه هادی‌های فیلادلفیا موسوم به اس او ایکس را تشکیل می‌دهند، مجموعاً حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از ارزش خود را در بازار سهام از دست دادند. به دنبال این سقوط معامله گران بیش از ۱۱ میلیارد دلار سهام ان ویدیا را مبادله کردند که بیشتر از هر سهام دیگری در وال‌استریت بود. محدود شدن صادرات دو تراشه محاسباتی برتر ان ویدیا در حوزه هوش مصنوعی موسوم به H۱۰۰ و A۱۰۰ می‌تواند بر فروش بالقوه ۴۰۰ میلیون دلاری محصولات این شرکت به چین در سه ماهه مالی جاری تأثیر بگذارد، AMD هم اعلام کرده مقامات ایالات متحده به آن گفته‌اند صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی برتر خود را به چین متوقف کند، اما این شرکت معتقد است قوانین جدید تأثیری اساسی بر تجارت آن با چین نخواهد داشت.

اقدام جدید هند برای عرضه سریع‌تر موبایل‌های جدید به بازار

هند تصمیم دارد استراتژی فرآیند تست موازی را آزمایش کند تا به این ترتیب تایید ایمنی دستگاه‌های الکترونیکی جدید تسریع شود. به گزارش مهر به نقل از رویترز، این اقدام برنامه‌های عرضه دستگاه‌های شرکت‌های بزرگی مانند اپل در هند را ارتقا می‌دهد. اقدام مذکور در حالی انجام می‌شود که هند سعی دارد موانع پیش روی کسب و کارهای داخل کشور را رفع کند. از سوی دیگر نارندا مودی نخست وزیر هند نیز برنامه‌ای بلند پروازانه برای ارتقای تولید سخت افزارهای الکترونیکی دارد و یکی از اهداف دولتش رساندن ارزش این صنعت به ۳۰۰ میلیارد دلار تا ۲۰۲۶ میلادی است. طبق این طرح بخش‌های مختلف دستگاه‌ها به‌طور همزمان، مدت زمان تست برای دریافت تاییدیه دستگاه‌های مختلف از ایرباد‌های بی سیم تا موبایل ۵تا ۸ هفته کاهش می‌یابد. این درحالی است که مدت زمان انجام چنین تستی در حال حاضر ۱۶ تا ۲۱ هفته است. گروه MAITدر بیانیه‌ای در این باره گفت: در صنعت تست‌های مذکور به‌طور مستقیم با سهولت کسب‌و‌کار مرتبط است. از سوی دیگر کاهش مدت زمان تست سبب می‌شود مشتریان سریع‌تر به محصولات جدید دسترسی یابند. گروه MAIT شامل شرکت‌های مختلف از جمله اپل، تولید کنندگان موبایل کره‌ای و چینی و همچنین شرکت‌های جهانی و داخلی فعال در بخش الکترونیک، مخابرات و فناوری اطلاعات هند است. براساس اعلام گروه مذکور «دفتر استانداردهای هند» برای کاهش مدت زمان تست دستگاه‌ها توافق کرده تا یک پروژه آزمایشی را انجام دهد که در آن برخی محصولات سخت افزاری الکترونیکی شناخته شده به‌طور موازی آزمایش شوند. فرآیند طولانی و خسته‌کننده تست محصولات ممکن است مثلاً برای ایرپادهای جدید اپل حدود ۱۶ هفته طول بکشد، زیرا قاب شارژ و همچنین اجزای مختلف آن باید قبل از ارزیابی ایرباد تایید شوند. این فرآیند برای موبایل‌ها و قطعات آن ممکن است تا ۲۱ هفته طول بکشد.

 

ارسال نظر