صلاحیت زارع‌پور در مجلس بررسی شد

۱۴۰۰/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۳۵۰
صلاحیت  زارع‌پور  در  مجلس  بررسی  شد

در حالی که بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم آغاز شده است، روز گذشته نمایندگان مجلس نظرات موافق و مخالف خود را درباره عیسی زارع‌پور، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کردند. موافقان و در مقابل مخالفان زارع‌پور عنوان کردند. موافقان زارع‌پور با تاکید بر جوان بودن او، اینطور بیان کردند که او علی‌رغم جوانی، دارای کارنامه بوده و کاملا عملگراست و برنامه‌های پیشنهادی او با اسناد بالادستی تا حدی منطبق است. در مقابل به گفته مخالفان، در حالی که فضای مجازی با همه حواشی و درآمیختگی سود و زیانش به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده است، وزیر پیشنهادی ارتباطات هیچ اعتقادی به پلتفرم‌های موجود نداشته و خود نیز در شبکه‌های اجتماعی حضور ندارد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست روز گذشته (شنبه) بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را به ترتیب حروف الفبا آغاز کردند. با اتمام بررسی صلاحیت حسین باغ‌گلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، مجلس وارد بررسی صلاحیت عیسی زارع پور 

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات شد. بر اساس ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس قبل از صحبت‌های موافقان و مخالفان هر وزیر پیشنهادی، گزارش کمیسیون تخصصی مربوطه توسط سخنگو قرائت می‌شود.

      نظر کمیسیون فرهنگی درباره زارع‌پور

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت که برنامه‌های وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی تا حدی منطبق است. مجید نصیرایی در جلسه علنی روز گذشته (شنبه) گزارش کمیسیون فرهنگی درباره عیسی زارع‌پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات را بدین شرح ارایه کرد: «برنامه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از ارایه چشم‌انداز، مروری بر اسناد بالادستی این حوزه داشته و سپس برنامه‌های خود را ذیل ۸ محور ماموریتی این وزارتخانه ارایه کرده است. در هر یک از این ۸ قسمت ابتدا مروری بر مساله داشته و پس از بیان چالش‌ها، راهبردهای آن حوزه را ارایه کرده است. برنامه ارایه شده در بعضی بخش‌ها به کلیات و در بعضی بخش‌ها به جزییات پرداخته است. در برخی از بخش‌ها به حوزه سیاست‌گذاری ورود کرده است که آن از وظایف شورای عالی فضای مجازی است. بعضی از بخش‌های برنامه اقدام عملیاتی قابل سنجشی است که این مساله رصد میزان تحقق برنامه را از سوی نهادهای ناظر همچون مجلس شورای اسلامی در طول مدت تصدی وزارت تسهیل خواهد کرد.

اکثر محورهای برنامه از شفافیت لازم برخوردار است، اما در بعضی بخش‌ها به دلیل پیچیدگی‌های موضوع و ذوابعاد بودن مساله به خوبی برنامه را توصیف نکرده است. به نظر می‌رسد در کلیه راهبردهای ارایه شده در محورهای ۸ گانه، اولویت‌بندی رعایت نشده بنابراین زمان‌بندی صورت نگرفته است. انطباق برنامه‌های ارایه شده با اسناد بالادستی تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۵۴ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق‌الذکر «منطبق» و ۳۴ درصد موارد نیز «همسو» است.

همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی یافت نشد. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۱۲ درصد احکام اشاره‌ای نشده است که این میزان به تفکیک اسناد بالادستی عبارتند از سیاست‌های کلی نظام و بیانیه گام دوم انقلاب ۲ درصد، شورای عالی انقلاب فرهنگی ۴ درصد، قانون برنامه ششم توسعه ۵ درصد، و در نهایت قانون بودجه ۱۴۰۰ هم ۱ درصد. بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تخصص و دوره‌های دانش‌افزایی در کنار روحیه جهادی، انقلابی، تحول گرایی و توجه به توسعه دولت الکترونیک مبنی بر تجربیات اجرایی حوزه‌های فناوری در کنار لزوم بهره مندی از نظر مشاورین و کارشناسان عملکردی قابل اطمینان از وی را رقم می‌زند.» همچنین نتیجه‌گیری و نظر نهایی کمیسیون فرهنگی بدین شرح اعلام شد که نظر قریب به اتفاق اعضای کمیسیون در موافقت با وزارت ارتباطات منبعث از تحصیلات و خلاقیت و سلامت و نوگرایی علی‌رغم تجربه محدود اجرایی او است.

     نظر کمیسیون صنایع و معادن با وزیر پیشنهادی ارتباطات

همچنین کمیسیون صنایع و معادن مجلس از موافقت اعضای این کمیسیون با عیسی زارع‌پور برای تصدی وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد و در گزارش خود اعلام کرد: «در راستای بررسی صحت مدرک تحصیلی عیسی زارع پور، به استناد نامه وزیر علوم، استعلام شد که وزارت مربوطه تأیید کرد که مراتب فارغ‌التحصیلی ایشان در مقطع دکتری مهندسی کامپیوتر نیو‌ساوت ولز استرالیا تأیید شده است.

معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی با مسائل و مشکلات ما متناسب است. برنامه‌های ایشان واقع‌گرایی لازم را دارد. همچنین ایشان آینده‌نگر هستند و برای یک افق زمانی چهار ساله می‌توانند انسجام عمل داشته باشند. انطباق برنامه‌ها با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۵۴ درصد برنامه‌های ایشان با احکام فوق الذکر همسو است. بررسی صلاحیت‌های وزیر پیشنهادی، سوابق اجرایی و تجربیات وزیر پیشنهادی در حوزه فناوری اطلاعات قابل قبول و اتکا است. در زمینه زیرساخت‌ها و همچنین توسعه فناوری‌ها و کاربردهای خدمات فضایی لازم است از قابلیت‌های افراد و مدیران باسابقه استفاده شود. تعهد به ایجاد و تکمیل شبکه ملی اطلاعات برابر مصوبات شورای عالی فضای مجازی شرط لازم جهت تصدی این وزارتخانه مهم است که باید تسریع شود. در مجموع ایشان دارای نگاه جامع به موضوعات متنوع در حوزه ماموریت‌های وزارتخانه بوده. ایشان فردی جوان، متخصص، شناخته‌شده، باتجربه و دارای حسن سابقه است. ایشان به مشکلات این حوزه اشراف کامل دارند و در هر زمینه دارای برنامه‌های راهبردی و کاربردی است. کمیسیون صنایع و معادن مجلس با توجه به ظرفیت‌های علمی ایشان، ایشان را مناسب تشخیص داد.»

      عنابستانی: اجرای شبکه ملی اطلاعات باید‌ به‌صورت زمان‌بندی‌شده مشخص شود

نماینده مردم سبزوار در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: انتظار ما از وزیر ارتباطات این است که برنامه زمانبندی مشخصی را جهت توسعه شبکه ملی اطلاعات به مجلس ارایه کنند که قابل نظارت باشد. علی‌اصغر عنابستانی بیان کرد: درست است که آقای زارع‌پور جوانی انقلابی است و برنامه خوبی هم به مجلس ارایه کرده است اما در بحث شبکه ملی اطلاعات ایشان فقط به چالش‌های موجود در این حوزه پرداختند و راهکار عملیاتی برای اجرای این پروژه ارایه نکردند. ما انتظار داریم تا به ما دقیق بگوید چه زمانی شبکه ملی اطلاعات که زیرساخت اصلی فضای مجازی در کشور هست و مورد مطالبه رهبری است ایجاد خواهد شد. وی در ادامه گفت: ایشان در برنامه خود گفتند تا در افق ۱۴۰۰ شبکه ملی اطلاعات ایجاد می‌شود. سوال ما این است آیا تا آن زمان باید منتظر بمانیم؟

از سوی دیگر ما انتظار داریم تا به صورت زمانبندی‌شده اجرای شبکه ملی اطلاعات مشخص شود و ما سال به سال بتوانیم بر آن نظارت کنیم. از سوی دیگر ایشان در برنامه خود در خصوص طرح موسوم به صیانت اظهارنظر نکردند؛ متاسفانه ما در کشور در عرصه فناوری اطلاعات ابتکار عمل نداریم هیچ سیستم عاملی در کشور ایجاد نشده و هیچ پلتفرم نوظهوری نداریم. وی در ادامه گفت: در طول این سال‌ها متاسفانه نوآوری نداشتیم و تنها چندین پلتفرم به تقلید از پلتفرم‌های خارجی ایجاد کردیم که تاثیرگذار نبود. ایشان باید مشخصا بگوید چگونه می‌خواهند برای حمایت از کسب و کارهای مجازی و حقوق کاربران در این فضا گام بردارند. وی افزود: ما شاهد ورود تکنولوژی‌های جدید و دسترسی به اینترنت بین‌المللی هستیم برنامه ایشان در این حوزه باید روشن باشد. در حوزه نظارت و تنظیم مقررات باید توجه بیشتری داشت. آیا نباید با تنظیم‌گری جلوی اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی را گرفت؟ وی تاکید کرد: از سوی دیگر انتظار می‌رود پیگیری مشکلات شبکه مخابرات که به بخش خصوصی واگذار شده دنبال کنند و تلفن ثابت روستاها و اینترنت روستاها از دیگر مواردی است که باید در برنامه ایشان دیده شود.

     حاتمی: وزیر ارتباطات

در شبکه‌های اجتماعی حضور ندارد

در ادامه نماینده مردم کلیبر در مخالفت با پیشنهاد زارع‌پور گفت: در حالی که فضای مجازی با همه حواشی و درآمیختگی سود و زیانش به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده است، وزیر پیشنهادی ارتباطات هیچ اعتقادی به پلتفرم‌های موجود نداشته و خود نیز در شبکه‌های اجتماعی حضور ندارد. حسین حاتمی خطاب به رییس‌جمهور گفت: تا به امروز توزیع ناعادلانه و نامناسب منابع ملی و تبعیض و محرومیت حاصل از آن را برای مردم خود باید توضیح می‌دادیم در دولت جنابعالی عدم انتخاب و نداشتن پیشنهادی وزارت هم به این سوال‌ها اضافه شد. امیدوارم‌ حداقل در حد معاونین و روسای سازمان‌ها از ایرانی‌ترین مردمان این سرزمین یعنی آذربایجان در لایه‌های مدیریتی دولت‌تان جای دهید. وی افزود: مخالفت بنده با وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آقای زارع پور ناظر بر ابهامات و ایرادات مستخرج از برنامه‌های ایشان است. حاتمی خطاب به زارع‌پور گفت: در زمان تصدی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در وزارت ارشاد الزام به اخذ مجوز تمامی تولیدات دیجیتال که با تندروی در این کار فعالین صنف‌های دیجیتال در نتیجه عدم توانایی دریافت مجوز مجبور به تعطیلی فعالیت و کسب و کار خود شدند.

این موارد را برای مجلس رفع ابهام بفرمایید. به جای نگاه سلبی و بدبینانه می‌توانستید موضوع را مدیریت کنید. در حالی که فضای مجازی با همه حواشی و درآمیختگی سود و زیانش به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده است، ایشان هیچ اعتقادی به پلتفرم‌های موجود نداشته و خود نیز در شبکه‌های اجتماعی حضور ندارد. نماینده مردم کلیبر خاطرنشان کرد: برنامه‌های ارایه‌شده توسط آقای زارع پور کاملا ابعاد پژوهشی داشته و کلی است. معنای ضمنی این مطلب آن است که ایشان از فضای واقعی کارها و ظرفیت اقتصاد در بستر ارتباطات و فناوری، اطلاع واقعی ندارند یا در برنامه خود نیاورده‌اند. دامنه و ظرفیت وزارت تمام فناورانه و ارتباطاتی با ذائقه عمل در مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه شکاف مبنایی دارد. وی افزود: مسائل جاری و حاشیه‌ای وزارتخانه متبوع، وضعیت کارکنان شرکتی، کارگزاران مخابرات روستایی، شرح وظایف و ماموریت شرکت مخابرات جایگاهی در برنامه‌های ارایه‌شده آقای زارع‌پور ندارد. حاتمی گفت: نگاه شما به وزارت ارتباطات بیشتر نرم افزاری است و توجهی به موضوع توسعه و زیرساخت‌ها به معنای واقعی کلمه در برنامه شما دیده نمی‌شود. حاتمی بیان کرد: تعدد تصمیم‌گیران در حوزه ICT و بحث‌های چالش‌برانگیز مکانیسم حل موضوع در برنامه جنابعالی اساسا مسکوت مانده است و چه برنامه‌ای برای رفع ابهامات آن دارید؟ نماینده مردم کلیبر گفت: با توجه به اقدام اخیر گوگل‌پلی در حذف اپلیکیشن‌های روبیکا و مسدودسازی پلتفرم‌های ایرانی برنامه شما برای برخورد با این پلتفرم‌های متخلف که به صورت یکجانبه حقوق کاربران ایرانی را نقض کرده‌اند، چیست؟ اصولا نظرات جنابعالی مبنی بر چگونگی راهبری فضای مجازی کشور چیست و در برنامه شما نگاه مشخصی به این موضوع نشده است. حاتمی خطاب به زار‌‌ع‌پور گفت: در برنامه‌هایتان این همه از اقتصاد دیجیتال حرف زده‌اید اما اقتصاد دیجیتال با شعاع بین‌الملل در برنامه‌های شما در بستر کدام پلتفرم مد نظر شما اتفاق خواهد افتاد. اخطار بنده پیشاپیش ناظر بر اصل سوم قانون اساسی است که اساسا محرومیت‌ها  را باید اساسی رفع کرد.

      طاهری: ایران هوشمند و حکمرانی داده  از برنامه‌های زارع‌پور است

در مقابل، نماینده مردم زنجان در مجلس با اشاره با سوابق اجرایی و تحصیلات وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزیر پیشنهادی ارتباطات قول داده تا تمامی این برنامه‌ها در زمینه شبکه ملی اطلاعات را به صورت جدی پیگیری کند. مصطفی طاهری در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تحصیلات ایشان در همه مقاطع با وزارت خانه مربوطه مرتبط است. پس از اینکه هیات علمی دانشگاه علم و صنعت شدند، در کشورمان در این رشته اساتید و دانشجویان خوبی داشتیم. بنابراین، ارتباط ایشان با نخبگان همچنان ادامه دارد. نماینده مردم زنجان در مجلس در مورد سوابق اجرایی وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: ایشان عضو کمیسیون راهبردی شورای عالی فناوری اطلاعات بودند. از طرف دیگر، ایشان در مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه دیجیتال وزارت ارشاد بودند. همچنین ایشان رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه بودند. وی افزود: در بحث کمی کسب عناوین برتر، مدیر نمونه، لوح‌های متعدد تقدیر و البته رضایت عمومی از ایشان در قوه قضاییه وجود داشته است. ایشان در هشت محور برنامه دارند که مهم‌ترین آنها عبارت از ایران هوشمند و حکمرانی داده است. این موضوع به دولت الکترونیک ربط دارد. گویا اختیار خاصی از آقای رییسی گرفتند تا حکمرانی دیجیتال را افرایش دهند. این موضوع به شفافیت اقتصادی و مبارزه هوشمند با فساد کمک خواهد کرد. طاهری همچنین با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات و توسعه زیرساخت‌ها یکی دیگر از مسائل مهمی است که در سخنان و برنامه‌های زارع پور به چشم می‌خورد، گفت: رشد شبکه ملی اطلاعات این چند ساله نامتوازن بوده و حدود ۴۰ تکلیفی که از سوی شورای عالی در طرح کلان معماری برعهده وزارت گذاشته شده مختص به رشد همین شبکه است که برای اجرای ۱۳ تکلیف باقیمانده نیز نیاز به همکاری وزارت ارتباطات و فناوری وجود دارد و وزیر پیشنهادی ارتباطات قول داده تا تمامی این برنامه‌ها را به صورت جدی پیگیری کند.

      شریعتی: زارع‌پور نماد دولت جوان  حزب‌اللهی است

نماینده مردم تهران در مجلس نیز ضمن موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: زارع‌پور نماد دولت جوان حزب‌اللهی است؛ اما حمایت و اعتماد مجلس منوط به کارآمدی و حفظ سلامت اقتصادی مدیران ارشد دولت به ویژه در وزارتخانه کلیدی و ثروتمند ارتباطات و فناوری اطلاعات است. مالک شریعتی عنوان کرد: قدرت در دنیای سنتی بر چهار ستون اقتصاد، فرهنگ، سیاست و امنیت استوار بود، اما قدرت مدرن امروز بر دو مولفه اساسی «اطلاعات» و«انرژی» بنا شده است، لذا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز مسوول ارتقاء و تعالی یکی از دو پایه اساسی اقتدار نظام مقدس ماست که متولی تامین سخت‌افزار و زیرساخت و مهم‌تر از آن نرم‌افزار و محتواست.

گزینه پیشنهادی رییس‌جمهور برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جوانی متخصص، انقلابی، متعهد و دغدغه مند از خطه مقاوم و شهیدپرور کرمانشاه است که از کودکی و نوجوانی تاکنون همواره به نخبگی و هوشمندی شناخته شده و مراحل رشد حرفه‌ای خود را منطقی و البته پرافتخار طی کرده است و علیرغم جوان بودن، دارای کارنامه بوده و کاملا عملگراست. وی افزود: ارتباط گسترده با شبکه حرفه‌ای فناوری اطلاعات و بدنه اپراتورهای مخابراتی در راستای توسعه زیرساخت‌های سخت و نرم در حوزه فناوری اطلاعات و تلکام کشور، به اذعان خبرگان صنعت ارتباطات کشور، موفقیت در توسعه شبکه ملی اطلاعات - که وظیفه مغفول مانده دو دولت گذشته بوده است - در گرو ایجاد کیفیت برای مشتریان این شبکه یعنی آحاد مردم ایران است. در سند معماری شبکه ملی اطلاعات، برای دسترسی عموم مردم به خدمات ICT در شبکه ملی، اهدافی با دو شاخص رسیدن به پوشش ۱۰۰ درصدی و رسیدن به پهنای باند ۲۵ مگابیت‌بر‌ثانیه تعیین شده که با وضع موجود فاصله بسیار دارد و همین عدم تحقق پوشش و سرعت دسترسی مردم، باعث کاهش کیفیت مورد انتظار شده است که بالتبع عدم اقبال مردم به شبکه ملی اطلاعات را رقم خواهد زد و این مهم نیز جز با تمرکز بر «توسعه زیرساخت‌های نرم و سخت حوزه تلکام» از جمله ایجاد دیتاسنترهای بزرگ و فراگیر برای توسعه خدمات میزبانی در کشور، تکمیل شبکه فیبر نوری کشور جهت ارتقاء اتصال کاربران و توسعه سرویس‌های پایه نظیر موتور جست‌وجوی بومی رقم نخواهد خورد.

      مفهوم دولت الکترونیک یکی از ابعاد هوشمندسازی است

شریعتی گفت: تجربه موفق در توسعه خدمات دولت الکترونیک، مفهوم دولت الکترونیک یکی از ابعاد هوشمندسازی است که کشور لاجرم باید به سمت آن با شتاب بیشتری حرکت کند و بروز همه‌گیری کرونا بر اهمیت و فوریت آن بیش از پیش افزوده و خلأ و فقدان وجود زیرساخت‌های دولت الکترونیک در این بلیه طبیعی، خودنمایی کرده است. از سوی دیگر، شعار فسادستیزی دولت سیزدهم نیز جز با ایجاد شفافیت محقق نخواهد شد و شفافیت نیز در گرو ایجاد زیرساخت‌های دولت الکترونیک و دستیابی آزاد به اطلاعات ملی است. تجربه آقای زارع‌پور در قوه قضاییه در راستای افزایش سطح رضایتمندی مردم با تکمیل خدمات قضایی الکترونیک و کاهش مراجعات حضوری به‌ویژه در شرایط کرونا نویدبخش تسلط ایشان بر مفاهیم و زیرساخت‌های دولت الکترونیک و نشانگر تجمیع سه مولفه «دانستن، خواستن و توانستن» در ایشان است. نماینده مردم تهران تصریح کرد: تسلط بر فناوری‌های نوین حوزه IT و ICT و روندهای آینده صنعت در دنیا، همگان واقفیم که چالش امروز و فردای کشور چالش فناوری است و تفوق و سیطره آینده از آن ملت و کشوری است که دست برتر در فناوری داشته باشد. بدون بهره‌مندی از ظرفیت‌های تکنولوژی بومی، سایر اقدامات مثل ایجاد پیام‌رسان ملی و نظایر آن اگرچه مطلوب است اما روبنایی است. اگر در حوزه تکنولوژی اطلاعات و تلکام به سرعت خودمان را به قافله رشد عمومی دنیا نزدیک نکنیم محکوم به شکست هستیم. آقای زارع‌پور با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاهی در دسترس و با عنایت به اینکه خود نیز از بدنه دانشگاهی کشور است، می‌تواند ظرفیت‌های دانشگاه‌های فنی کشور را برای تحقق این موضوع بسیج کند.

مورد دیگر، آشنایی و دغدغه‌مندی در حوزه تولید محتوای فاخر در شبکه ملی اطلاعات است. زمانی می‌توانیم مردم کشورمان را به بهره‌مندی از شبکه ملی اطلاعات خرسند کنیم که علاوه بر زیرساخت کافی، محتوای غنی در حوزه‌های مختلف نظیر محتوای دیجیتال، فیلم و بازی و سرگرمی داشته باشیم. وزارت ارتباطات در این حوزه و بسترسازی آن نقش کلیدی برعهده دارد. در این راستا تاسیس و راهبری مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اجرای قانون حمایت از حقوق سازندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای، شناسنامه‌دار شدن درگاه‌های اینترنتی، فعال کردن شرکت‌های محتوای دیجیتال و مشاوره به چندین مرکز و دستگاه کشور در این حوزه از جمله سوابق ایشان است.

      چشم‌انداز ۲.۵ برابر شدن سهم اقتصاد دیجیتال از GDP

وی ادامه داد: تسلط به مفاهیم اقتصاد دیجیتال و اعتقاد ایشان به پرچم‌داری وزارت ارتباطات در این حوزه، از موارد دیگر است. سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵ درصد بوده است؛ در حالی که این سهم در ایران در حدود ۵ درصد از کل اقتصاد کشور است. بزرگ شدن سهم اقتصاد دیجیتال، آسیب‌پذیری جامعه را در بحران‌ها کاهش داده و اقتصاد را مردمی‌تر می‌کند. لیکن اقتصاد دیجیتال، مفهومی فراتر از یک وزارتخانه است و بنابراین باید انسجامی بین چند دستگاه با محوریت وزارت ICT ایجاد شود. توانمندی آقای زارع‌پور ما را امیدوار کرده است تا افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از ۵ درصد GDP کشور به ۲.۵ برابر آن را مطالبه کنیم. محور دیگر، برنامه و نگاه منسجم در حوزه پیشبرد صنعت فضایی کشور است. یکی از اقدامات اسف بار  دولت قبلی، تعطیل کردن صنعت فضایی کشور بوده است. سیطره کشورها در حوزه فضایی در دهه گذشته روندی فزاینده داشته و سرعتی چند برابر گرفته است و بدیهی است تلاش مضاعف برای جبران این عقب‌ماندگی و رسیدن به جایگاه در خور و شأن جمهوری اسلامی در منطقه در حوزه فناوری فضایی لازم است. آقای زارع‌پور با بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی و مراکز پژوهشی کشور می‌تواند این خلأ را با اهتمام خود و تیم کاری آینده وزارت ارتباطات پوشش دهد که برنامه خوب ایشان در این حوزه نویدبخش تحولی جدی در حوزه فضایی خواهد بود. این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: مورد بعدی، اهمیت مضاعف فضای مجازی است. رهبر حکیم انقلاب در اهمیت فضای مجازی کشور تاکید فرمودند: «اگر من مسوولیت رهبری کشور را نداشتم حتما مسوول فضای مجازی کشور می‌شدم».

متاسفانه تاکنون فضای مجازی کشور یله و رها بوده است و وزیر سابق که با تعهد و قول پیگیری این مهم از مجلس گذشته رای اعتماد گرفت، خلف وعده کرد و دغدغه رهبری و مصلحت عمومی را بر زمین گذاشت و به سیاسی‌کاری پرداخت. فضای مجازی مانند هر پدیده‌ای دارای فرصت و تهدید است؛ فرصت‌هایی بی‌بدیل برای تمدن‌سازی، رشد اقتصادی، حل مشکل بیکاری و صدور فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی دارد و حاوی تهدیدهایی چون اقتصاد و فرهنگ وابسته، آسیب‌های اجتماعی و امنیتی نیز هست، ضعف عملکرد گذشته و کنونی باعث شده، با قاطعیت بگوییم که امروز فضای مجازی کشور، صاحب و متولی ندارد، وزیر سابق صرفا خود را متولی زیرساخت‌های ارتباطی فضای مجازی دانسته، شانه از زیر بار مسوولیت سایر حوزه‌ها خالی می‌کرد. وزیر پیشنهادی در کمیسیون‌ها اظهار داشته که مسوولیت فضای مجازی کشور را هم در سخت‌افزار هم در نرم‌افزار به عنوان بازوی اجرایی نهادهای سیاست‌گذار مجلس شورای اسلامی و شورای عالی فضای مجازی پذیرفته است تا به‌طور همزمان اقتصاد و کسب و کار دیجیتال مردم رونق یابد و خدمات تخصصی پیشرفته مبتنی بر نیازهای اقشار مختلف مردم در سنین مختلف و با حفظ کامل امنیت اخلاقی و دینی تامین و ارایه شود.

 

ارسال نظر