2.1 میلیارد دلار ارز در 8 روز تامین شد

۱۴۰۱/۱۲/۱۱ - ۰۱:۲۵:۵۴
کد خبر: ۲۰۰۰۵۸

مدیرکل امور تجارت خارجی بانک مرکزی با بیان اینکه در تالار اول و دوم بازار مبادله ارز و طلا از ابتدای آغاز به کار این مرکز تاکنون در مجموع بالغ بر 2.9 میلیارد دلار عرضه ارز داشتیم و بیش از 2 میلیارد دلار آن منجر به معامله شده است، گفت: این میزان 1.5 میلیارد دلار در تالار اول (با نرخ 28500 تومان) و بیش از 600 میلیون دلار در تالار دوم معامله شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، شیوا راوشی با بیان اینکه مرکز مبادله ارز و طلا با یک هدف و رویکرد خیلی گسترده‌تر از چیزی که الان خدمت رسانی می‌کند، آغاز به کار کرده است، اظهارداشت: علاوه بر مدیریت مصارف خدماتی کشور، تامین ارز مورد نیاز کالاها از این درگاه موجب افزایش شفافیت و مدیریت بهتر شده است.

وی درباره تامین ارز برای کالاهای اساسی به نرخ 28500 تومان گفت: وقتی کالاهای اساسی مثل نهاده‌های دامی و کشاورزی با نرخ 28500 تومان تامین ارز می‌شوند، این کالاها سبد اصلی خانوار را تشکیل می‌دهد و همین اقدام، این اطمینان را می‌دهد که بهای این کالاها با نرخ مدیریت شده در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. این کالاها، شامل دارو، تجهیزات پزشکی، شیرخشک و اقلام ضروری است. مدیرکل امور تجارت خارجی بانک مرکزی تصریح کرد: البته برخی کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات هم با نرخ 28500 تومان. به عنوان مثال کائوچو برای لاستیک و قطعات اولیه برخی کارخانجات به تشخیص وزارت صنعت ارز 28500 تومان دریافت می‌کنند. وی افزود: تعیین کالاهای مشمول ارز 28500 تومانی یا انتقال آنها به تالار دوم بازار مبادله ارز در یک قیمت تعاملی قیمت‌گذاری انجام می‌شود.

ممکن است یک سری از کالاها به مرور از منظر تامین به تالار دوم منتقل شود. این حمایت باتوجه به منابع ارزی کشور در حوزه نفت و گاز انجام می‌شود و ممکن است وزارت صمت برخی کالاها را در آینده نزدیک به تالار دوم هدایت کند. راوشی با بیان اینکه در تالار اول و دوم در مجموع بالغ بر 2.9 میلیارد دلار عرضه ارز داشتیم و بیش از 2 میلیارد دلار آن منجر به معامله شده است، گفت: هر روز نسبت به روز قبل عرضه‌ها قوی‌تر و تعداد معاملات هم بیشتر می‌شود؛ ضمن اینکه هم نوع ارز و هم نرخ ارز در این بازار شفاف است و به همین دلیل خیلی سریع‌تر معامله انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: از ابتدای آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلا 1.5 میلیارد دلار در تالار اول (با نرخ 28500 تومان) و بیش از 600 میلیون دلار در تالار دوم تامین ارز شده است و این روند به‌طور مداوم در حال افزایش است. مدیرکل امور تجارت خارجی بانک مرکزی افزود: عمده عرضه‌کنندگان در تالار اول نفت و گاز و درآمدهای ارزی دولت است و عرضه‌کنندگان در تالار دوم شرکت‌های پتروشیمی، صادرکنندکان فولاد وفلزات، صادرکنندگان خشکبار و سایر تولیدکنندگان هستند و به‌طور مستمر تعداد صادرکنندگان و عرضه‌کنندگان در مرکز مبادله ارز در حال افزایش است. وی اظهارداشت: قبل از افتتاح تالار یک کندی شاید رویت می‌شد اما با افتتاح تالار این شفافیت آنقدر به فعالان اقتصادی کمک کرد که سرعت تامین ارز افزایش قابل توجهی پیدا کرد. نزدیک به 700 میلیون دلار در 8 روز فعالیت تالار برای کالاهای مورد نظر وزارت صمت تامین شده است.

راوشی با بیان اینکه یکی از اختیاراتی که به بانک مرکزی داده شده است، در حوزه بازگشت ارز حاصل از صادرات است، گفت: وضعیت بازگشت ارز حاصل از صادرات نسبت به سال‌های قبل وضعیت خیلی بهتر شد است به‌طوری که برای صادرکنندگان عمده بیش از 75 درصد برگشت ارز حاصل از صادرات داشته‌ایم. مواردی به دلیل مسائل تحریم یا موارد دیگر مربوط می‌شود که بانک مرکزی کمک می‌کند درصد بازگشت ارز حاصل از صادرات افزایش یابد. مدیرکل امور تجارت خارجی بانک مرکزی با بیان اینکه سال‌هاست تجربه مدیریت منابع ارزی کشور در حوزه تحریم را داریم، گفت: باوجود تحریم ظرفیت تجارت کشور افزایش محسوس خودش را داشته است و این نشان می‌دهد در حوزه تجارت واقعی مسیرهای انتقال وجوه را داشته‌ایم و در تامین ارز 20 درصد و تخصیص 30 درصد افزایش داشته‌ایم. از منظر حواله مسیرها شناسایی شده و اتفاقا گشایش‌های جدیدی در حوزه چین و عراق داشته‌ایم که در فرآیند واردات کشور آمار آن به وضوح قابل مشاهده است.

 

ارسال نظر