حساب ‌کتاب‌ آمازون بازار را به‌هم ریخت

۱۳۹۵/۰۶/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۲۷۲

گروه گوناگون بعد از ورود نشریات و کتاب‌های الکترونیک در جهان و داغ شدن بازار فضای مجازی، چنین به‌نظر می‌رسد احوال انتشار کتاب و نشریات کاغذی تغییرات زیادی کرده و به‌تبع آن وضعیت اقتصادی ناشران هم دچار تغییر شده است. در این میان برخی ناشران همراه تغییرات جهانی به نشر کتاب‌های الکترونیک روی آورده‌اند که آن هم دغدغه‌های خاص خود را دارد.

دو سال پیش برای نخستین بار گزارشی مبنی بر سود نویسندگان از فروش کتاب‌های الکترونیکی منتشر شد که حاکی از افزایش فروش این نوع از نشریات بود. با بررسی صدها عنوان کتاب، به این نکته می‌توان رسید که این نوع نشر، فروش نسبی و درآمد بالایی داشته است. آمارهایی که در دو سال گذشته منتشر شده، نشان‌دهنده این مطلب است که فروش کتاب‌های الکترونیکی رشد زیادی داشته و در حال پیشرفت است. در بررسی‌ای که برخی سایت‌‌های خبری اخیرا منتشر کرده‌اند، این رشد به خوبی در بازه زمانی سال‌های 2014 تا 2016 مشاهده می‌شود.

در این گزارش که 5 انتشارات مطرح در نشر کتاب الکترونیک را مورد بررسی قرار داده است، مشاهده می‌شود که رشد هرکدام از این انتشارات از فوریه 2014 تا ژوئن 2016 به چه صورت بوده است. در این بررسی سهم، افزایش و کاهش فروش انتشارات مستقل، آمازون، مجموع 5 انتشارات بزرگ، انتشارات متوسط و کوچک و همینطور انتشارات کمتر شناخته شده نشان داده شده است. این بررسی نشان می‌دهد که سهم بازار در انتشارات مستقل و آمازون رو به افزایش است و کاهشی را در سایر انتشارات ‌شاهد هستیم.

در این بررسی که از سال 2014 تا 2016 انجام شده است سهم مجموع 5انتشارات بزرگ در زمینه نسخه الکترونیکی کتاب، از نزدیک 40درصد در سال 2016 به کمتر از 25درصد در سال 2016 کاهش یافته است. انتشارات‌های متوسط و کوچک هم در فوریه2014 با رقمی نزدیک به 20درصد فروش، با کمی افزایش در ماه مه ‌2014، دوباره از جولای 2014 رو به کاهش رفته است.

همینطور انتشاراتی که کمتر شناخته‌شده هستند با عددی کمتر از 10درصد در سال2014 کاهش زیادی را تا سال2016 تجربه کرده‌اند که بررسی شکل نمودار برای این دسته از انتشارات‌، نشان از فعالیت کم و تقریبا بی‌تاثیر در بازار نشر کتاب‌های الکترونیکی دارد.

بیشترین افزایش را انتشارات مستقل در این آمار دارد که بنا بر نظر کارشناسان، ماهیت این نوع انتشارات دلیل این افزایش بوده است چراکه انتشارات مستقل با حذف واسطه فنی، تنها با مجوز داشتن چاپ کتاب از سوی درخواست‌کننده، ‌امکانات نشر کتاب را ارزان‌تر از گذشته فراهم کرده است.

پس از آن، سهم انتشارات آمازون که در سال 2014 کمتر از 10درصد بود به نزدیک 20درصد افزایش یافته است. ممکن است این افزایش در عدد و رقم زیاد چشمگیر نباشد اما نشان از حرکت خوب این انتشارات دارد. چیزی که در درصد فروش آمازون جلب‌توجه می‌کند، ‌نوع فعالیت این انتشارات آنلاین است؛ آمازون از آغاز فعالیتش به‌نوعی انبار کتابی محسوب می‌شد که در جای‌جای امریکا دسترسی به کتاب‌فروشی‌ها را راحت ‌کرده بود. به مرور فعالیت‌های خود را گسترش داده و دسترسی به خرید کتاب را از خیلی از فروشگاه‌ها گرفت.

همینطور با تولید نرم‌افزارهایی مخصوص دانلود و مطالعه کتاب که ممکن است روی تلفن همراه نیز به راحتی نصب شود و ویژه خود آمازون است، دسترسی به کتاب را برای خیلی از خواننده‌ها راحت‌تر کرده است.

آمازون همچنین مرکز آمار کتاب هم محسوب می‌شود؛ این سایت اطلاعات زیادی از کتاب، نویسنده و ناشر آن در دسترس مخاطب قرار می‌دهد و مزایای دیگری که این سایت در مقابل دیگر انتشارات دارد، اشتراک‌هایی ماهانه برای کاربران خود در نظر می‌گیرد.

مجموع این فعالیت‌ها آمازون را که در سال 2014 درصد بالایی در فروش کتاب‌های الکترونیک نداشت، در سال2016 به رشد خوبی رسانده است. در این خصوص صحبت‌هایی مطرح می‌شود که شاید در حد حدس و نظریه باشد اما قابل بررسی و مطالعه بیشتر است؛ احتمال می‌رود نوع فعالیت‌های سایتی مثل آمازون، دلیل کاهش درصد فروش سایر انتشارات نام‌برده در ابتدای گزارش باشد.

درنهایت تغییر الگو و تسهیل در خرید کتاب، امکانات زیادی را برای خوانندگان فراهم کرده و مهم‌تر از همه، فعالان حفاظت از محیط زیست و دوستداران درخت و طبیعت به‌شدت از نشر الکترونیک کتاب حمایت می‌کنند. البته بعد از این همه زمانی که از نشر الکترونیک کتاب می‌گذرد هنوز هم بحث‌های زیادی بین حامیان محیط زیست و طرفداران کتاب کاغذی وجود دارد.

مشاهده صفحات روزنامه