همکاری ایران و «تراسیکا» در گسترش کریدورهای بین‌المللی

۱۳۹۵/۰۶/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۲۶۱

دبیرکل تراسیکا (کریدوری از میانه اروپا تا آسیای میانه) با عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی به‌طور جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد. آخوندی در دیدار دوجانبه با میرچا چوبراگا، دبیرکل تراسیکا، با ارائه پیش‌نویس موافقتنامه حمل و نقل ترکیبی از تراسیکا خواست تا به این موافقتنامه بپیوندد. معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین زمینه‌های همکاری ایران با کریدور تراسیکا را تشریح کرد.

در این دیدار دبیرکل تراسیکا ضمن تاکید بر گسترش همکاری‌های بین تراسیکا و ایران با ابراز رضایت از وضعیت جمهوری اسلامی ایران بعد از رفع تحریم‌ها، از همکاری‌های ایران تشکر و خواستار مشارکت بیشتر و فعال‌تر ایران شد.

وی با کسب نظر ایران در خصوص همکاری با افغانستان در حوزه فنی و ترانزیتی عنوان کرد: تراسیکا تحت حمایت‌های مالی اتحادیه اروپاست و مسیرهای حمل و نقلی خود را با بودجه این کشورها تکمیل می‌کند و بر همین اساس بعد از فضای مثبتی که به دلیل رفع تحریم‌ها پیش آمده است، امکان تکمیل مسیرهای عبوری از ایران در چارچوب برنامه‌های تراسیکا مهیا می‌شود.

آخوندی نیز در این دیدار از تراسیکا خواست تا با ظرفیت‌های ایران در شمال و جنوب کشور بیشتر آشنا شود و با تاکید بر نقش لجستیکی ایران در منطقه و برنامه‌های ایران برای توسعه بنادر خشک، پیشنهاد بازدید کاملی از بنادر جنوب ایران مثل چابهار را به وی داد.

همچنین در این دیدار، وزیر راه و شهرسازی با ارائه پیش‌نویس موافقنامه حمل و نقل ترکیبی از تراسیکا خواست تا به این موافقنامه بپیوندد.


معرفی کریدور خلیج‌فارس- دریای سیاه

در رویدادی دیگر، دبیرکل تراسیکا و معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با یکدیگر دیدار و درباره نقش ایران در حمل‌ونقل منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

دبیرکل کریدور تراسیکا در دیدار با معاون آخوندی درباره اهمیت ایران در کریدور تراسیکا و حمل و نقل منطقه خاورمیانه و آسیای میانه گفت‌وگو و دوطرف بر نقش پر رنگ و حذف نشدنی ایران در حمل و نقل و ترانزیت آسیا به اروپا تاکید کردند.


جزئیات مذاکرات

امینی با اشاره به جزییات این دیدار به پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی گفت: پس از اجلاس دوازدهم تراسیکا در اودسا، آقای چوبراگا تقاضای خود مبنی بر سفر به ایران را مطرح کرد که بلافاصله از ایشان دعوت شد و روز جمعه ایشان وارد تهران شدند.

وی افزود: وی در این جلسه در ارتباط با تعهدات ایران نسبت به تراسیکا صحبت کرد و در مقابل ما نیز به معرفی ظرفیت‌های منطقه‌یی ایران از جمله کریدورهای توسعه کشور و اقدامات انجام شده در خصوص توسعه بنادر، حمل‌ونقل جاده‌یی و ریلی، ناوبری هوایی و همچنین حمل‌ونقل چندوجهی به علاوه نقش بنادر شمالی و جنوبی در توسعه حمل‌و‌نقل چندوجهی پرداختیم.

امینی گفت: از ایشان درخواست شد در تراسیکا به معرفی نقش پررنگ اقتصادی و تاثیرگذار کریدورهای ۳ و ۴ و ۱۰ ایران برای اعضای این کریدور و سایر کشورها بپردازند. زیرا کریدور تراسیکا راه‌حل اتصال غرب چین به شرق اروپا محسوب می‌شود و کریدورهای ایران در داخل کشور می‌توانند، نقش مهمی در اتصال شرق و جنوب شرق چین به کریدور تراسیکا ایفا کند که در این میان کریدور ۱۰ ایران و استفاده از ظرفیت‌های سرزمینی مطرح شد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاکید دبیرکل تراسیکا به حمل‌ونقل چندوجهی گفت: این نکته برای کشورهای عضو بسیار مهم و مفید است و از سوی ما راه‌آهن قزوین-رشت-انزلی و همکاری ایران و روسیه برای توسعه راه‌آهن ایران به سمت آستارا و سرمایه‌‌گذاری در این پروژه مطرح شد.

وی با اشاره به توافق ایران با افغانستان و هندوستان برای سرمایه‌گذاری با هدف توسعه بندر چابهار اظهار کرد: علاوه بر سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در بندر چابهار طی 3 تا 5سال آتی، فرصت‌هایی که برای سرمایه‌گذاران خارجی در بندر چابهار مطرح است؛ از جمله فراهم کردن ۱۰هکتار زمین برای ایجاد شرکت و دفاتر مورد نظر توضیح داده شد.


اشتیاق افغانستان و پاکستان به تراسیکا

به گفته امینی، دبیرکل تراسیکا از اشتیاق کشورهای افغانستان و پاکستان برای عضویت در کریدور تراسیکا خبر داد و گفت: در اجلاس بعدی تراسیکا که در پاییز در کشور گرجستان برگزار می‌شود، پیشنهادهای خود را ارائه می‌کنیم تا بتوانیم نقش بیشتر و موثری ایفا کنیم.

برنامه کریدور تراسیکا در ماه مه ‌١٩٩٣ میلادی در نشست وزیران حمل و نقل و تجارت هشت کشور عضو (پنج کشور جمهوری آسیای میانه و سه جمهوری قفقاز) در بروکسل ارائه و برمبنای آن کریدور حمل و نقل شرق - غرب از طریق دریای سیاه - جمهوری قفقاز - دریای خزر و آسیای میانه، میان اروپا و آسیای میانه تعریف شد. تراسیکا به عنوان مسیری که کمترین هزینه و زمان را برای اتصال جمهوری‌های آسیای میانه به بازارهای جهانی و بنادر اروپایی دارد، معرفی شده و اعضای تراسیکا شامل کشورهای آذربایجان، ایران، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، بلغارستان، مولداوی، رومانی، ترکیه و اوکراین است.

مشاهده صفحات روزنامه