انعقاد قرارداد تامین مالی خط دوم قطار شهری تبریز
قرارداد تجاری تامین مالی (فاینانس) خارجی خط دوم قطار شهری (مترو) تبریز به ارزش 517میلیون و 85هزار دلار با طرفهای چینی منعقد شد. معاون برنامهریزی و امور اقتصادی سازمان قطار شهری تبریز و حومه اظهار کرد: با حسن تدبیر، مدیریت و پشتیبانی بیشائبه استاندار آذربایجان شرقی این قرارداد در هفته دولت بین سازمان قطار شهری تبریز و کنسرسیوم چینی - ایرانی AVIC & POMS به امضا رسید. کوروش شفیعی ایرانی نژاد افزود: اقدامات اجرایی استفاده از این تسهیلات از دو سال قبل آغاز شده بود و تاکنون 17 مرحله از این فرآیند پیچیده طی شده است. وی، مبلغ این تسهیلات را بیش از 517میلیون دلار اعلام کرد که در صورت نهایی شدن، در فاز اول خط 2 قطار شهری تبریز شامل 10 کیلومتر از 22کیلومتر، 8ایستگاه، یک پایانه و 20 رام قطار هزینه خواهد شد. شفیعی ایرانینژاد ادامه داد: برای استفاده از این تسهیلات مصوبه شورای اقتصاد در تاریخ 27اسفند1393 اخذ و هماهنگیهای لازم با بانک رفاه برای عاملیت این فاینانس انجام پذیرفته و هماکنون در مرحله اخذ مصوبه ماده 62 قانون محاسبات عمومی کشور از دولت هستیم. وی گفت: باتوجه به محدودیت اعتبارات عمرانی قابل تخصیص از طرف دولت و شهرداری در سال جاری و با عنایت به اینکه اولویت اول این سازمان، اتمام و بهرهبرداری از فاز دوم خط یک تا میدان ساعت در سال95 و اتمام و بهرهبرداری از کل خط یک در سال1396 است، بدیهی است ادامه حیات خط 2 بهشدت وابسته به نهایی شدن تسهیلات فاینانس خارجی است. شفیعی ایرانینژاد افزود: بر همین اساس مقامهای ارشد استان و شخص آقای استاندار و شهردار تبریز پیگیر حل مسائل مبتلا به آن هستند. وی از طی مراحل انتشار اوراق مشارکت به میزان دو هزار میلیارد ریال برای طرح خط دوم قطار شهری تبریز خبر داد و اعلام کرد: این مبلغ در آیندهیی نزدیک به طرح تزریق خواهد شد. خط دوم قطار شهری تبریز به طول 22.4کیلومتر در امتداد شرق به غرب این شهر قرار گرفته و قرارداد اجرایی آن در سال1390 منعقد و شامل 20 ایستگاه است. این خط از محدوده زمینهای قراملک و منطقه واقع در کارخانه کود آلی شروع و از طریق خیابان وحدت و میدان قراملک و پس از عبور از زیر خیابانهای آخونی، قدس، بازار و میدان دانشسرا، وارد خیابان عباسی شده و تا میدان شهید فهمیده امتداد و در ادامه مسیر به سمت سه راهی ولیعصر، میدان استاد معین و در نهایت در میدان بسیج خاتمه مییابد. پروژه قطار شهری تبریز دارای چهار خط است که عملیات حفاری تونل خط یک به طول 18کیلومتر بطور کامل پایان یافته و 6 کیلومتر اول آن نیز در حال خدمات رسانی به مردم است. خط یک این پروژه به طول 17/2کیلومتر با 18ایستگاه از میدان ائل گلی آغاز و از طریق بلوار شهید باکری و 29بهمن، خیابان امامخمینی(ره)، چهارراه محققی، باغ گلستان و خیابان خیام به کوی لاله ختم میشود و حدود هشت کیلومتر از مسیر به صورت تونل عمیق طراحی و با دو دستگاه حفار TBM در عمق حدود 16ـ 25متری در حال حفاری است. خط سوم به طول حدود 15کیلومتر و شامل 14ایستگاه از فرودگاه بینالمللی تبریز آغاز و با عبور ز میدان بزرگ آذربایجان و خیابان انقلاب، از طریق میدان دانشسرا و خیابان ارتش به پایانه بزرگ اتوبوسهای بین شهری تبریز جنب بزرگراه شهید کسایی ختم میشود. خط چهارم این پروژه نیز به طول 10کیلومتر شامل 10 ایستگاه به شکل حلقوی در مرکز شهر سه مسیر فوق الذکر را به هم ارتباط میدهد. کلانشهر تبریز حدود یک میلیون و 800هزار نفر جمعیت دارد.
