باید‌ها و نبایدهای دریافت حق سرویس غذا

۱۳۹۵/۰۶/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۲۳۴

گروه تشکل‌ها|سمیه سایش|

همیشه این سوال مطرح می‌شود که چرا واحدهای صنفی همچون رستوران‌داران، سلف سرویس‌ها و چلوکبابی‌ها باید از مصرف‌کنندگان حق سرویس دریافت کنند؟ چراکه به گفته کارشناسان؛ اساسا قانون روشنی برای اخذ حق سرویس برای رستوران داران، سلف سرویس داران و چلوکبابی‌ها وجود ندارد. «تعادل» برای شفافیت دریافت حق سرویس واحدهای صنفی به سراغ روسای اتحادیه‌های همگن همچون «رستوران‌داران و سلف سرویس‌ها» و «چلوکبابی‌ها» رفته که آنها هم درباره این امر (دریافت حق سرویس) جواب سربالا می‌دهند و توپ را در زمین یکدیگر پاس می‌دهند و درنهایت می‌گویند: «دریافت حق سرویس از مشتریان غیرقانونی است» اما برای آن شرط و شروط‌هایی را اعمال می‌کنند به عنوان مثال آنها براین باورند که «رستوران‌ها پس از عملیاتی شدن طرح رتبه‌بندی، مجاز هستند که از مشتریان حق سرویس دریافت کنند» و شرط دوم را نیز منوط براین می‌دانند که «دریافت حق سرویس از مشتریان برای برگزاری مهمانی و ولیمه در یک رستوران مجاز است اما دریافت حق سرویس از مشتریانی که یک تا دو ساعت در رستوران حضور دارند، خلاف است.» در ادامه ماحصل گفت‌وگو‌های فعالان تشکلی را می‌خوانید: رییس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس درباره دریافت حق سرویس به «تعادل» می‌گوید: رستوران‌ها پس از عملیاتی شدن طرح رتبه‌بندی، مجاز هستند که از مشتریان حق سرویس دریافت کنند، اما تا زمانی که رتبه‌بندی رستوران‌ها عملیاتی نشده است نباید این حق سرویس از مصرف‌کنندگان اخذ شود. سیدعلی‌اصغر میرابراهیمی در پاسخ به این پرسش که اتحادیه رستوران‌داران برای عدم دریافت حق سرویس چه اقداماتی را درنظر گرفته است، اظهار کرد: اتحادیه برای عدم دریافت حق سرویس از مصرف‌کننده نامه‌یی را به رستوران‌داران و سلف سرویس داران ابلاغ کرده، اما امکان دارد که برخی از چلوکبابی‌ها این موضوع را رعایت نکنند و از مصرف‌کنندگان خود حق سرویس بگیرند که ما پاسخگوی این نوع عملکرد اتحادیه‌های چلوکبابی‌ نیستیم.


چه واحدهای صنفی می‌توانند حق سرویس بگیرند؟

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه اتحادیه برای واحدهای صنفی رستوران و سلف سرویس‌داران که خلف وعده می‌کنند و ازمصرف‌کنندگان حق سرویس دریافت می‌کنند؛ چه برنامه‌یی دارد؛ توضیح می‌دهد: هم‌اکنون دریافت حق سرویس از مشتریان غیرقانونی است و مشتریان می‌توانند با مراجعه به اتحادیه از رستورانی که به شکل غیرقانونی حق سرویس دریافت کرده، شکایت کنند. به هرحال، اتحادیه هم بنا به دلایل مشکلات مالی، ماموران زیادی برای اعزام به رستوران‌های متخلف را ندارد، بنابراین اگر مصرف‌کنندگان با چنین مشکلاتی مواجه شدند، می‌توانند از عملکرد واحدهای صنفی متخلف شکایت کنند و ما هم وظیفه داریم به این شکایت‌ها رسیدگی کنیم. میرابراهیمی برای اخذ حق سرویس شرط و شروط‌هایی می‌گذارد و می‌افزاید: دریافت حق سرویس از مشتریان برای برگزاری مهمانی و ولیمه در یک رستوران مجاز است اما دریافت حق سرویس از مشتریانی که یک تا دو ساعت در رستوران حضور دارند، خلاف است.


درصدد رتبه‌بندی و درجه‌بندی رستوران‌ها هستیم

وی با اشاره به مذاکرات انجام شده با اتاق اصناف ایران و مرکز امور اصناف برای تعیین درجه و رتبه‌بندی برای رستوران‌ها توضیح می‌دهد: در گذشته با مرکز پژوهش‌ها و وزارت بازرگانی سابق برای رتبه‌بندی رستوران‌ها رایزنی داشتیم که متاسفانه به نتیجه نرسید، حالا مجددا پیگیر شده‌ایم تا رستوران‌ها را رتبه‌بندی و درجه‌بندی کنند تا براساس آن نیز حق دریافت مشتری هم اعمال شود.

به عبارت دیگر؛ با رتبه‌بندی رستوران‌ها، دریافت حق سرویس وجهه قانونی پیدا می‌کند. میرابراهیمی با اشاره به ادغام اتحادیه‌های صنفی می‌گوید: متاسفانه بحث ادغام اتحادیه‌ها به تعویق افتاده است. با اجرای مصوبه هیات عالی نظارت ما شاهد اتفاق‌های خوشایندی در بخش نظام توزیع کشور خواهیم بودیم؛ چراکه بنده معتقدم اقدام‌هایی که اتحادیه‌ها در دستور کار خود قرار داده‌اند یک شکل است و اتحادیه‌های همگن هیچ اقدام و خدمات متفاوتی را انجام نمی‌دهند، بنابراین امیدوارم با نهایی شدن اجرای این مصوبه مردم هم از این کلاف سردرگم خارج شوند و درنهایت اقدام‌های قابل قبولی انجام شود.


کبابی‌های فاقد سالن نباید از مصرف‌کنندگان مالیات بگیرند

از سوی دیگر؛ مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران درباره اخذ مالیات برخی واحدهای صنفی رستوران‌داران و سلف سرویس‌داران به «تعادل» می‌گوید: کلیه رستوران‌داران و سلف سرویس‌داران کشور مشمول حق دریافت مالیات برارزش افزوده از مصرف‌کننده هستند و مکلف‌اند تا این قانون را برای مصرف‌کنندگان خود اعمال کنند.

درواقع، اگر برخی از این واحدهای صنفی مالیاتی را برای مصرف‌کنندگان اعمال نکند مجرم محسوب می‌شوند، همچنین اگر برخی دیگر از واحدهای صنفی چنین قانونی را اعمال کنند اما به خزانه دولت واریز نکنند آنها هم طبق قانون مجرم شناخته می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که این روزها بحث‌هایی همچون مصوبه هیات عالی نظارت وادغام اتحادیه‌های صنفی مطرح است، بنابراین قانون‌گذار واحدهای صنفی همچون چلوکبابی‌ها را از پرداخت مالیات منع کرده، بنابراین با اجرای مصوبه هیات عالی نظارت تکلیف این نوع واحدهای صنفی (کسانی که مشمول حال پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شوند) چه می‌شود؛ توضیح می‌دهد: برخی براین باورند که اغذیه فروشان مشمول پرداخت مالیات برارزش افزوده نمی‌شوند؛ این موضوع درحالی است که ما به عنوان نماینده مالیاتی اتاق اصناف فراخوانی را مبنی بر عدم پرداخت مالیات برارزش افزوده به برخی چلوکباب داران داده‌ایم که این واحدهای صنفی یعنی چلوکباب‌دارانی که فاقد سالن هستند نباید مالیاتی را از مصرف‌کنندگان اخذ کنند.

بنابراین دیگر واحدهای صنفی چلوکبابی که دارای سالن پذیرایی هستند مکلف به پرداخت مالیات‌اند و باید حق مالیات را برای واحدهای صنفی خوداعمال کنند، بنابراین قانون مالیاتی همچنان برای اتحادیه‌ها مشخص است و همه اتحادیه بنا به قوانینی که برای آنها وضع شده باید مجری باشند.


مشتریان چلوکبابی شکایت کنند

و حق‌شان را پس بگیرند

همچنین رییس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش گفت: مشتریان با مراجعه به این اتحادیه از واحدهایی که به صورت غیرقانونی حق سرویس دریافت می‌کنند، شکایت کنند.

ناصر حسینی تبریزی با بیان اینکه دریافت حق سرویس از مشتریان غیرقانونی است، اعلام کرد: سازمان تعزیرات باید اعمال قانون کند و در این زمینه با متخلفان برخورد قانونی داشته باشد. وی با بیان اینکه برای واحدهای صنفی که از مشتریان به صورت غیرقانونی حق سرویس دریافت می‌کنند، باید جریمه تعیین شود، افزود: به دو یا چند نفر در یک رستوران یا چلوکبابی حق سرویس تعلق نمی‌گیرد اما اگر ۴۰ یا ۵۰نفر ساعت‌ها فضای یک رستوران را اشغال کنند، قاعدتا باید حق سرویس پرداخت کنند.

رییس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش همچنین متذکر می‌شود: مشتریان می‌توانند با ارائه فاکتور از واحدهایی که حق سرویس دریافت می‌کنند، شکایت کنند و پول خود را پس بگیرند. وی همچنین درباره تحویل ظروف یک‌بار مصرف به مشتریان برای جلوگیری از دور ریز باقی مانده غذا نیز اظهارکرد: واحدهای صنفی به‌طور اخلاقی نباید از مشتریان بابت ظروف یک بار مصرف پولی دریافت کنند.

حسینی تبریزی درباره دریافت حق سرویس از سوی واحدهایی که مجوز خود را از سوی میراث فرهنگی دریافت کرده‌اند، نیز گفت: هیچ ارگانی نباید در امور صنفی دخالت داشته باشد و اگر واحدهای تحت نظارت میراث فرهنگی چنین اقدامی را مرتکب می‌شوند، جرم کرده‌اند؛ به عنوان مثال اگر در موزه‌یی غذا تهیه و برای فروش به بیرون فرستاده شود، جرم است.

مشاهده صفحات روزنامه