پوتین متحد نزدیکش را برکنار کرد

۱۳۹۵/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۰۹۱

گروه جهان| ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه، سرگئی ایوانف، رییس دفتر و از متحدان قدیمی خود را از سمتش برکنار کرده است. کرملین در بیانیه‌یی با اعلام این خبر از انتصاب آنتون واینو، معاون سابق ایوانف به عنوان رییس دفتر جدید پوتین خبر داده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، ایوانف در دو دهه گذشته به عنوان یکی از نزدیکان پوتین و جزو حلقه مورد اعتماد او شناخته می‌شد و از زمان کار در کا‌گ‌ب، سرویس اطلاعاتی شوروی سابق با او همکار بود. هنوز دلیل مشخصی برای اخراج او از سمت ریاست دفتر رییس‌جمهوری روسیه اعلام نشده است. سرگئی ایوانف ۶۳ ساله که در پنج سال گذشته رییس دفتر پوتین بود، با حکم تازه‌یی به عنوان نماینده ویژه او در امور محیط زیست، بوم‌شناسی و حمل و نقل منصوب شده است. تلویزیون دولتی روسیه تصاویر جلسه‌یی با حضور ولادیمیر پوتین، سرگئی ایوانف و آنتون واینو، رییس دفتر جدید را نشان داد.

ایوانف در بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ وزیر دفاع کابینه دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه در زمان ریاست‌جمهوری پوتین بود. بعد از آن هم تا سال ۲۰۱۱ سمت معاونت نخست‌وزیر روسیه را بر عهده داشت. در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی زمانی که پوتین رییس سرویس امنیتی فدرال روسیه (FSB) - جایگزین کاگ‌ب بعد از فروپاشی شوروی - بود، ایوانف معاونت او را در این مقام بر عهده داشت.

در سال‌های پایانی دوره قبلی ریاست‌جمهوری پوتین تصور می‌شد که سرگئی ایوانف جای او را به عنوان رییس‌جمهور روسیه خواهد گرفت اما در نهایت دیمیتری مدودف به عنوان نامزد سمت ریاست‌جمهوری معرفی شد. سرگئی بورسوویچ ایوانف در سال 1953 در شهر لنینگراد (سن‌پترزبورگ) روسیه متولد شد. او معاون اول نخست‌وزیر روسیه و وزیر دفاع سابق این کشور (از ماه مارس 2001 تا فوریه 2007) بوده است، پیش‌تر نیز در مقام دبیرکل شورای امنیت ملی روسیه انجام وظیفه می‌کرده است. او همچنین در مقام مشاور بوریس یلتسین رییس‌جمهوری سابق روسیه به ایفای وظیفه پرداخته است. ایوانف که مسلط به زبان انگلیسی است، پیش از پیوستن به دولت فدرال روسیه در مسکو، در سرویس خارجی اطلاعات اتحاد شوروی و بعدها روسیه، طی سال‌های 1970 تا سال‌های 1990 فعالیت می‌کرد. حوزه ماموریت او نیز دو قاره اروپا و آفریقا را در برمی‌گرفت. ایوانف متخصص حقوق و زبان است و از دانشکده زبان‌شناسی دانشگاه دولتی لنینگراد سابق (اکنون سن‌پترزبورگ) در رشته‌یی زبان انگلیسی و سوئدی فارغ‌التحصیل شده است. او پس از آن نیز در دانشگاه مینسک به تحصیل در رشته حقوق پرداخت و همزمان نیز در زمینه فعالیت‌های ضد اطلاعاتی نیز آموزش دید. در سال 1976 او فعالیت خود را در اداره کاگ‌ب لنینگراد آغاز کرد و از همان زمان با ولادیمیر پوتین آشنا شد. این دو سال‌ آنها در کاگ‌ب همکار یکدیگر بودند. از جولای 1998 تا آگوست 1999 ایوانف در مقام معاون پوتین به انجام وظیفه پرداخت و سپس به ریاست سرویس امنیت فدرال روسیه منصوب شد. در نوامبر 1999، بوریس یلتسین رییس‌جمهوری وقت روسیه، ایوانف را به سمت دبیرکل شورای امنیت روسیه منصوب کرد، شورای امنیت روسیه در زمینه مسائل امنیتی این کشور به رییس‌جمهوری مشاوره می‌دهد. ایوانف در مارس 2001 به عنوان نخستین وزیر دفاع غیر نظامی روسیه تعیین شد. در فوریه 2007 ایوانف از سمت وزیر دفاع استعفا داد و به سمت معاون نخست‌وزیر منصوب شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر